حفظ وحدت شرط مسلمانی است/ اهانت به قشر روحانیت ظلم است

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به حق حاکمیت بر مردم گفت: همراهی با جماعت و حفظ وحدت و نقد منصفانه و به قصد اصلاح از مهمترین این حقوق است.

به گزارش خبرگزاری شیستان از همدان، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه همدان اظهار کرد: در مسائل سیاسی داشتن بصیرت از مظاهر تقواست.

وی افزود: در منظر اسلام تعامل بین حاکمیت و مردم باید مبتنی بر عدالت باشد و مردم در قضاوت نسبت به حاکمیت منصفانه نظر دهند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: مردم بر عهده حاکمیت حقی دارند که باید اعمال شود و حاکمیت هم بر گردن مردم حقی دارد که باید رعایت شود.

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام(ص) بیان کرد: بنابر این حدیث شریف، مسلمانی چند شرط دارد که اولین آنها، همراهی با جماعت و وحدت است زیرا دشمن قصد دارد با برهم زدن وحدت، شوکت جامعه را بشکند.

وی افزود: دومین شرط مسلمانی از منظر پیامبر اکرم(ص) نقد خیرخواهانه و به قصد اصلاح است، اما گاه برخی قصد براندازی و ایجاد آشوب را دارند.

امام جمعه همدان تأکید کرد: امام(ره) هم در سخنان خود بر ضرورت انتقاد و مطالبه گری برای جلوگیری از انحراف تأکید کرده و آن را برای نظام اسلامی لازم دانسته اند.

آیت الله شعبانی موثقی اظهار کرد: یکی از شئون مردم سالاری دینی به تعبیر رهبر انقلاب هم انتقاد منطقی و اعتراض از مسیر درست است و بارها به مسئولان تأکید کرده اند که در بین مردم حضور داشته باشید.

وی با اشاره به برخی وقایع دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) گفت: آن حضرت نقد و اعتراض مناسب را پذیرفته و یارانه آنها را قطع نمی کردند و تا زمانی که منتقدان دست به آشوب و قتل و جنایت نمی زدند با آنها برخورد نمی کرد، اما اگر دست به چنین کارهایی می زدند با آنها برخورد می کردند.

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: بر اساس این روایت اگر فردی فقیه مسلمانی را اذیت کرده و به او اهانت کند در روز قیامت خداوند را در حالی که عصبانی است ملاقات می کند.

وی ادامه داد: آیت الله بهجت هم گفته اند که ائمه اطهار(ع) به عالمان و فقیهان احترام می گذاشتند، اما ما نسبت به آنها بی حرمتی کرده و از آنها بدگویی می کنیم؛ غافل از اینکه کمترین سزای این بی حرمتی، گرفتار شدن به بلاهایی چون کوتاهی عمر است.

آیت الله شعبانی موثقی خطاب به نوجوانانی که فریب خورده و به علما توهین می کنند، افزود: اگر فردی مؤمنی را بدون اینکه حق او باشد؛ اذیت کرده و در حق او ظلم کند؛ گویی ده بار به کعبه آسیب زده است.

وی مطرح کرد: گاهی برخی جریان ها به اسم عدالت طلبی، رفتارهای غیر عقلانی و به دور از تدبیر داشته و نسبت به افرادی مانند قشر روحانیت حاضر در کوچه و بازار که منصبی نداشته و نقشی در ایجاد مشکلات اقتصادی ندارند؛ توهین می کنند که خارج از انصاف است.

آیت الله شعبانی موثقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز ایران اسلامی می تواند در عرصه های مختلف نظامی و علمی نقش مهمی را در جهان ایفا کند و هرچه قدرت کشور افزایش یابد؛ تأثیرگذاری بیشتری در جهان دارد.

وی بیان کرد: جوانان و نخبگان غیرتمند به کشور کمک کرده و با ماندن در وطن و کار برای منفعت عمومی به جای تلاش برای کسب مناقع شخصی به قوی تر شدن کشور کمک می کنند.

کد خبر 1231281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha