هیئتی که بیش از ۹۰۰ نفر از ایتام را تحت پوشش دارد/ «عروس های سادات» جهیزیه می گیرند

علیزاده با بیان اینکه ۹۶۰ نفر از ایتام تحت پوشش «دارالایتام حضرت ابوالفضل(ع) » هستند گفت: از این تعداد ۵۰۰ دانش آموز یتیم و ۴۶۰ نفر یتیم های محلی می باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  دین مقدس اسلام مسئله ایتام را به عنوان یک مسئله اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را به سرنوشت آنان از جمیع جهات (اقتصادی، عاطفی، آموزشی و تربیتی) مسئول دانسته است. در همین راستا دارالایتام حضرت ابوالفضل(ع) متعلق به مؤسسه فرهنگی و خیریه هیئت ابوالفضلی بیرجند، بیش از ۴۰ سال است که علاوه بر برگزاری مراسم ملی و مذهبی، برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در طی سال اجرا می‌کند. هر هفته 650 تا 700 پرس غذا به طور مداوم در روزهای چهارشنبه برای ایتام پخت  می شود ضمن این که در کنار مناسبت های مختلف دیگر نیز با کمک خیرین این تعداد غذا به سه هزار تا چهار هزار پرس هم می رسد. حدود سه هزار و 760 خانواده های ایتام و نیازمند را شناسایی و تحت پوشش قراره داده است. در خصوص فعالیت های این هیئت با «غلامحسین علیزاده بیرجندی»، عضو شورای هیئت ابوالفضلی دارالایتام گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 

در خصوص فعالیت های هیئت ابوالفضلی دارالایتام توضیح دهید و بفرماییددر زمینه ایتام چه اقداماتی انجام دادید؟

«دارالایتام هیئت ابوالفضلی بیرجند» حدود 101 سال قدمت دارد، بیش از ۴۰ سال است که علاوه بر برگزاری مراسم ملی و مذهبی، برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در طی سال اجرا می‌کند.چند سالی است که فعالیت های هیئت را توسعه و افزایش دادیم، دارالایتام حضرت ابوالفضل(ع) متعلق به مؤسسه فرهنگی و خیریه هیئت ابوالفضلی بیرجند است. در طول این مدت پوشاک، سبد معیشتی و غذای گرم در حد بضاعت هیئت و کمک خیرین بین خانواده ها توزیع می شود.

 

پایه و اساس کار ما به این صورت است که هر هفته 650 تا 700 پرس غذا به طور مداوم در روزهای چهارشنبه برای ایتام پخت می کنیم؛ضمن اینکه در کنار مناسبت های مختلف دیگر نیز با کمک خیرین این تعداد غذا به سه هزار تا چهار هزار پرس هم می رسد. این ایتام با همکاری دوستان به صورت پنهانی از طریق مدارس شناسایی و با حفظ آبرو این غذاها بین خانواده ها توزیع می شود.

 

همچنین در مناسبت های مختلف مانند عید غدیر و عید قربان هم توزیع گوشت قربانی و غذای بیشتر میان خانواده های ایتام داریم؛ ضمن اینکه هر سال پنج شنبه اول اسفند ماه نیز یک جشن گلریزان داریم که لباس عید بچه های ایتام را تامین می کنیم؛ به عنوان مثال ما امسال شش هزار و 700 دست لباس برای دانش آموزان نیازمند کل استان در نظر گرفتیم؛ مضاعف بر اینکه بحث ایتام هم در دل این کمک ها گنجانده شده است و آنها را نیز تحت پوشش قرار دادیم.

 

همچنین در اوایل مهر ماه نیز لوازم التحریر دانش آموزان خانواده های نیازمند توسط خیرین تهیه و بین آنها توزیع می شود. این کار با هماهنگی کمیته امداد، هلال احمر و سایر نهادهای مختلف نیز صورت می گیرد.ضمن اینکه 20 الی 22 شب از ماه مبارک رمضان نیز اختصاص به ایتام دارد. حدود سه سال است که هر شب در ماه مبارک رمضان غذای گرم به منازل نیازمندان و ایتام ارسال می کنیم.

 

آیا شما سفرهای زیارتی و سیاحتی هم برای خانواده های ایتام و نیازمند دارید؟

در صورتی که از لحاظ مالی مساعدت کنند، ما هم جای مناسب داریم و هم می توانیم تدارکات لازم را برای اعزام آنها ببینیم، ولی متاسفانه ما در مضیقه مالی قرار داریم. تلاش ما این است که این غذاهای گرمی که آماده می کنیم در اختیار خانواده های بسیار فقیر و نیازمند قرار بگیرد. همچنین یکی از برنامه های مهم ما اشتغالزایی و کارآفرینی برای کودکان ایتام و نیازمند است تا با مهارت افزایی آنها کسب درآمدی برایشان  فراهم کنیم.  

 

با توجه به اینکه طرح های ما در این زمینه مختلف و بسیار خوب است ولی از جهت مالی مشکل داریم، هرچند کمک های مردمی را نیز نباید نادیده بگیریم. آنها نیز پای کار هستند ولی برخی از طرح ها و برنامه های ما مانند اعزام کودکان و ایتام به سفرهای زیارتی و سیاحتی نیازمند بیمه، تامین غذا، جا و مکان است که همه اینها مستلزم تامین مالی می باشد ؛ هرچند مدیران و مدبرانی داریم که می توانند در زمینه مسایل اخلاقی،رفتاری و اجتماعی کودکان ما را یاری کنند ولی مسئله این است که کودکان و نوجوانان امروز ما بیشتر نیازمند مباحث معرفتی هستند تا سفرهای تفریحی و زیارتی. متاسفانه جای این مسئله در برنامه های ما بسیار خالی است.  سیر کردن شکم راحت است ولی به لحاظ غذای روحی بسیار کوتاهی کردیم. کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته ولی کافی نیست. ما باید از این ظرفیت های موجود بیشتر استفاده کنیم.

 

آیا دولت در این زمینه کمکی به شما می کند؟

مدیران و مسئولان دولت می توانند از ظرفیت هیئات مذهبی در کشور استفاده کنند. انقلاب ما مدیون این هیئات است، ولی فقط در زمان تظاهرات و یک اجتماع خاص از آنها استفاده می کنند، اما در تقسیم زمین، وام و سایر رفاهیات هیئات نادیده گرفته می شوند این در حالی است که هیتات اشراف کامل بر تمام محلات استان ها و شهرستان ها دارند و می دانند که کدام محلات فقیر و کدام محلات مرفه نشین هستند می توانند کمک های خوبی در این زمینه داشته باشند، متاسفانه بودجه ها و هزینه های کشور به نهادها و سازمان ها تخصیص داده می شود که اصلا مشخص نیست در کجاها هزینه می شود و هیچ دردی از دردهای جامعه را درمان نمی کند.

 

تعداد خانواده های نیازمند تحت پوشش شما چقدر است؟

سه هزار و 760 خانواده های ایتام و نیازمند را شناسایی و تحت پوشش قرار دادیم؛ ضمن اینکه ما خانواده هایی در بیرجند داریم که از لحاظ شرایط مالی و اقتصادی در وضعیت بدتری  از ایتام قرار دارند. این سه هزار و 760 خانواده از خانواده های نیازمند درجه یک هستند که باز همین خانواده های نیازمند درجه یک را درجه بندی کردیم و به خانواده های پنج نفره، چهار نفره، سه نفره، دو نفره و یک نفره تقسیم بندی نمودیم و سبدهای غذایی 500 هزار تومانی، 400 هزار تومانی و 300 هزار تومانی برایشان در نظر گرفتیم که در حد بضاعت میان این خانواده ها توزیع می کنیم.

 

آیا کمک های نقدی هم برای خانواده های نیازمند و ایتام دارید؟

بستگی دارد؛ حدود 50 طلبه در حوزه علمیه بیرجند بودند که 700 هزار تا یک میلیون تومان می گرفتند و برای میت ختم قرآن می کردند. پیرو کار آنها ما آمدیم در داخل هیات خانواده هایی را که قرآن می خواندند را شناسایی کردیم و از آنها خواستیم که ماهی چند جزء از قرآن را برای خانواده هایی که ختم قرآن برای غزیزشان دارند بخوانند، در مورد میلغ هم به خانواده متوفی گفتیم هر چقدر که خودتان مایل هستید بپردازید، ما هم این مبالغ را برای تامین هزینه داروی خانواده های نیازمند در حساب مخصوصی واریز کردیم، در زمان نیاز به دارو آنها را به داروخانه معرفی می کنیم و با تامین هزینه دارو توسط ما، آنها دارو را دریافت می کنند.

 

لذا ماپول نقدی به خانواده ها نمی دهیم، چون با توجه به اینکه والدین برخی از خانواده ها اعتیاد دارند و احتمال اینکه پول نقدی را در راستای نیازهای خود خرج کنند به همین دلیل سعی می کنیم کمک های ما بیشتر غیر نقدی باشد کما اینکه ما در این دو ماه اخیر حدود 800 کیلو تخم مرغ بین خانواده ها توزیع کردیم ضمن اینکه در شب یلدا نیز انواع میوه ها را برای آنها تهیه می کنیم تا آنها هم مانند سایر خانواده ها شاد باشند.

 

چه تعداد ایتام تحت پوشش دارالایتام حضرت ابوالفضل(ع)  قرار دارند؟

960 نفر از ایتام تحت پوشش «دارالایتام حضرت ابوالفضل(ع) » هستند که از این تعداد 500 دانش اموز یتیم و 460 نفر یتیم های محلی می باشند.

 

تعداد خیرینی که با شما همکاری می کنند، چند نفر هستند؟ شما در تهیه جهیزیه زوج های جوان هم برنامه ای دارید؟

ما تعدادی خیرین ثابت داریم که حدود 40-50 نفر هستند ولی خیرین متفرقه زیاد داریم که از طریق نذوراتی که به هیئت ارایه می دهند، میان خانواده ها توزیع می شود.خیرین ساداتی هستند که هزینه ازدواج دختران و پسران سادات نیازمند را تا 50 میلیون تومان تقبل می کنند. ما هم با فروشگاهها و مغازه های عمده فروش هماهنگ می کنیم، مبلغی هم آنها برای تهیه جهیزیه عروس خانم ها کمک می کنند.

 

نگاه اسلام و معصومین (ع) نسبت به یتیم نوازی چیست؟

یکی از محاسن اخلاقی، سرپرستی ایتام و تفقد و محبت نسبت به آنان است. در زندگی انسان‌ها خلأها و کمبودهایی وجود دارد که جز از طریق محبت و دوستی نمی‌توان آن را جبران نمود و در این میان کودکان یتیم بیش‌ترین نیاز را احساس می‌کنند. آن‌ها در اثر از دست دادن پدر و یا مادر از سرچشمه محبت دور افتاده و بیش از هر چیز به نوازش و محبت محتاجند و برای این احساس عاطفی و روحی، خواه ناخواه در انتظار پاسخ هستند که این نیاز در ایامی مثل شب های قدر که یادآور یتیم نوازی مولای متقیان علی (ع) است بیش‌تر خواهد بود.از امام باقر (ع) روایت شده است که می‌فرمود: چهار چیز در هر کس باشد خداوند متعال برای او خانه‌ای در بهشت بنا می‌کند: کسی که به یتیمی پناه دهد، به ضعیفی رحم کند، با پدر و مادرش مهربان باشد و با برده و زیردست خود مدارا کند.

 

قرآن کریم و پیشوایان معصوم علیهم السلام امر سرپرستی کودکان یتیم را از بهترین و پسندیده ترین امور به حساب می آورند و مؤمنان را در این راستا راهنمایی و تشویق می نمایند، تا در جامعه یتیمی آواره نماند و در پناه مؤمنان نیازهای آنها برطرف شودقرآن کریم می فرماید: «…یَسْلُونَکَ عَنِ الْیَتَمَی قُلْ إِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَیْرٌ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوانُکُمْ…»؛ از تو درباره یتیمان می پرسند، بگو: اصلاح کار آنان بهتر است و اگر زندگی خود را با زندگی آنها بیامیزید، آنها برادران دینی شما هستنداز آیه یاد شده برمی آید که بهترین محیط برای کودکان یتیم، محیط طبیعی خانواده است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جای دادن یتیم در منزل و تأمین نیازمندی های او را باعث قبولی اعمال در پیشگاه خداوند دانسته و در حدیث دیگری فرموده: «در خانه ای که یتیم باشد، رحمت و برکت الهی در فضای آن خانه حاکم خواهد شد» و باز می فرماید: من و سرپرست یتیم در بهشت در کنار هم خواهیم بود.

 

 

 

کد خبر 1230265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha