برداشت ۳۵ هزار تن زیتون در گیلان/ اجرای محدودیت واردات روغن خارجی

محمدی از اجرای محدودیت واردات روغن خارجی همزمان با برداشت محصول داخلی خبر داد و گفت: تاکنون ۳۵ هزار تن زیتون در گیلان برداشت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، صالح محمدی شامگاه دوشنبه( ۲۳ آبان) در گفت‌و‌گوی خبری با موضوع برداشت زیتون در استان گیلان اظهار داشت: خداوند را شاکریم علارغم همه سختی‌هایی که در سال زراعی گذشته در محدودیت آب و کاهش نزولات داشتیم شاهد افزایش عملکرد تولید محصولات هستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان همکاری کشاورزان، ارتقا دانش و به کارگیری توصیه‌های کارشناسان را از دلایل برون رفت استان از معضل کم آبی خواند و ابراز داشت: در استان گیلان ۲۲ هزار باغدار زیتون کار داریم که در ۹ هزار و ۳۰۹ هکتار باغ زیتون فعالیت می‌کنند. 

 

محمدی با بیان اینکه امسال شاهد تولید سه برابری زیتون در باغات زیتون استان گیلان هستیم تصریح کرد: سال گذشته ۱۱ هزار تن محصول زیتون در گیلان برداشت شد که میزان آن امسال به ۳۵ هزار تن رسید. 

 

وی با بیان اینکه تا به امروز ۷۰ درصد باغات زیتون استان گیلان برداشت شده‌اند اضافه کرد: ارزش ریالی این مقدار زیتون برداشت شده ۸۸۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود از طرفی رودبار از قدیمی‌ترین مناطق زیتون خیز کشور بوده و زیتون باکیفیتی از باغات آن استحصال می‌گردد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اهمیت مصرف روغن زیتون برای سلامت خانواده‌ها و کلا جامعه را مورد تاکید و توجه قرار داد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی توسعه و ترویج ارقام روغنی زیتون است که به موجب آن دسترسی روغن زیتون برای خانوارها میسر می‌شود.

 

محمدی اضافه کرد: امسال با پیش آگاهی‌های انجام شده فرآیند مبارزه با مگس زیتون به موقع انجام شد و توانستیم این آفت را کنترل و مهار کنیم که همین کار زمینه افزایش تولید زیتون و بالا بودن کیفیت روغن استحصال شده را فراهم کرد.

 

وی با بیان اینکه ۱۰۰ واحد بسته‌بندی مدرن و نیمه مدرن زیتون با ظرفیت ۱۲ هزار تن و  ۱۰ واحد روغن‌کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن در استان گیلان وجود دارد عنوان کرد: معمولا روند برداشت رقم روغنی زیتون تا پایان آذر ماه طول می‌کشد.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در باغات استان ۴۵ درصد زیتون کنسروی و ۵۵ درصد زیتون روغنی برداشت می‌شود ادامه داد: امسال، سال آور محصول زیتون گیلان بود و افزایش ۳۰۰ درصدی آن را شاهد بودیم بنابراین طبق مکاتباتی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام دادم محدودیت واردات روغن را خواستار شدیم که این کار در جهت حمایت از تولید داخلی انجام شد.

 

محمدی خاطرنشان کرد: به پاس تلاش باغداران و محصول زیتون خوبی که امسال برداشت کردیم در هفته‌های آینده شاهد برگزاری جشنواره ملی زیتون در شهرستان رودبار خواهیم بود.

کد خبر 1232369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha