کتاب نقش بی‌ بدیلی در ارتقاء توسعه فرهنگی جوامع دارد

به گفته حجت الاسلام مقدمی، مطالعه کتاب یکی از پایه های فرهنگی در زندگی انسان است و کتب علوم قرآنی باید در زندگی افراد و تمامی مجالس، محافل، مدارس، دانشگاه ها و محیط خانواده بروز و ظهور کند تا فرهنگ اسلامی در جامعه به معنای واقعی دیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام مقدمی امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ایجرود ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهدا از صدر اسلام تا کنون که برای احیای قرآن، فرهنگ دینی و احکام آن جان خود را نثار کردند، به تشریح ابعاد فرهنگ دینی و نیز یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر پرداخته و به نقش پر رنگ بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در خصوص پیاده سازی فرهنگ دینی و اسلامی در کشور اشاره کرد.

 

امام جمعه ایجرود روز کتاب و کتابخوانی و سالروز رحلت علامه سید محمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان که خدمات ارزنده ای در جهان اسلام انجام داده‌ است را گرامی داشت و گفت: مطالعه کتاب یکی از پایه های فرهنگی در زندگی انسان است و کتاب مقدس قرآن کریم و کتب علوم قرآنی باید در زندگی افراد و تمامی مجالس، محافل، مدارس، دانشگاه ها و محیط خانواده بروز و ظهور نموده تا فرهنگ اسلامی در جامعه به معنای واقعی دیده شود.

 

وی همچنین با اشاره به اولین آیه ای که به پیامبر اسلام (ص) نازل شد، گفت: سوگند خداوند به قلم ارزش و اهمیت کتاب را به وضوح مشخص می نماید، چرا که کتاب تکامل بشریت را پدیدار می‌سازد.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان در ادامه به توضیح اهمیت کتاب از منظر معصومین (ع) پرداخته وخاطر نشان کرد: انسان هایی که به دنبال علم و دانش و یادگیری و مسائل علمی بودند افراد موفقی بوده و نمونه بارز آن مروجین احکام الهی می باشند.

 

حجت الاسلام مقدمی همچنین مطالبی در خصوص اهمیت مطالعه و جایگاه کتاب از دیدگاه مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب همواره ارزش گذاری ویژه‌ای به حوزه کتاب و مطالعه داشتند و حضور در نمایشگاه‌های کتاب تهران و دعوت از همگان برای حضور در این رخداد بزرگ فرهنگی و داشتن چهل هزار جلد کتاب در کتابخانه رهبری و اشرافیت و احاطه معظم اله تمامی مسائل روز کشور و جهان همه و همه به دلیل اهمیت و ارزش مقوله کتاب و کتابخوانی از دیدگاه آن مرد بزرگ است.

 

وی اظهار داشت: خداوند توفیق مطالعه بر همه ما عنایت فرموده و دستگاه‌های فرهنگی ترویج و ترغیب آحاد ملت خصوصاً جوانان را برای مطالعه کتاب و کتابخوانی در دستور کار خود قرار داده تا به حول و قوه الهی این رسالت خطیر به نحو شایسته انجام پذیرفته و در ایران اسلامی کتابخوانی همگانی و فراگیر شود.

 

فرماندار شهرستان ایجرود نیز در سخنانی اظهار کرد: مقوله فرهنگ و فرهنگ عمومی اهمیت بسیار زیادی در همه جوامع خصوصاً نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد، چرا که جامعه ما بر اساس دین مبین اسلام شکل یافته و همه عملکردها می بایستی در راستای اجرای احکام اسلامی صورت پذیرد.

 

جعفری به توجه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری به حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه های فرهنگی، سخت و پیچیده و فعالیت و زحمات افراد در این حوزه مضاعف می باشد چرا که کار فرهنگی کار با اندیشه و افکار عمومی است و زمانبر، باید با تلاش بیشتر همه دستگاه های فرهنگی و هدف گذاری جامعه هدف خصوصاً در شرایط کنونی بتوانیم تاثیرگذاری مثبت و هوشمندانه ای بر روی افکار عمومی خصوصاً جوانان داشته و از فرهنگ دینی و اسلامی خود دفاع نماییم.

 

وی با تاکید بر تعامل و بهره گیری بیشتر با صاحب نظران حوزه دین و فرهنگ و استفاده از نظرات آنان در جلسات شورای فرهنگ عمومی گفت: دین ما با امر به خواندن آغاز شده و معجزه پیامبر (ص) کتاب قرآن کریم می باشد.

 

این مسئول هفته کتاب را فرصتی بزرگ برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانسته و بر ضرورت اهتمام ویژه نهادهای فرهنگی بر این امر تاکید نمود.

 

در ادامه این جلسه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ضمن تقدیر و تشکر از اعضای شورا در خصوص اجرایی شدن مصوبات جلسه گذشته مطالبی را در ارتباط با دستور جلسه بیان کرد و گفت: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود.

 

احسان پیشکاری کتاب و کتابخوانی را از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ دانست و عنوان کرد: کتابخوانی باعث طراوت فکری و روحی انسان ها می شود.

 

وی در ادامه بابیان اینکه کتاب دروازه ای به جهان گسترده ی دانش و معرفت است و خواندن کتاب می تواند موجب رشد و بالندگی جامعه شود اظهار داشت: مطالعه کتاب پنجره‌ای به سوی اندیشه ها، آموخته ها و اندوخته هاست و قطار پیشرفت و ترقی هر کشوری بدون شک از ایستگاه مطالعه کتاب می‌گذرد و کتاب نقش بی‌ بدیلی در ارتقاء توسعه فرهنگی هر جامعه دارد.

 

کد خبر 1232383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha