جمع ‌آوری ۳۱۵ هزار سند دفاع مقدس در خراسان جنوبی

سرهنگ فلاحی از جمع آوری ۳۱۵ هزار سند در حوزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: در حوزه کتاب نیز در حال حاضر ۳۸ عنوان کتاب در مرحله نوشتن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سرهنگ غلامرضا فلاحی امروز سه شنبه (17 آبان) در نشست جمعی از نویسندگان، مسئولان فرهنگی استان با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی فرهنگی است، از جمع آوری 315 هزار سند در حوزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: تا سال 99 توجه به مرکز استان بود که با توجه به ظرفیت شهرستان ها شورای هماهنگی در شهرستان ها هم در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه رقابت سالمی بین شهرستان ها به وجود آمده است، ابراز امیدواری کرد: آثار خوبی در حوزه دفاع مقدس تدوین و به چاپ برسد.

 

وی به برگزاری کنگره شهدا در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن برهه زمانی 160 عنوان کتاب آماده و به مرحله چاپ رسید که برخی چاپ شد و مابقی در مرحله ماکت باقی ماند.

 

فلاحی سهمیه ابلاغی برای تهیه کتاب در این حوزه در سال 1399 را 60 عنوان کتاب اعلام کرد و گفت: در همان سال 50 کتاب صوتی هم آماده شد.

 

به گفته وی در سال گذشته کار 85 عنوان کتاب شروع شد اما 58 مورد به چاپ و 20 عنوان کتاب صوتی هم تکمیل شد و امسال هم 30 عنوان کتاب در حال کار است و 38 عنوان کتاب هم در مرحله نوشتن قرار دارد.

 

وی داشتن زمان بیشتر برای نوشتم و جمع آوری مطالب را در کیفیت کتاب مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: با توجه به کهولت سن والدین، همسر شهدا بتوان به بهترین نحو از این ظرفیت بهره برد.

 

به گفته وی خراسان جنوبی 29 هزار رزمنده، ۲ هزار شهید، چهار هزار و 166 جانباز و 240 آزاده تقدیم نظام کرده است و مردم همیشه در صحنه استان در مناسبت های مختلف مذهبی، سیاسی و... با تمام توان در صحنه حضور دارند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با توجه به هزینه بر بودن نشر کتاب، یادآور شد: از برنامه های پیش رو در سفر دوم ریاست جمهوری پیشنهاد برای دریافت مبالغی برای نشر و .. کتاب در حوزه دفاع مقدس است.

 

در ادامه یکی از اساتید دانشگاه و نویسندگان با بیان اینکه عرصه ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک نیاز به کار جدی دارد، گفت: باید اقدامات بصری برای کودک و نوجوان انجام داد.

 

میرزایی افزود: با وجود عدم مبادرت والدین و خانواده ها به خواندن کتاب، باید برای بهره وری بهتر کتاب های شاخص در حوزه کودک و نوجوان با هر هزینه ای،‌این کتب به انیمیشن تبدیل شوند.

 

وی خواستار ساخت انیمیشن از زندگی شهدا با پایان خوش شد و افزود: باید اقدامات بصری ارزشمندی در حوزه کودک و نوجوان انجام شود.

 

به گفته این استاد دانشگاه باید آثار ارزشمند به زبان های انگلیسی و عربی ترجمه شود و به صورت سمعی بصری در اختیار کودک و نوجوان قرار گیرد.

 

سردار بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور هم با بیان اینکه کار در حوزه کودک و نوجوان هزینه بر است، گفت: برای اجرای کار مثبت نیاز به تیم روان شناسی در حوزه کودک، شاد و بانشاط بودن محتوای فیلم، کوتاه نویسی و... است.

 

نظامدوست یکی از نویسندگان استان با بیان اینکه کتاب در شهر ما بها ندارد و در این زمینه سرمایه گذاری مناسب صورت نمی گیرد، گفت: متأسفانه برخی مواقع با وجود نوشتن کتاب تعداد اندکی چاپ می شود.

 

قائم مقام معاون صدا و سیمای خراسان جنوبی هم با بیان اینکه دو اصل اولویت محوری و عدالت گستری در دستور کار قرار دارد، گفت: در هفته دفاع مقدس 100 ساعت کار رادیو و تلوزیون در صدا و سیما استان کار انجام شد.

 

زارع افزود: در حوزه های مجازی، صدا، سیما و... ظرفیت ها فعال هستند و در حوزه دفاع مقدس از همه توان و ظرفیت صدا و سیما استفاده می شود.

 

یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس، نویسنده و شاعر هم که نوشتن و چاپ ۲ کتاب را در کارنامه خود دارد، گفت: متأسفانه کتاب های چاپ شده در کتابخانه وجود ندارد.

 

ابراهیم غفاری با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست از تعطیلی انجمن خاطره نویسی گلایه کرد.

 

نویسنده دیگری با بیان اینکه نگاه مرکز به استان و شهرستان ها نگاهی از بالا به پایین است، گفت: متأسفانه نوشتن موارد طنز در جبهه اهانت تلقی می شود.

 

صائب یادآور شد: در زمان بررسی کتاب ها نکات زیادی شامل موارد طنز و... ممیزی و حذف می شود.

 

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور هم در این راستا گفت: برا ی حل مشکل مجوزها از اداره کل نشر و حفظ آثار استان صادر شود.

 

مسئول امور شاهد اداره کل آموزش و پرورش خواستار بهره گیری از ظرفیت کتاب های درسی برای انتقال و نشر ارزشهای دفاع مقدس شد و گفت: باید برای جوان و نوجوان فیلم کوتاه، انیمیشن، فیلم 100 ثانیه ای، بازی های کامپیوتری و...تولید کرد.

 

سورگی خواستار اهدای کتاب به کتابخانه های مدارس برای استفاده بهینه شد و افزود: برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی باید کتاب های حوزه های مختلف را برای استفاده عموم در ناوگان های حمل و نقل عمومی قرا داد.

 

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور افزود: در بحث انیمیشن سازی اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی شاهد تحقق این مهم خواهیم بود.

 

یکی از پیشکسوتان و نویسندگان دفاع مقدس هم با بیان اینکه آنطور که باید در شأن ایثارگری و دفاع مقدس کار نشده است، گفت: هنوز فرهنگ ایثار و دفاع مقدس بین مسئولان راه پیدا نکرده است.

 

قنبری اجرایی نشدن اعتبارات فرهنگی را از مشکلات دانست و افزود:حق الزحمه نوشتن کتاب بسیار ناچیز است و اکثر نویسندگان برای دلشان می نویسند.

 

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان با اشاره به این مهم که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد، گفت: نوشتن 30 تا 50 عنوان کتاب در سال سنگین است و باید تعداد را کم و بر کیفیت کتاب افزود.

 

فاطمه یعقوبی افزود: تعرفه نویسندگان مانند یارانه ها است و برای نوبسنده عایدی کمی دارد با وجود اینکه خوب جنگیدیم اما نتوانستیم جنگ را به خوبی بنویسیم.

 

به گفته وی به نقش زنان در دفاع مقدس کمتر پرداخته شده و نیاز به اهتمام بیشتر به این موضوع شد.

 

ملایی نماینده فرهنگ و ارشاد اسلاسمی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه جشنواره شعر استانی برای اولین بار در استان رقم خورده است، گفت: اداره کل ارشاد در زمینه خرید کتاب در این حوزه ورود می کند.

 

کهولت سن والدین شهدا، کارشناسی نشدن نگارش کتاب ها، کمبود منابع، موازی کاری برخی ادارت و... به عنوان مشکل توسط نویسندگان و پیشکسوتان مطرح و خواستار پیگیری این مشکلات شدند.

 

در پایان از کتاب لاله های کویر رونمایی شد.

 

 

کد خبر 1230462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha