شیروان، صنعتی می شود

در دولت سیزدهم شاهد رشد، توسعه و تحول عظیمی در صنعت شهرستان شیروان خواهیم بود که از آن جمله عملیات اجرایی تولید کاربید سیلیسیوم با سرمایه گذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت سالانه ۶ هزار تُن و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر است.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛

عملیات اجرایی تولید کاربید سیلیسیوم به همراه چهار طرح صنعتی دیگر تیرماه امسال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در محل شهرک صنعتی شهرستان شیروان خراسان شمالی آغاز شد. مجری این طرح شرکت دانش بنیان مهندسی فرائد پویا است که سرمایه گذاری آن، هزار و 400 میلیارد ریال با ظرفیت سالانه 6 هزار تُن و اشتغالزایی 100 نفر جهت مصارف نسوز و ساینده و تکمیل زنجیره تولید سرامیک های پیشرفته و غیره است.

 

در دولت سیزدهم با کمک های مسئولان شاهد رشد و توسعه و تحول عظیمی در صنعت شهرستان شیروان خواهیم بود که تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. شهرک صنعتی این شهرستان با بیش از ۳۵۰ هکتار مساحت به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خراسان شمالی، ۶۷ واحد صنعتی دارد که از این تعداد ۳۷ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۹۳۰ نفر فعال، ۲۴ واحد غیرفعال و راکد و ۶ واحد نیمه فعال است.

 

شهرستان شیروان دارای ۲۵ واحد تولیدی غیرفلزی،سه واحد تولیدی فلزی و ۱۸ واحد معدنی است که با توجه به شرایط فعلی کنونی اینک ۳۰۰ نفر در ناحیه صنعتی امیرآباد و شهرک صنعتی مشغول به کار هستند.

 

«سیلیسیم کاربید» چیست؟ 

سیلیسیم کاربید، یا سیلیکون کارباید (کاربوراندم) که با فرمول مولکولی SiC شناخته می شود از مواد نیمه رسانا و دیرگذار است که در طبیعت به صورت خام موجود نیست. کاربرد آن برای محصولات ساینده مانند سنباده و دیرگذار است. با استفاده از تف جوشی می توان پودرهای سیلیسیم کاربید را به یکدیگر وصل کرده و سرامیک های بسیار مقاومی را ساخت و از آن ها در ترمزهای اتومبیل، کلاچ اتومبیل و جلیقه های ضدگلوله استفاده کرد.

 

خواص و کاربرد «سیلیسیم کاربید» 

ساخت قطعات اتومبیل با سیلیسیم کاربید؛ از این ماده برای ساخت دیسک های ترمز سرامیکی در خودروهایی مانند پورشه، فراری، لامبورگینی و … استفاده می شود. همچنین برای فیلترهای ذرات دیزل و به صورت یک افزودنی روغن برای کاهش اصطحکاک و هارمونیک مورد استفاده است.

 

ساینده؛ به دلیل داشتن سختی بالا کاربید سیلیسم در ماشین کاری سایشی مانند ساب‌پاشی، سنگ زنی، هونینگ و برش با واترجت ها استفاده می کنند و از ذرات آن برای تولید سنباده های کاغذی بهره می گیرند. همچنین به دلیل مقاومت و دوام بالای این ماده از آن برای ساخت نگین انگشتر های مدرن استفاده می شود.

 

حلقه قلاب ماهیگیری؛ همانطور که گفته شد مویسانیت دارای مقاومت و دوام بالایی در برابر سایش است از این رو از آن برای تولید و ساخت حلقه قلاب ماهیگیری استفاده می شود.

 

فولاد؛ سیلیسیم کاربید در صنعت فولادسازی به عنوان اکسیژن قلیایی برای تولید فولاد با هدف تامین سوخت کاربرد دارد و استفاده از این ماده در تولید فولاد دارای فوایدی همچون افزایش مقدار ذوب بیشتر آهن قراضه در کوره، افزایش دمای تخلیه فولاد، تنظیم مقدار سیلیسیم و کربن، تولید فولاد تمیزتر، ارزان تر بودن نسبت به نمونه های مشابه، کم بودن میزان انتشار آلاینده های آن، دارا بودن محتوای گازی کم و پایین نیاوردن درجه حرارت فولاد است.

 

سیلیسیم کاربید و صنعت جواهرسازی؛ از این ماده به عنوان گوهر در جواهرات مختلف استفاده می شود که به آن مویسانیت مصنوعی یا مویسانیت می گویند، سیلیسیم کاربید به عنوان سنگی تیزتر، درخشنده تر و انعطاف پذیرتر نسبت به الماس است.

 

تولید المنت گرمایشی؛ در حال حاضر از کاربید سیلیسیم، برای تولید و ساخت المنت های گرمایشی مانند تولید شیشه شناور، قطعات سرامیکی و الکترونیکی، جرقه زدن پیلوت های بخاری گازی و فرایندهای حرارتی فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نجوم؛ از این ماده به دلیل خصوصیات سختی بالا، رسانایی حرارتی متوسط و ضریب انبساط حراراتی کم برای ساخت آیینه های تلسکوپ های نجومی استفاده می شود مانند تلسکوب فضایی هرشل.

 

ذرات سوخت هسته ای و روکش دهی؛ سیلیسیم کاربید یک عنصر با ارزش برای ذرات سوخت هسته ای با روکش TRISO می باشد. از این ماده در نوعی از سوخت های هسته ای که در راکتورهای خنک کننده گازی که درجه حرارات بالا دارند مانند راکتور بستر گلوله ای استفاده می شود.

 

ویژگی های سیلیسیم کاربید

ردیف ویژگی سیلیسیم کاربید، سختی بالا، مقاومت در برابر دمای بالا، رسانایی و پایداری شیمیایی است.

 

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان گفت: عملیات اجرایی تولید کاربید سیلیسیوم در زمینی به مساحت 50 هکتار واقع در غرب شهرک صنعتی شیروان با پیشرفت فیزیکی بالایی در دست اجرا است.

 

«عبدالله گُلی» اظهارکرد: با توجه به پیشرفت و سرعت بالای این طرح فاز نخست آن تا پایان امسال با اشتغالزایی 100 نفر به صورت مستقیم به بهره برداری خواهد رسید که با توجه به پیش بینی سه فار در این طرح، به تازگی از محل صندوق توسعه ملی ویژه فعالیت های دانش بنیان تسهیلات تخصیص داده شد.

 

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های توسعه در شهرک صنعتی باید ایجاد شود و با اجرای پست برق از سرعت بالاتری برخوردار خواهد شد.

 

گُلی عنوان کرد: در این طرح دیوار جانبی کُرسی چینی شده، تسطیح زمین کاملا انجام شده و ماشین آلات، سوله و خط تولید توسط سرمایه گذار سفارش داده شده که برای تمام نیروهای انسانی از نیروی بومی استفاده می شود و اکنون در تاسیس کارگاه تمام نیروهای مشغول به فعالیت، بومی هستند.

 

وی با اشاره به اهمیت این طرح تصریح کرد: این طرح مصرف کننده خوبی جهت اینکه مواد معدنی را در استان فرآوری کنیم می باشد و ماده اولیه از معادن سیلیس خراسان شمالی تامین شده است.

 

 

کد خبر 1232000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha