خلاقیت در خودکفایی مالی کانونی در هرمزگان/کاشت درخت مثمر برای تامین هزینه های کانون فرهنگی هنری

متولیان خلاق و خوش فکر مسجدی در شرق استان هرمزگان با کاشت درخت در محوطه مسجد برای تامین هزینه اجرای برنامه های کانون فرهنگی هنری روستایشان چاره اندیشی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان هرمزگان، هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن، شورای انقلاب اسلامی را برآن داشت تا با مصوبه شماره 302 در 18 اسفند سال 1372 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت بدهد که در جوار مساجد، کانون های فرهنگی هنری با هدف جذب نوجوانان و جوانان از طریق احیای کارکردهای خانه های امن الهی تاسیس کند.

 

گذشت قریب به سه دهه از عمر کانون های فرهنگی هنری مساجد با برکات فراوانی در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی همراه بوده است و شاهد اثرگذاری این مراکز مهم در عرصه ها و موقعیت های مختلف بوده ایم.

 

شیوع اپیدمی کرونا و ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و گاها قرنطینه برخی روستاها و محلات شهری، بار دیگر پتانسیل و ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را در اجرای برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، مشاوره ای و اطلاع رسانی ازجمله جمع آوری و توزیع بسته های معیشتی بین بیماران کرونایی و خانواده های نیازمند و گندزدایی و ضدعفونی کردن اماکن پرتردد، بهره گیری از بستر فضای مجازی جهت آگاه سازی و تزریق روحیه امید به جامعه را نمایان کرد.

 

با توجه به ناچیز بودن حمایت های ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور از کانون های فرهنگی هنری که اغلب به صورت سرانه و براساس امتیاز کسب شده در رویداد ملی فهما صورت می گیرد، ضرورت دارد که این مراکز برای تامین هزینه اجرای برنامه ها و پیشبرد اهداف خود، با برنامه ریزی مناسب به سمت اقدامات درآمدزای پایدار حرکت کنند.

 

 

کانون فرهنگی هنری کوثر مسجد آیت الله طالقانی روستای کم باران دهستان ناصرآباد بخش جغین شهرستان رودان در شرق استان هرمزگان با خلاقیت متولیان این مسجد به منظور خودکفایی کانون در تامین هزینه برنامه های کانون، اقدام به کاشت درخت در محوطه مسجد کرده اند.

 

«محمد رستاخیز»، مدیر کانون فرهنگی هنری کوثر در این رابطه گفت: اجرای فعالیت های فرهنگی هنری به ویژه دوره های آموزشی، برنامه های مشاوره ای، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و ورزشی و برگزاری اردوهای درون و برون استانی مستلزم صرف هزینه است و باتوجه به اینکه حمایت های ستاد استان کفاف هزینه ها را نمی داد با مشورت با هیئت امنا مسجد از فضای خالی محوطه مسجد برای کاشت درخت های مثمر استفاده کردیم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 35 درخت لیموترش در محوطه مسجد کاشته شده است، افزود: ارزش این درختان پنج میلیارد برآورد می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری کوثر عنوان کرد: درخت لیموترش پس از چهار یا پنج سال به مرحله ثمردهی می رسد.

 

وی گفت: با ثمردهی درختان این باغ و کسب درآمد پایدار، برنامه های پربارتری در راستای پیشبرد اهداف کانون فرهنگی هنری اجرا خواهد شد.

 

رستاخیز به آثار و برکات راه اندازی کانون فرهنگی هنری در مسجد آیت الله طالقانی اشاره و خاطرنشان کرد: تا قبل از راه اندازی کانون در روستای کم باران و روستاهای اطراف از نعمت وجود روحانی بومی محروم بودیم که هم اکنون دو نفر از اهالی روستا در حوزه علمیه در حال تحصیل هستند.

 

 

وی تشویق جوانان عضو کانون برای ادامه تحصیل در مراکز علمی و دانشگاهی را از دیگر اقدامات موثر برشمرد و عنوان کرد: برگزاری کلاس های قرآن در دو بخش برادران و خواهران ویژه رده های سنی کودکان و نوجوانان با هدف ارتقا سطح سواد قرآنی در روستا بخش دیگری از فعالیت هاست.

 

کانون فرهنگی هنری کوثر با کسب ۱۴ هزار و ۷۵۰ امتیاز در سومین رویداد ملی فهما(سال ۱۴۰۰)، برگزیده رواق قلم در هرمزگان و در رتبه یازدهم استان و رتبه اول شهرستان رودان قرار گرفت.

 

با توجه به اینکه همه دشمنان اسلام ناب محمدی و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه توان و قدرت مادی، رسانه ای دست به دست هم داده اند و با راه اندازی جنگ ترکیبی به دنبال به آشوب کشیدن کشور عزیزمان هستند ضروری است که بیش از پیش به پتانسیل و ظرفیت بسیار بالای کانون های فرهنگی هنری مساجد توجه و از این مراکز حمایت و پشتیبانی شود.

 

گفتنی است؛ روستای کم باران دهستان ناصرآباد در فاصله 10 کیلومتری مرکز بخش جغین و 70 کیلومتری مرکز شهرستان رودان در شرق استان هرمزگان قرار دارد و شغل اکثر اهالی باغداری و کشاورزی و دامداری است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1230020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha