کارآفرینی در مسجد جامع سفید دشت برای زنان خانه دار

راه اندازی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار از مهمترین فعالیت های کانون فرهنگی هنری «حضرت اميرالمومنين (ع)» در مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان چهارمحال و بختیاری:

 

مسجد نهال خودباوری، خلاقیت و روحیه هنری را در وجود افراد تقویت می کند، مسجد محیطی سالم، مملو از آرامش روحی و به دور از هرگونه تشویش ذهنی بوده و می توان جسم و روح را در آن پرورش داد.

 

پیوند کانون های فرهنگی و هنری با مساجد سبب شده تا از ظرفیت مسجد به بهترین نحو بهره گیری شود و این موضوع تاکنون نتایج مطلوبی در پی داشته است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد جوانان را تبدیل به سرمایه های اجتماعی می کند که نتیجه این مهم هرچند ممکن است در درازمدت خود را نشان دهد اما بسیار موثر است.

 

از سوی دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد موجب رونق این مکان های مقدس می شود و جذب اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد را به همراه دارد.

 

در خصوص اهمیت کانون های فرهنگ و هنری مساجد باید گفت که این کانون ها بستر امن و مناسبی برای اشاعه فعالیت های هنری و فرهنگی است.

 

زیرساخت های مناسب کانون ها و توجه به امور هنری با محوریت مسجد سبب شده تا استعدادهای خوبی در این زمینه شکوفا و پرورش داده شود، از آنجا که نمی توان از نقش معنوی و هدایتگر مسجد در پیشرفت فعالیت های هنری طراز اسلامی غافل شد، ضروری است تا از این ظرفیت هرچه بیشتر برای تربیت و پرورش استعدادهای نهفته جوانان و نوجوانان بهره گرفت.

 

همکاری و تعامل سازنده مدیرمسئول با هیئت امنا، شورای فرهنگی و اعضای کانون سبب شده تا فعالیت ها و اقدامات خوبی در این مسجد شکل گیرد که می تواند برای سایر کانون ها و مساجد استان الگوی ارزشمندی به شمار آید.

 

در همین خصوص در گفت و گوی با «سمیه نفر» مسئول کانون فرهنگی هنری «حضرت اميرالمومنين (ع)» در مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن به تشریح و تبیین فعالیت های این کانون پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

شبستان: نقش و جایگاه کانون های فرهنگی و هنری در پیشبرد برنامه های مسجد را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

نفر: امروز کانون های فرهنگی و هنری به بازوی توانمند مسجد تبدیل شده اند و اقدامات ارزشمند و تاثیرگذاری در عرصه مسجد انجام می دهند بطوریکه اقداماتی که اکنون در کانون مسجد انجام می شود زیرمجموعه فعالیت های کانون های مساجد قرار گرفته و کانون ها به محور این فعالیت های تبدیل شده اند.

 

کانون های مساجد در بسیاری از موارد می توانند راهگشا باشند از همین رو باید با مدیریت جامع و صحیح این کانون ها را در مسیر رسالت اصلی خود قرار داد.

 

شبستان: کانون های فرهنگی هنری مساجد در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام چه نقشی ایفا می کنند؟

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «حضرت اميرالمومنين (ع)» مسجد جامع شهر سفید دشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد همانطور که از اسم آن پیدا است کانون های فرهنگی و هنری هستند که بیشترین رسالت را در این حوزه ایفا می کنند اما آنچه می تواند در تحقق این اهداف کانون ها را موفق و سربلند کند، نقش رهبری و مدیریت این کانون ها است، در واقع نقش مسئول کانون بسیار مهم و تعیین کننده است. 

 

شبستان: کانون های فرهنگی و هنری چه تاثیری در جذب جوانان و نوجوانان به نهاد مسجد دارند؟

 

نفر: کانون های فرهنگی هنری تاثیر بسزایی در جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد دارند که باید با برنامه ریزی صحیح و مبتنی بر سیستم مدیریتی ایفای نقش کنند.

 

به این نحو که کانون ها باید دارای ورودی، خروجی و برنامه مشخصی باشند، کانون ها باید سیستم وار فعالیت کنند و با جذب جوانان و نوجوانان به کانون مسجد، دارای خروجی مطلوب و عرضه جوانان مومن انقلابی و مفید به جامعه باشند.

 

شبستان: نقش کانون های فرهنگی هنری در نشاط و پویایی مسجد چیست؟

 

مدیرمسئول کانون مسجد جامع شهر سفید دشت: امروز کانون های فرهنگی و هنری به بازوی توانمند مسجد تبدیل شده اند و اقدامات ارزشمند و تاثیرگذاری در عرصه مسجد انجام می دهند بطوریکه اقداماتی که اکنون در کانون مسجد انجام می شود زیرمجموعه فعالیت های کانون های مساجد قرار گرفته و کانون ها به محور این فعالیت های تبدیل شده اند.

 

شبستان: نقش کانون های مساجد را در خنثی سازی اهداف دشمن چگونه ارزیابی می کنید؟

 

نفر: کانون های مساجد با تاسی از مکتب حسینی (ع) و با الگوگیری از زندگی ائمه اطهار (ع) می توانند به راحتی با هجمه های فرهنگی دشمن مقابله کنند.

 

کانون های مساجد برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن در ابتدا باید فعالیت های تخصصی خود را توسعه دهند و سپس با مکمل شدن فعالیت های همدیگر این زنجیره را تکمیل کنند.

 

به طور مثال در کانون فرهنگی هنری «حضرت اميرالمومنين (ع)» مسجد جامع شهر سفید دشت توانستیم با اجرای برنامه برای سلایق و رده های سنی مختلف تاکنون ۲۱۶ جوان و نوجوان را به مسجد جذب کنیم. 

 

کانون های مساجد در بسیاری از موارد می توانند راهگشا باشند از همین رو باید با مدیریت جامع و صحیح این کانون ها را در مسیر رسالت اصلی خود قرار داد.

 

شبستان: مسجد جامع شهر سفید دشت برای جذب جوانان و نوجوانان چه برنامه هایی در دستور کار قرار داده است؟

 

نفر: در برنامه های مسجد چهار محور تعریف شده است، یک دسته فعالیت های فرهنگی است که در همین راستا یک هیئت تشکیل شده و به صورت مستمر جلسات این هیئت برگزار می شود و امور فرهنگی مسجد رصد می شود.

 

برگزاری کلاس های حفظ و قرائت قرآن، مراسم های دعا و نیایش، اجرای برنامه تئاتر، راه اندازی کلاس های آموزش هنر نظیر آموزش خیاطی، نقاشی و تزیین حنا. ترویج امر عفاف و حجاب و ایجاد جاذبه‌های فرهنگی برای گرایش به پوشش چادر از دیگر این فعالیت ها به شمار می رود.

 

بخش دیگری از فعالیت ‌ها در گروه فعالیت های اجتماعی قرار دارد که در این حوزه تلاش شد تا با مهارت آموزی به افراد زمینه اشتغال آنها را فراهم کنیم، راه اندازی مشاغل خانگی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار از مهمترین این فعالیت ها است.

 

در حوزه علمی نیز باشگاه مطالعه کتاب راه اندازی شده است، همچنین کلاس های تقویتی برای کنکور تعریف شده است.

 

یکی دیگر از مهمترین فعالیت های علمی مسجد، انجام فعالیت‌های مطالعاتی بر بیانات مقام معظم رهبری است به نحوی که بیانات مقام معظم رهبری را استخراج و برای پیشبرد برنامه های مسجد سرلوحه کار خود قرار داده ایم.

 

مسجد در حوزه ورزشی نیز فعال است و هم اینک رشته های مختلف ورزشی فعال در مسجد به افراد علاقمند عرضه می شود، شورای ورزشی مسجد تعریف شده و از این طریق شاهد حضور بیش از پیش جوانان و نوجوانان به همراه خانواده های خود در کلاس های ورزشی مسجد هستیم.

 

کد خبر 1230671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha