حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین با ایجاد مسیر گردشگری

فرماندار قزوین گفت: به منظور حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین پیشنهادات مختلفی وجود دارد که به نظر می‌ رسد ایجاد مسیر گردشگری و ایجاد ورودی باغستان گام موثری در این خصوص باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «عباس کاظمی» در جلسه رسیدگی به مشکلات باغستان سنتی قزوین که امروز (سه شنبه ۱۷ آبان) در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: تأمین آب یکی از مهمترین مشکلات باغستان سنتی قزوین است و رودخانه های فصلی مانند دلی چای با توجه به خشکسالی موجود پاسخگوی نیاز این باغستان نبوده و باید منابع پایداری برای تأمین آب باغستان داشته باشیم.

 

فرماندار قزوین ادامه داد: مشکل آب در قزوین جدی است و اگر موضوع الگوی کشت در قزوین رصد و اصلاح شود، مشکل آب برطرف می‌شود، ان شاالله با اصلاح الگوی کشت شاهد صرفه‌ جویی در مصرف آب کشاورزی خواهیم بود که طی آن بخشی از مشکلات آب در سطح باغستان هم حل می‌شود.

 

وی عنوان کرد: حکمرانی از جمله چالش‌های اساسی در باغستان سنتی است، باید با توجه به مالکان و ذی نفعان، مدیریت حکمرانی مشخصی برای باغستان تعریف شده و وظیفه هر سازمان به صورت مشخص تعیین شود.

 

کاظمی در ادامه اعلام کرد: در شهر قزوین 3 پرونده بسیار مهم داریم که باید به آن رسیدگی کنیم، بافت فرسوده، بازار سنتی قزوین و باغستان که در حال حاضر باغستان سنتی قزوین دارای سه منطقه سبز، زرد و قرمز است که منطقه قرمز به صورت کامل نابود شده است.

 

وی تأکید کرد: البته نظام کاربری منطقه زرد برگشت پذیر است و با تصمیمات درست می‌توانیم این بخش از باغستان را احیا کنیم و در بخش سبز هم باغستان فعال است که باید به دنبال تثبیت موقعیت این بخش باشیم.

 

فرماندار قزوین تصریح کرد: به منظور حفظ و توسعه باغستان سنتی قزوین پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که به نظر می‌ رسد ایجاد مسیر گردشگری و ایجاد ورودی باغستان گام موثری در این خصوص باشد.

 

وی اظهار کرد: باغستان نیازمند یک سامانه هوشمند رصد و پایش است که با ایجاد این سامانه یکپارچه مسائلی مانند آب، امنیت و تعارضات اجتماعی باغستان با دقت مورد بررسی و تصمیمات لازم برای حل آن گرفته خواهد شد.

 

کاظمی خاطر نشان کرد: باغستان سنتی قزوین در گذشته مسئله ای فرعی بود که به آن توجه خاصی نشده است اما هم اکنون باغستان به متن تصمیم‌ گیری برگشته است، در گذشته فرصت های زیادی را از دست دادیم اما در حال حاضر اراده جدی برای حفظ این ظرفیت مهم وجود دارد.

 

وی یادآور شد: باغستان هویت ملی ماست که به ثبت ملی هم رسیده و باید به کمک همه دستگاه ها و با مشارکت جدی باغداران به عنوان مالکان اصلی این عرصه مشکلات را در بازه زمانی مشخص حل کنیم.

 

کد خبر 1230371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha