طرح «خانواده قرآنی» در غزه؛ الگویی برای ارتقای روحیه معنوی

فلسطینی‌های اهل قدس به صورت خانوادگی در مسابقه حفظ قرآن کریم با عنوان«خانواده قرآنی» با یکدیگر به رقابت می پردازند و درنهایت در پایان به اولین خانواده ای که بیشترین تعداد فرزندانشان در مسابقه ثبت نام کرده اند، مدال افتخاری اعطا می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: در اقدامی معنوی، فلسطینی‌های اهل قدس به صورت خانوادگی در مسابقات حفظ قرآن کریم در مسجدالاقصی شرکت می کنند.

 

ام ابراهیم شویکی به همراه هفت فرزندش به مصلای مروانی در مسجد الاقصی آمدند تا در مسابقه «خانواده قرآنی» شرکت کنند.

 

مردم قدس اشغالی برای کسب لقب خانواده قرآنی با هم رقابت می کنند و افراد خانواده سوره هایی از قرآن کریم را حفظ می کنند و با یکدیگر به رقابت می پردازند.

 

ام ابراهیم شویکی در ادامه گفت: «فرزندانم در روز قیامت به دنبال کسی می‌گردند که قرآن را به آنان آموخته اند و امیدوارم آن یک نفر من باشم، زیرا همه مردم در آن روز از یکدیگر فرار می‌ کنند، به جز اهل قرآن.

 

ام ابراهیم گفت: من 6 دختر و یک پسر دارم و همه در رشته حفظ با هم رقابت می کنیم. این مسابقه به دلیل خانوادگی بودن ما را تشویق کرد.

 

وی در مسابقه مشتاقانه منتظر بود تا فرزندانش در مسابقه حفظ قرآن نامشان برده شود.

 

 

از پدران به فرزندان

حذیفه حماده از روستای سور باهر در جنوب قدس اشغالی، ایستاده بود و منتظر اجرای دو دخترش بود که مانند بسیاری از دختران شرکت کننده، لباس فلسطینی گلدوزی شده بر تن داشتند. پدر همچنین فرزندان اقوام خود را در سنین مختلف با خود به این مسابقه آورده بود تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

 

حماده همچنین به مصلای مروانی نگاهی انداخت و یاد آورد که چگونه در کودکی در مدرسه شرعی مسجدالاقصی با مدیریت شیخ حسن البراغیثی قرآن را حفظ کرده است.

 

وی گفت: «وقتی فرمانده صلاح الدین ایوبی در جریان آزادسازی بیت المقدس خیمه های سربازان را بازرسی کرد، یکی از آنها را تاریک دید، گفت: از اینجا شکست شروع می شود و ما انشاءالله خانه هایمان را با حفظ قرآن و آموزش آن به فرزندانمان روشن می کنیم تا از نسل های ما از نسل پیروزی و آزاد سازی باشند.»

 

رقابت بین خانواده ها

مسابقات «خانواده قرآنی» از ابتدای شهریور ماه گذشته با نظارت و سازماندهی مرکز حفظ و آموزش قرآن کریم زید بن ثابت و حمایت شبکه رسانه ای «القدس البوصله» راه اندازی شد و به دنبال برانگیختن روحیه رقابت بین خانواده ها بود و در پایان به اولین خانواده بیت المقدسی که بیشترین تعداد فرزندانشان در مسابقه ثبت نام کرده اند، مدال افتخاری اعطا می شود.

 

به گفته متولیان این مسابقه، این مسابقه شامل 4 مرحله است: مرحله اول از 5 تا 7 سالگی حفظ سوره (الملک)، مرحله دوم از 8 تا 11 سال حفظ سوره (الواقعه)، سوم از 12 تا 14 سال حفظ سوره (الاسراء) و چهارم از سن 15 سال به بالا حفظ سوره (الانام) است.

پس از اعلام نتایج که در ماه جاری برگزار می شود، از 15 نفر اول هر مرحله جوایزی از 100 تا 150 دلار و همچنین جوایز دیگر برای بقیه شرکت کنندگان برتر در نظر گرفته شده است.

 

رقابت 600 نفر در مسابقه

معلم نادیه دویات، یکی از ناظران این مسابقات گفت که تلاوت در طول روزهای شنبه و یکشنبه ادامه می یابد و طی آن 600 شرکت کننده اهل بیت المقدس که اکثر آنها کودک بودند، خود را در مقابل کمیته های داوری متشکل از 14 نفر حاضر شدند. معلمان زن و مرد که عملکرد شرکت کنندگان را با توجه به تسلط بر حفظ و لحن می سنجند.

 

اگرچه اکثر شرکت ‌کنندگان را کودکان تشکیل می‌ دادند، اما این امر مانع از مشارکت خانواده‌ها و بستگان آنها، علاوه بر افراد مسن نشد. حیات غزاوی(72 ساله)، از محله الثوری در شهر سلوان در جنوب مسجد الاقصی با همسایه خود عطاف سیاج(67 ساله) در تلاوت صمیمانه سوره انعام شرکت کردند.

 

ام اسامه غزاوی، از اهالی بیت المقدس خانواده هایی را می بیند که همه فرزندان خود را آورده اند، مانند خانواده اکرم غیث و چهار فرزندش و خانواده محمود الرجبی و پنج فرزندش، وی دراین باره می گوید: «من با حضور بچه های خردسال اشکم سرازیر می شود و لذت می برم.

 

 

اولین در نوع خود

شیخ عبدالرحمن بکیرات، مدیر مرکز آموزش و حفظ قرآن زید بن ثابت گفت: مسابقات خانواده قرآنی اولین مسابقه در نوع خود در بیت المقدس است.

 

وی افزود: بیت المقدس از سال 2004 شاهد چنین مسابقاتی نبوده است و پس از آن مسابقات زیادی برگزار شد، اما تعداد شرکت کنندگان از 200 نفر فراتر نرفت، اما امروز حضور عطش حفظ قرآن احساس می شود.

 

بکیرات از سال 1992 به تدریس قرآن کریم در بیت المقدس و مسجدالاقصی پرداخته است.

کد خبر 1232468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha