ارتقاء و ساماندهی مشاوران در مدارس علمیه/ تربیت عقلانی، ضرورت امروزِ جامعه

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، از ارتقاء و ساماندهی مشاوران در مدارس علمیه خبر داد و بر تربیت عقلانی به عنوان ضرورت امروزِ جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین رجبی معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم، ضمن استقبال از نقطه نظرات مدیران و معاونان حاضر در جلسه بیان داشت: برای تحول در نظام آموزشی و تربیتی، ضرورت پرداختن به کار تشکیلاتی، تیمی و هم افزا در اولویت است.

وی با اشاره به مسائلی در حوزه فرهنگ و تربیت گفت: در آسیب شناسی های صورت گرفته درمیابیم که انتظارات ما از افراد است در حالیکه خطاهای ما در یک سیستم اتفاق می افتد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با معرفی یکی از کتب موسوعه امام موسی صدر با عنوان "برای انسان" اذعان داشت: برای هر تشکیلاتی که به یک هدف متعالی فکر می کند، مطالعه این کتاب توصیه می شود.

وی افزود: رهبر سیاست لبنان در خصوص فعالیت های فرهنگی معتقدند که هدایتی منتشر نمی شود مگر از همان جایی که گمراهی منتشر شده است و جبهه گمراهی از طریق تفکر بنیادین و کادرسازی و تقویت نیرو در این زمینه به موفقیت رسید نه با کار نمایشی و هیجان محوری.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی، تربیت عقلانی را ضرورت امروزِ جامعه ما دانست و تصریح کرد: دشمن ما در دهه های اخیر با کادر سازی ماهرانه، عملیات سازماندهی شده و تربیت متفکر ترازِ مطلوبی به اهداف شوم خود رسید و این امر نیاز جامعه ما را به یک تحول عمیق در حوزه فرهنگ و رسانه و تربیت عقلانی محسوس تر نموده است.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، با تبیین اهداف برگزاری "طرح ولایت" خاطرنشان کرد: این طرح که حاصل عمر آیت الله مصباح یزدی (ره) است، دچار این سوء تفاهم شده که افراد تصور می کنند حوزه در صدد ترویج افکار شخص خاصی برآمده در حالیکه اینگونه نیست بلکه مهم ترین هدف برگزاری طرح ولایت این است که مبانی اندیشه اسلامی هر ساله بروزرسانی شود و افرادی توانمند و مقتدر در پاسخگویی به شبهات در عرصه های مختلف تربیت نماید.

وی افزود: به علت مغفول ماندن تدریس مباحثی همچون فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، خداشناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی در سیستم آموزشی نیاز به اجرای دوره های طرح ولایت دیده شد و هم اکنون با برگزاری آن در دوره های متعدد به مرحله تربیت مدرس طرح ولایت در حوزه خواهران دست یافتیم و برای مدارس در سطح استان، عملیات ریشه ای و بنیادینی به منصه ظهور رسید.

تثبیت و ارتقاء جایگاه مشاوران در مدارس دغدغه دیگری بود که توسط حجت الاسلام والمسلمین رجبی مطرح شد و وی اعلام کرد: با اقدامات و اصلاحات صورت گرفته در این خصوص، بزودی جایگاه مشاوران مدارس نیز به ساماندهی منظم و ثبات مطلوبی خواهد رسید.

وی در ادامه، پرداختن به مسائل تربیتی و رفع موانع و نیز ایفای نقش مشاوران در رفع آسیب های اجتماعی را دو رسالت مهم مشاوران مدارس برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این مهم که تعلیم و تربیت دو مقوله جدای از هم نیستند، تصریح کرد: در این حوزه فقط یک عنوان مطرح است آن هم تربیت است که یک بُعد از آن به تعلیم می پردازد و لازم است که ابعاد عاطفی و رفتاری را در آموزش خود بگنجانیم.

وی تصریح کرد: با برگزاری جلسه اخلاق، تربیت اتفاق نمی افتد، بلکه درصد بالایی از تربیت توسط اساتید رقم می خورد چه در فضای دانشگاه و چه در فضای حوزه علمیه. لذا فضای مدارس باید فضای تربیتی شود و هر کلاس درس، به کلاس تربیتی تبدیل شود و مدیران و اساتید به عنوان مربیان تربیتی در مدارس قلمداد می شوند.

معاون حوزه های علمیه خواهران، با تاکید بر ایجاد یک نظام عملیاتی افزود: معاونت فرهنگی در کنار معاونت آموزش بعنوان یک تیم می تواند در احیای نقش تربیتی فعالیت داشته باشند و مدیر، کادر و اساتید مدارس، فضای مدرسه را به یک فضای تربیتی تبدیل نمایند، بطوریکه در هر کلاسی با محوریت شاخص های تربیتی به تدریس بپردازند.

کد خبر 1230513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha