چاپ ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در یک سال گذشته

رمضانی گفت: ۶۰ نهاد دولتی و غیر دولتی همراه اداره کل ادارات استان های ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی برای هفته کتاب امسال ۱۰۰ مرکز برنامه ریزی و اجرا را تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی رمضانی امروز دوشنبه 16 آبان در نشست سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: 24 آبان به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی روز کتاب و کتابخوانی نامیده شده است، همچنان از آثار و برکات آنچه از ایشان به جای مانده است، استفاده می کنیم.

 

دبیر سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن درود بر شهید حججی و شهدای امنیت اظهار داشت: در سی امین دوره هفته کتاب هستیم. هفته کتاب از موارد توجه جمهوری اسلامی ایران به کتاب، کتابخوانی و نشر است. سال گذشته در این مکان نشست هفته کتاب را برگزار کردیم و در آن نشست گفتم اگر قرار باشد برای کتاب اتفاقی بیفتد حتما با کمک اهالی رسانه است و از تلاش های شما در این یک سال تشکر می کنم.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان دوره های گذشته هفته کتاب بیان کرد: این پرچم سی امین دوره هفته کتاب را تلاش آنها به دست ما رسانده است. خدا را شاکریم که از هفته کتاب سال گذشته تا امروز 116 میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر شده است و خدا را شاکریم که مجموعه ناشران کشور با گذر از دوران کرونا به فعالیت های خود برگشتند و توانستند نیازهای مخاطبان را پاسخگو باشند. امیدواریم که مشکلات موجود در این حوزه رفع شود. این صنعت پر افتخار اولا صنعت فرهنگی کشور است و امیدواریم آن را در جایگاه واقعی خود ببینیم.

 

وی ادامه داد: این 116 میلیون نسخه کتاب که از سال گذشته تاکنون منتشر شده، هفت هزار میلیارد تومان حجم اقتصادی را تشکیل داده است. در مورد سی امین دوره هفته کتاب تلاش شد در کنار رویداد اولی که امسال با نام نمایشگاه بین المللی کتاب داشتیم، مسئله کتاب باز هم مردمی و عمومی شود، بدین منظور شعار ما همانیم که می خوانیم را انتخاب کردیم. علاوه بر این در پوستری که برای هفته کتاب امسال طراحی شده است، اقشار مختلف در سنین مختلف از جمله مادر، دانشجو و جوان دیده می شود.

 

رمضانی تصریح کرد: دستگاه هایی که با عموم مردم مرتبط هستند برای پی گیری رویداد هفته کتاب در اولویت قرار گرفتند. در همگرایی ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد هفته کتاب به وجود آمد، مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های فرهنگی هنری مساجد و وزارت آموزش و پرورش به عنوان چهار دستگاه اساسی مرتبط با عموم مردم مورد تمرکز ویژه قرار گرفتند تا بتوانیم با همکاری هم اتفاقات خوبی را در هفته کتاب رقم بزنیم.

 

دبیر سی امین دوره هفته کتاب با اشاره به تدارک برنامه های مختلف در این هفته بیان کرد: در مجموع در سه دسته پژوهش و مسابقات نشست ها و معرفی ها، تجلیل و تکریم از پیشکسوتان و اصحاب این صنعت، برنامه های متنوعی توسط اداره کل ارشاد استان ها همکاری 4 دستگاه نام برده شده و 60 دستگاه دیگر تدارک دیده شده است.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: در مسئله عمومی سازی برای مردم توجه شد که کارهای ارزنده که سال های قبل انجام شده تکرار شوند، مانند طرح اکران شهری کتاب های نویسندگان. همچنین با مجموعه صدا و سیما نیز بحث ها و گفت و گوهایی شکل گرفت. از شهریور ماه امسال که جناب دکتر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم دبیری هفته کتاب را برای بنده صادر کردند، ستاد هفته کتاب شکل گرفت.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران یادآور شد: اعضای شورای برنامه ریزی هفته کتاب امسال عبارتند از مدیر کل توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی، مدیر کل مجامع هماهنگی استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه کتابخوانی نهاد کتابخانه های کشور، معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مدیر کل اداره پژوهش وزارت آموزش و پرورش، معاون کتابخانه ها و موزه اسناد مجلس، معاون سازمان زیباسازی شهرداری، رییس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، معاون ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، مدیر بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و رییس سازمان اسناد و کتابخانه های آستان قدس رضوی.

 

وی عنوان کرد: ما با اعضای شورای برنامه ریزی عهد کردیم با مردم با جمله «کتاب بخوانیم، کتاب خوب است»، حرف نزنیم. قرار شد تلاش کنیم دستگاه های مختلف با شناسایی اقتضائات مخاطبان، معرفی و معارفه کتاب را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین قرار شد که از کارهای کلیشه ای بپرهیزیم و با رسانه ها تعامل بیشتری داشته باشیم و سوالات جدی تری را وارد عرصه کتاب و کتابخوانی کنیم. قرار شد به ترمیم تصویر مخدوش از صنعت نشر و میزان کتابخوانی مردم کشور کمک کنیم.

 

رمضانی با اشاره به اینکه 60 نهاد دولتی و غیر دولتی همراه اداره کل ارشاد استان ها و نهاد کتابخانه ها 100 مرکز برنامه ریزی و اجرا را در هفته کتاب تشکیل دهد، گفت: اسامی هفته کتاب اعلام شد و قرار شد که اسامی طوری انتخاب شود که همه مردم از دانش آموز و دانشجو تا اصحاب صنعت نشر و ورزشکاران و موضوعات مختلف را پوشش دهد.

 

دبیر سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چند برنامه شاخص در هفته کتاب امسال اجرا می شود، افزود: از دو روز گذشته مسئله اکران شهری کتاب های برگزیده جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال و جشنواره بین المللی شعر فجر را به صورت گسترده در شهر تهران شروع کردیم و از صبح به صبح می توانید شاهد روند افزایشی این رویداد باشید. شهرداری نیز یک هفته زودتر به استقبال هفته کتاب و کتابخوانی رفته است.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به مجموعه اقلام تبلیغاتی هفته کتاب اعم از پوستر این رویداد و نماهنگ آن تولید و آماده شده است، تصریح کرد: شنبه 21 آبان هفته کتاب و کتابخوانی به طور رسمی با آرمان های امام خمینی (ره) با حضور جمعی از اصحاب نشر و کتابداران در حرم مطهر برگزار می شود.

 

وی از برگزاری یازدهمین نمایشگاه دفاع مقدس خبر داد و افزود: این نمایشگاه پنج شنبه در قم افتتاح می شود و امیدواریم مورد استقبال مردم قرار گیرد. این نمایشگاه با حضور 90 ناشر و شش هزار عنوان کتاب افتتاح می شود و تا پایان هفته کتاب یعنی 27 آبان ادامه خواهد داشت.

 

رمضانی با بیان اینکه جشنواره کتاب و رسانه را در هفته کتاب خواهیم داشت، عنوان کرد: هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره واصل شده است. این جشنواره، جشنواره تخصصی حوزه کتاب است که امسال بیستمین دوره خود را تجربه می کند. در این دوره چهار جایزه و یک بخش با عنوان برنامه ایده پردازی محتوای رسانه ای اضافه شده است. گروه اولی که در این جشنواره شرکت می کنند، فعالان رسانه ای هستند، گروه دوم هم افراد مستعد در فضای رسانه ای در حوزه کتاب هستند. افتتاحیه جشنواره کتاب و رسانه را با توجه به دقت نظر در داوری در آینده ای نزدیک برگزار خواهیم کرد.

 

گفتنی است، هفته کتاب و کتابخوانی با شعار ما همانیم که می خوانیم از 21 تا 27 آبان در سراسر کشور برگزار می شود.

کد خبر 1230221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha