۲۲ درصد جمعیت روستایی در قزوین سکنه دائمی هستند

غریب گفت: سکنه دائمی روستاها در قزوین حدود ۲۲ درصد است البته یکی از دلایل این کاهش جمعیت روستایی تبدیل شدن روستاها به شهر است.

لیلا غریب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین گفت: روند مهاجرت معکوس و از شهر به روستا بیشتر فصلی است و مردم در شهرها زندگی کرده و آخر هفته و یا در فصلی از سال به روستاها مسافرت کرده و در آنجا استراحت کرده و باغداری و برداشت محصولات کشاورزی خود را دارند.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: سکنه دائمی روستاها در قزوین حدود 22 درصد است البته این دلیل کاهش جمعیت روستایی تنها به این بازنمی گردد که روستاها مشکلاتی دارند که موجب شده مردم به شهرها سفر کنند بلکه یکی از دلایل عمده آن تبدیل شدن روستاها به شهر است.

 

وی عنوان کرد: وقتی روستایی با 5 هزار نفر جمعیت تبدیل به شهر می شود از جمعیت روستایی حذف شده و درصد جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری کاهش می یابد بنابراین خیلی هم نباید ناامید باشیم نسبت به اینکه جمعیت روستایی رو به کاهش است.

 

غریب اعلام کرد: البته وقتی روستاها به شهرها تبدیل می شوند دیگر آن ویژگی های تولیدکنندگی را از دست می دهند و آن ویژگی که یک روستا دارد را دیگر در این مناطق شاهد نخواهیم بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اثرات مهاجرت از شهر به روستا تأکید کرد: بازگشت مردم از شهر به روستاها و مهاجرت معکوس سبب شده تا شهرها خلوت تر شده و در نتیجه تأمین امنیت در چنین شرایطی سهل تر است و با رفتن مردم به روستاها هم روستاها محیطی بانشاط تری پیدا می کنند و با توجه به اینکه محیط روستای فضایی است که کمتر استرس در آنها وجود دارد مردم می توانند آرامش بیشتری را در آنجا تجربه کنند.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین خاطر نشان کرد: برخی در شهرها با نگهداشتن حیوانات خانگی که بازاری را برای عده خاصی به وجود آورده، دارند خود را از استرسی که در زندگی شهری به آنها وارد می شود، تخلیه می کنند در صورتی که در روستا به طور طبیعی انسان زندگی مسالمت آمیز با طبیعت و حیوانات دارد و نیازی نیست حیواناتی که نژادشان اصلاح شده را به داخل خانه آورند که این امر با فرهنگ و دین و اعتقادات ما هم سازگار نیست.

 

وی تصریح کرد: نگهداری حیوانات اهلی در روستاها در حوزه اقتصاد روستا هم اثرگذار بوده و این فضا در روستاهایی که هنوز سبک و سیاق سنتی روستا را حفظ کرده اند دیده می شود.

 

غریب یادآور شد: زندگی در روستا نشاط زیادی را به انسان داده و استرس را از انسان دور می کند بنابراین هرچه مردم شهرها ترغیب شوند به روستاها مهاجرت کرده و به تولید بپردازند هم امنیت در شهرها بیشتر شده و هم آرامش، شادابی و تعاون و همکاری در بین مردم به واسطه ارتباط نزدیک با هم تقویت می شود.

 

کد خبر 1231805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha