ارسال ۳۸ هزار نسخه کتاب به پنج کتابخانه مرکزی

هراتی با بیان اینکه ۳۳ افتتاح، بازگشایی و جابجایی در هفته کتاب خواهیم داشت، گفت: ۱۲۹ هزار نسخه کتاب به کتابخانه هایی که بخش کودک و نوجوان دارند، ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدرضا هراتی امروز چهارشنبه 18 آبان در نشست رسانه ای اعلام برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در هفته کتاب که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی برگزار شد، گفت: سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یک ویژگی خاص دارد و آن هماهنگی سازمان ها و نهادهای مختلف است. حدود 60 دستگاه برای هفته کتاب برنامه ریزی کرده اند و با یکدیگر همکاری می کنند.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به شعار سی امین دوره هفته کتاب بیان کرد: از تمام دستگاه ها تقاضا شده که شعار «ما همانیم که می خوانیم» را مد نظر داشته باشند. پوستر هفته کتاب نیز رونمایی شد و پیام های زیادی دارد. وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، کانون های فرهنگی هنری مساجد و صدا و سیما با هم هم پیام و همصدا در هفته کتاب فعالیت می کنند.

 

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: شنبه 21 آبان به همراه همکاران کتابدار ستادی و مسئولان با دعوت از دستگاه های دیگر به مرقد مطهر حضرت امام (ره) می رویم و هفته کتاب را با تجدید بیعت با آرمان های امام (ره) آغاز می کنیم.

 

وی با بیان یک مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب آن سوی آفتاب در نظر گرفته شده است، افزود: این کتاب در مورد حضرت امام (ره) است. ما هفت هزار و 500 کتابدار داریم که در این مسابقه شرکت می کنند. همچنین در این روز بخشودگی جرایم دیرکرد را نیز در کتابخانه ها خواهیم داشت. 33 افتتاح، بازگشایی و جابجایی خواهیم داشت که 17 مورد آنها افتتاح است.

 

هراتی با اشاره به پویش اهدای کتاب بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و 500 نسخه کتاب به نهاد کتابخانه های عمومی هدیه شد. مردم ما کتابخوان و کتاب دوست هستند و این را طبق آمار اعلام می کنیم. مردم ما به شکل های مختلف کتاب می خوانند.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از رونمایی از کتاب «مسافر برج کرم» با همکاری انتشارات ترجمان در 22 آبان خبر داد و گفت: توزیع بسته کودک و نوجوان در تمام کتابخانه های دارای بخش کودک و نوجوان را داریم. دو هزار و 700 کتابخانه داریم که بخش کودک و نوجوان دارد و 129 هزار نسخه کتاب برای آنها به مناسبت هفته کتاب ارسال می شود.

وی اظهار داشت: پویش «کتاب دستت چیه» را در هفته کتاب داریم که شروع یک سلسله پویش است. این پویش در دو بخش مردمی و مسئولان به صورت ایجابی برگزار می شود و افراد در سه دقیقه کتابی که خواندند یا در حال مطالعه آن هستند را مطالعه می کنند. کانون های فرهنگی هنری مساجد، شهرداری، صدا و سیما، نهاد کتابخانه ها و دستگاه های مرتبط در این پویش شرکت خواهند کرد.

 

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نشست معرفی فراخوان جایزه ملی خدمات کتابخانه های عمومی در 23 آبان خبر داد و عنوان کرد: مسابقه مشاعره به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه ها برگزار می شود. روز سه شنبه 24 آبان مراسم تجلیل از برگزیدگان کتابخانه های عمومی را در یازده فصل برگزار می کنیم. 24 آبان عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی را نیز داریم.

 

هراتی تصریح کرد: 25 آبان حضور هنرمندان و فرهیختگان استانی را در کتابخانه های مرکزی داریم. ما در یازده استان کتابخانه مرکزی داریم. 26 آبان توزیع بسته انتخابی کتاب با نظر کتابداران را داریم. 31 هزار نسخه که 240 عنوان کتاب است، توزیع خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ارسال 38 هزار نسخه کتاب به پنج کتابخانه مرکزی را داریم، اظهار داشت: این کتاب ها در کتابخانه مرکزی ایلام، خراسان شمالی، قم، کردستان و گیلان توزیع می شود. 26 آبان پویش کتابخوان را با همکاری سازمان انتقال خون داریم و جمعه 27 آبان حضور مدیران کل استانی در نماز جمعه و ارایه گزارش آنها به نمازگزاران را خواهیم داشت.

 

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه سری جدید آقا و خانم کتابدار آماده می شود، بیان کرد: این مجموعه شامل 13 قسمت پویانمایی است. موضوعات آن در مورد خدمات جدید کتابخانه ها است که قسمت نخست آن روز شنبه 21 آبان پخش می شود.

 

هراتی خاطرنشان کرد: برنامه هایی با لوگوی نهاد کتابخانه های عمومی ارایه می شود. همکاران مصاحبه های مدیران را آماده کرده اند که از طریق شبکه های مختلف و پلتفرم های ایرانی پخش می شود. علاوه بر این پادکست و نماهنگ هایی نیز آماده شده است که در هفته کتاب پخش می شود. در روز 24 آبان در ویژه برنامه ای که داریم آیتم هایی را که آماده کردیم، نشان خواهیم داد. این فعالیت های تصویری توسط همکاران تهیه و تدارک دیده شده است. در حال حاضر مجموعه کتاب دستت چیه در سه استان در حال تصویربرداری است.

 

وی با بیان اینکه خیرین جزو برگزیدگان ما در برنامه برگزیدگان کتابخانه ای گنجانده شده اند، گفت: 60 خیر در بخش برگزیدگان اعلام می شوند. ما 17 هزار برنامه فرهنگی داریم که شامل سه هزار و 227 نشست کتابخوانی، 1569 مسابقه فرهنگی، 389 جلسه نقد و رونمایی، سه هزار و 257 نشست فرهنگی، 607 جلسه مشاوره، 516 کارگاه آموزشی و 384 جلسه ادبی است. هفت هزار برنامه نیز از جمله برنامه های روتین ما مانند غبارروبی از مزار شهدا است.

 

 

کد خبر 1230735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha