تدوین سند راهبردی حوزه کتابخوانی در خوزستان/ پیشخان کتابخانه در ۲ روستای استان افتتاح می‌شود

حسین‌زاده از افتتاح پیشخان کتابخانه در ۲ روستای دشت‌آزادگان و اندیکا جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاهای فاقد کتابخانه خبر داد و گفت: سند راهبردی در حوزه کتاب و کتابخوانی برای اولین بار در کشور توسط خوزستان در پنج هدف و ۱۹ راهبرد تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، عباس حسین‌زاده عصر امروز چهارشنبه (18 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در استان خوزستان 220 باب کتابخانه داریم که از این تعداد 181 کتابخانه نهادی، 38 باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه تعدادی از این کتابخانه‌ها به دلایلی مثل ساختمان و نیروی انسانی تعطیل هستند افزود: در سال‌های گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانستند ساختمانی را به صورت حق انتفاع به مدت پنج سال به نهاد کتابخانه‌ها واگذار کنند که بعد از آن برخی مالکان قرارداد را تمدید نکردند و به همین خاطر تعدادی از این کتابخانه‌ها مشکل مالکیت و واگذاری دارند و به صورت موقت تعطیل هستند که درصددیم بتوانیم ساختمان جایگزین برای آنها پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه 10 پروژه کتابخانه‌ای در سطح استان در حال احداث است که بین 10 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اضافه کرد: در حال حاضر 87 هزار و هشت متر زیربنای کتابخانه‌ای در سطح استان وجود دارد که به ازای هر 100 نفر یک متر و 76 سانتی‌متر فضای کتابخانه‌ای و به ازای هر 22 هزار و 469 نفر یک باب کتابخانه داریم.

 

حسین‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 118 هزار و 826 نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند که روند عضوگیری در حال افزایش است تصریح کرد: در کتابخانه‌های استان 2 میلیون و 63 هزار و 350 کتاب وجود دارد که به ازای هر 100 نفر 53 کتاب موجود است.

 

وی گزارشی از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان ارائه داد و ابراز کرد: تلاش ما این است که کتابخانه‌ها را به مرکز اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تبدیل کنیم که در این راستا سال گذشته 22 عنوان برنامه با فراوانی سه هزار و 875 برنامه در کتابخانه‌ها برگزار شده که بخشی از این برنامه‌ها در حوزه کودک و نوجوان، برنامه مناسبتی و جلسات مطالعاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، از جمله این برنامه‌ها را طرح «ایمک» (ارسال یار مهربان به کتابخوان) عنوان کرد و ادامه داد: طرح مرجع مجازی و دسترسی به مقالات لاتین، منابع اطلاعاتی و پایان‌نامه‌ها در 16 شهرستان، اجرای برنامه «کاخ بلند» بزرگداشت فردوسی و تقدیر از 41 نویسنده، راه‌اندازی موکب فرهنگی در مرز چذابه برای اولین بار و ... از دیگر برنامه‌ها است.

 

وی از برگزاری جشنواره «در پناه نخل‌ها» خبر داد و اذعان کرد: این جشنواره یک رویداد مدون فرهنگی است که برای اولین بار با موضوع دفاع مقدس در پنج رشته در هفته دفاع مقدس برگزار شد؛ 14 هزار نفر در این برنامه شرکت کردند که از این تعداد 11 هزار نفر از استان و مابقی از سایر استان‌های کشور بوده و مراسم اختتامیه آن 23 آبان به میزبانی شهرستان دزفول برگزار می‌شود.

 

حسین‌زاده از تدوین سند پیش‌نویس راهبرد چهار ساله در حوزه کتاب و کتابخوانی برای اولین بار در کشور و توسط استان خوزستان خبر داد و خاطر نشان کرد: این سند با حمایت استانداری خوزستان و همکاری کارشناسان ستادی، اساتید دانشگاه و متخصصان ترسیم شده که پنج هدف و 19 راهبرد را دنبال می‌کند.

 

وی عنوان کرد: این اهداف شامل ارتقا و توسعه سطح تنوع خدمات، توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات کتابخانه‌ای، بهبود و توسعه بهره‌گیری از ظرفیت‌ انجمن‌ها، سازمان‌ها و اشخاص، توانمندسازی نیروی انسانی و استانداردسازی خدمات است و دارای برش شهرستانی و استانی است که در حال حاضر پیش‌نویس آن آماده شده و بعد تایید در استانداری برای اجرای آن اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به سی‌امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار اشاره کرد و گفت: هفته کتاب و کتابخوانی از 21 تا 27 آبان با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» اجرا و در خوزستان یک هزار و 224 برنامه در 158 کتابخانه فعال استان برگزار می‌شود که 224 برنامه در سطح شهرستان‌ها و مابقی در سطح کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

 

وی تجدید میثاق با شهدا و دیدار با خانواده شهید احمد حیاری از شهدای کتابدار در شهرستان شوش، زنگ کتابخوانی در تمام مدارس با محوریت شهرستان باوی، اختتامیه جشنواره «در پناه نخل‌ها»، طرح عضویت رایگان در روز 24 آبان، پویش «کتاب خون» شامل اهدای خون در کتابخانه‌ مرکزی، جشن کتاب و تجلیل از خادمان عرصه کتاب، بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب در صورت بازگشت کتاب به کتابخانه و ... را از جمله برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی دانست.

 

حسین‌زاده از افتتاح پیشخان کتابخانه در دو روستای جلیزی دشت‌آزادگان و روستایی در اندیکا خبر داد و بیان کرد: این پیشخان یک سازه کانکسی 32 متری است که تمام تجهیزات لازم یک کتابخانه شامل میز، صندلی، قفسه، کتاب، ال‌ای‌دی 65 اینچ برای نمایش کارتن و انیمیشن‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان و ارائه منابع حوزه بزرگسال را داراست که با مشارکت دهیاری و نظارت فرمانداری در اختیار روستاهای فاقد کتابخانه قرار می‌گیرد.

 

وی از برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی در خوزستان در 2 بخش کارکنان استان و عموم خبر داد و تصریح کرد: همچنین طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی» برگزار می‌شود؛ این طرح سال گذشته از 17 آبان تا 17 اسفند اجرا شد که در این مدت قریب به 22 هزار نسخه کتاب از سوی مردم استان به کتابخانه‌ها اهدا شد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تاکید کرد: از آنجا که 10 کتابخانه مشارکتی با زندان‌ها در سطح استان داریم، امسال تصمیم گرفتیم کتاب‌های اهدایی در قالب این طرح را جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد اندیشه مددجویان به کتابخانه‌های زندان‌های استان اختصاص دهیم.

 

وی یاد آور شد: امسال کتابخانه مرکزی استان بازسازی شده و بخش کودک و نوجوان را از 102 متر به 250 متر افزایش دادیم و علاوه بر آن نگارخانه «آب و ادب» را راه‌اندازی کردیم و همه هنرمندان می‌توانند آثار خود را در این فضا و در محیطی کاملا فرهنگی به نمایش بگذارند.

 

کد خبر 1230897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha