۸۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور مرمت و کاوش باستان شناسی آثار تاریخی ابلاغ شد

قهرمانیان گفت: امسال، ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و کاوش باستان شناسی آثار تاریخی خراسان شمالی ابلاغ شد.

محمدرضا قهرمانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: امسال ۸۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت و کاوش های باستان شناسی مصوب شده که با این میزان اعتبار ۳۵ بنا مرمت خواهد شد و برخی از آثار تاریخی تعیین حریم می شود و برخی دیگر که نیاز به تابلوی معرفی، مطالعه و کاوش باستان شناسی دارد، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به قدمت آثار تاریخی که نیاز به مرمت دارد، خاطرنشان کرد: اولویت مرمت آثار تاریخی به صورت مستمر و با توجه به تخصیص بودجه و براساس خواسته های مردم و نمایندگان است که امسال عمارت مفخم، شهر بلقیس، مقبره شهدا، رباط قلی، رباط عشق و حمام قلعه خان در اولویت مرمت قرار دارد.

 

قهرمانیان با بیان اینکه سالانه ۳۰ تا ۴۰ اثر تاریخی خراسان شمالی مرمت می شود، عنوان کرد: طبق تفاهمنامه اوقاف با این این اداره کل امسال بخشی از مرمت برای بقاع متبرکه و امامزاده های استان هم در نظر گرفته شده است.

 

وی تصریح کرد: امسال ۳۴ اثر تاریخی خراسان شمالی با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی مرمت شد.

 

وی اضافه کرد: تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

 

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

 

 استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

 

کد خبر 1231682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha