تدابیر پیامبر(ص) در جنگ احزاب چراغ راه امروز ما در جنگ ترکیبی دشمن است

یک متخصص در امور یهودشناسی گفت: پیامبر اکرم(ص) در جنگ احزاب ابتدا اتغاثه کرد، سپس اختلاف افکنی بین احزاب را دستور کار خود قرار داد و در نهایت برخی از جبهه‌­های دشمنی را منفعل کرد، امروز دولت نیز باید این تدابیر را در مواجه با دشمن مدنظر قرار دهد.

خبرگزاری شبستان -استان تهران؛ محمدامین نجفیان

 

یکی از مواردی که توسط قرآن و اهل بیت علیهم السلام برای شناخت اتفاقات به آن سفارش و تاکید ویژه شده است مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از آن می‌باشد. به طور مثال می توان به آیه سیر و فی الارض اشاره کرد که خداوند می فرمایید: در جهان هستی قدم بزن و سرگذشت قدما عبرت بگیر.

 

یکی از مهمترین برهه های تاریخی اسلام جنگ احزاب بوده است که نسبت های خیلی زیادی با زمان حال انقلاب ما دارد. در جنگ احزاب تمامی لشگر کفر با هم متحد شدند تا اسلام را زمین بزنند و از بین ببرند و نقش اصلی را در این جریان یهود ایفا می کرد.

 

دقیقا همین اتفاقات در چند دهه اخیر در انقلاب ایران اسلامی رخ داده است و نمود بارزش همین اغتشاشات اخیر می باشد که تمامی احزاب با هم متحد شدند تا یگانه انقلاب اسلامی جهانی را با کمک سرویس های صهیونیستی و جاسوسی که سردمدار آن یهود می‌باشد به زمین بزنند.

 

در همین زمینه نیز مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان در روز ۲۸ آبان ماه سال جاری نیز فرمودند: «توانایی فرصت‌سازی از تهدیدها را جزو طبیعت یک ملت با ایمان می باشد که نمونه‌های تاریخی آن همچون جنگ احزاب و دفاع مقدس است. در جنگ احزاب که همه طوایف مشرکان به میدان آمدند، نه تنها دلهای مؤمنان نلرزید بلکه با یادآوری وعده خداوند، بر ایمانشان افزوده شد و از این تهدید، فرصت ساختند همچنانکه ملت ما نیز در دفاع مقدس و در مقابل جنگ احزاب و پشتیبانی همه‌جانبه دنیا از متجاوز، تهدید را به فرصت تبدیل کرد و به همه دنیا نشان داد شکست نمی‌خورد.»

 

به همین جهت و برای شناخت وضعیت انقلاب و روزهای پیش رو با حجت الاسلام والمسلمین «محمد علی منصوریان دامغانی» کارشناس دینی و متخصص در امور یهودشناسی به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

استاد منصوریان به عنوان پرسش نخست بفرمایید بررسی تاریخ چه تأثیری در شناخت مسائل روز جامعه خواهد داشت؟ قرآن کریم برای ما قطعاتی از تاریخ را گزارش کرده و از طرفی امیرالمؤمنین در نامه­‌ی 31 نهج­‌البلاغه به امام مجتبی می­‌فرمایند: «پسرم من تاریخ رو طوری خواندم که کان هو با آن ها زندگی کردم». و خود قرآن هم این گزارشاتی را که از تاریخ به ما می‌دهد عبرت­ معرفی می‌­کند.

 

در سیره­‌ی بزرگان ما همچون رهبر بزرگ انقلاب گاهی اوقات دیده شده که زمانه­‌ی ما در بخشی از مقاطع به یک قسمتی از تاریخ تطبیق داده شده مثلا یک بار رهبر انقلاب فرمودند که: «نرمش قهرمانانه را متناسب با تاریخ انجام می‌دهیم». خب این اشاره به صلح امام مجتبی علیه صلاه و السلام داشت. یعنی هم بزرگان تمایل به مقاومت ندارند و هم عموم توان مقاومتشان کاهش پیدا کرده لذا یک ترک محاسبه‌­ای را در قالب یک معاهده می­‌پذیریم اگر چه فرمودند که او خرش از پل بگذرد به ریش شما خواهد خندید، دقیقا همان اتفاقی که در جریان امام مجتبی علیه صلاه و السلام اتفاق افتاد. یا در زمان دیگری فرمودند: «اگر دشمن فشار بیارود اینجا کربلا خواهد شد صلح امام حسن اتفاق نخواهد افتاد». یعنی من حاضر هستم با تمام توان وارد میدان بشوم. این مقدمات رو از این جهت عرض کردم که در چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند ما نه در شعب ابیطالب و نه در جنگ بدر و جنگ احد بلکه در جنگ احزاب و خیبر هستیم.

 

 

یکی از مهم ترین بخش های تاریخ اسلام، جنگ احزاب است که شناخت این جنگ در تحلیل مسائل روز می تواند کمک های شایانی به ما داشته باشد، مقداری درباره این جنگ بفرمایید؟ با مطالعه­‌ی تاریخ بر مبنای آیات قرآن و روایات جنگ احزاب مهمترین، بزرگترین و عمیق­‌ترین جنگ پیامبر بوده، علت جنگ احزاب هم که احزاب نامیده شده تجمیع همه­‌ی دشمنان پیامبر بوده اعم از یهود و مشرکین و منافقین، ما با مطالعه­‌ی قرآن، روایات و تاریخ سه جبهه­‌ی اصلی و دشمنی در مقابل پیامبر خدا را می‌­بینیم.

 

در مقابل اسلام می­‌بینیم که یک جبهه یهودی­ها هستند، یک جبهه مشرکین هستند و یک جبهه‌­ی داخلی هم که منافقین و نفوذی­ها هستند. ویژگی جنگ احزاب بر این بود که همه با هم با قوا تجمیع شدند، که اسلام را منهدم کنند، پیامبر فرمودند: «برز الاسلام کله الی شرک کله» یا فرمودن: «بزر ایمان کله الی شرکت کله» یعنی همه­‌ی دشمن یک طرف و ما یک طرف.

 

لذا در شکل­‌گیری این جنگ وقتی مطالعه می­‌کنیم می­‌بینیم طراح جنگ یهودی­‌ها بودند که رفتند به مکه و مشرکین رو متقاعد کردند برای این جنگ و لجستیک جنگ. نیروهای جنگ با دوازده هزار نفر توسط مشرکین به پشت خندق مدینه آمدند و منافقین هم در داخل خیانت می­‌کردند و دل­ها رو به آشوب و مردم را می‌­ترساندند.

 

اگر به سوره­‌ی احزاب مراجعه شود این موارد کاملا واضح است. مثلا می‌­گفتند: «یا اهل یثرب لا مقابلکم فرجه» مردم یثرب ببینید ما زورمان به دشمن نمی­‌رسد!

 

حقیقتا هم مسلمان­‌هایی که سه هزار نفر بیشتر آماده رزم بودند، در مقابل دشمنی که با دوازده هزار نفر و تمام قوا آمده بودند ایجاد خوف می­‌کرد.

 

از طرفی هم شهر محصور شده بود، سه طرف مدینه کوه بود شرق و غرب و جنوب شمال رو هم که خندق کنده بودند و این دشمن پشت خندق فریاد می­‌کشید، عربده می‌زد و از داخل هم منافقین و نفوذی­‌ها اراجیف می­‌گفتند.

 

 

چرا گفته می شود در جنگ احزاب تمام اسلام در برابر تمام کفر بود؟ اگر مسلمانان در این جنگ شکست می خوردند اسلام دچار چه سرنوشتی می شد؟ طبق آیه­‌ی 60­ سوره ‌ی مبارکه­‌ی احزاب «لین لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه لنغربنک بهم ثم لا یجاورونک فیها الا قلیلا» می­‌فرماید «یک عده بودند اراجیف گو، اراجیف در لغت عرب به معنای حرف­‌هایی است که دل­ها را بلرزاند که بزرگان و مفسرین ما مصداش رو در جنگ احزاب شایعه گرفتند.

 

در مدینه منافقین شایعه می­‌کردند که پیامبر اسیر شده، پیامبر شهید شده، جنگ شده و پیامبر شکست خورده در حالی که اصلا هنوز جنگ آغاز نشده بود. لذا اگر اسلام شکست می­‌خورد، اسلام منهدم می‌­شد.

 

شاید از همین جهت بوده که پیامبر فرمودند: «ضربت علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» ضربت علی علیه السلام در روز خندق از عبادت ماسوا الله ثوابش بیشتره، خب مگر امیرالمؤمنین در جنگ‌­های بعدی یا در جنگ‌­های قبلی خالصانه نجنگید؟ چرا، ولی مسئله شرایط است که در این جنگ متفاوت بود. اگر اسلام شکست می‌­خورد و مشرکین و یهودی‌­ها وارد شهر می‌­شدند و منافقین هم که از داخل خیانت می­‌کردند، اسلام منهدم می­‌شد.

 

ولی خدا خواست و اتفاقاتی افتاد که مسلمین پیروز شدند، وقتی پیروز شدند سرعت حکومت پیغمبر رو به جلو رفت و فتوحات اساسی حکومت پیغمبر همه بعد از جنگ احزاب، فتح فدک، خیبر، مکه، دعوت جهانی و نامه­‌هایی که پیامبر(ص) به جهان نوشتند و اصلا احساس خطری که روم آن روز کرد و با پیامبر اکرم(ص) سه جنگ تبوک، جیش و اوسامه را در واقع پیش آورد، و در نهایت مهمترین حرکت پیامبر(ص) در طول حکومت بعد از جریان قرآن موضوع غدیرخم بود که ایشان با آن عظمت برپا کرد.

 

به هر حال اسلام با شکست این دشمنان عظمت پیدا کرد، یدخلون فی دین الله افواجا اتفاق افتاد. طرف مقابل هم وقتی شکست سنگینی در احزاب خورد و دید پیامبر(ص) رو به فتوحات هست، چیزی برای از دست دادن نداشت لذا او هم سرعتش را تند و خیانت­‌هایش را علنی‌­تر کرد حتی تا جایی که به ترور فیزیکی پیامبر(ص) دست زد، مسجد ضرار درست کرد به دنبال کودتا در جریان جنگ تبوک بود و نهایتا هم به هر حال ما معتقدیم که در ماه­‌های آخر حیات پیامبر(ص)، ایشان را مسموم و آن مسائل اتفاق افتاد.

 

 

شاهد هستیم بیشتر حوادث جمهوری اسلامی ایران با جنگ احزاب مقایسه می شود، نظر شما درباره چرایی این مقایسه چیست؟ امام اول انقلاب می­‌فرمایند که ما در جنگ احزاب هستیم. در چند سال گذشته یعنی همه­‌ی دشمن با همه­‌ی قوا در میدان بود، تحریم اقتصادی، سیاسی، ایجاد فتنه­‌های داخلی و امور مختلف، اما آیا الان از احزاب عبور کردیم؟ به نظر بنده ما یه مقداری از احزاب عبور کرده و به پیروزی­‌های بعد از احزاب رسیدیم، لذا این حرکت­‌هایی را که امروزه در جامعه به صورت اغتشاشاتی می­بینیم البته اعتراضات رو عرض نمی­‌کنم، اعتراضات می­‌تواند وجود داشته باشد ولی آنچه که امروز دارد در جامعه اتفاق می­‌افتد مثل این جنایت­‌ها دیگر این اعتراض نیست و این ها اغتشاش است و مسئولین هم بین این دو تفکیک قائل­ هستند.

 

لذا آنچه که امروز دارد در جامعه اتفاق می‌­افتد در قالب این اغتشاشات این­ها از سر قدرت دشمن نیست، از سر استیصال است چون ما در احزاب پیروز شدیم، جبهه‌­ی انقلاب باتوجه به انتخابات یکی دو سال گذشته به بدنه­‌ی نظام برگشته است.

 

البته جبهه­‌ی انقلاب نقاط ضعفی هم دارد در این تردیدی نیست اما مسئله این هست که گفتمان در جامعه عوض شده است، سیاست­ های غلط دارد کنار گذاشته می شود، تصمیم­‌های اساسی به نفع مردم دارد گرفته می شود و همه این­ها هم می­‌بینیم که رهبر انقلاب تأیید فرمودند.

 

اگر چه نقاط ضعفی هم وجود دارد چون چاله‌­ها و چاه‌­هایی که در گذشته برای نظام و برای این کشور کنده­‌اند پر کردنش بسیار زمان می­‌برد. لذا آن ها خودشان را به در و دیوار می­‌زنند که این انقلاب، این نظام پیش نرود.

 

آنچه که در این ایام اخیر اتفاق افتاد این بود که دشمن به دنبال خشونت بود و این سطح از خشونت را در جامعه پیاده کردند، البته انقلاب وقتی رو به جلو باشد، فتوحات اتفاق بیافتد، قدرت اسلام رو به فزونی باشد و مهمتر از همه این ها گفتمان بدنه­‌ی نظام خواسته با محوریت دولت و گفتمان دولت برگردد و خدمت­گذاری اتفاق بیافتد و مسئولین ما خودشان را خادم بدانند نه مثل گذشته این­ها باعث صعود و رشد انقلاب می‌شود.

 

 

چرا دشمن به این میزان نسبت به جمهوری اسلامی ایران کینه داشته و همواره به دنبال توطئه است؟ همانطور که رهبر انقلاب چندین بار فرمودند که ما در دوره­‌ی نظم جدید هستیم، نظم نوین هندسه­‌ی جدید قدرت یا همان ایران قوی به تعبیر رهبر انقلاب یعنی پازل بیشتر از قدرت در منطقه خواهد داشت. حالا باید چه بکنند؟ باید بیایند و با تمام جسارت­‌ها بتوانند حرکت رو به جلو را متوقف کنند.

 

البته ما هزینه دادیم و می‌دهیم و خواهیم داد اما این حرکت رو به جلو متوقف نخواهد شد، خصوصا دولت هم با زحمات در واقع سنگینی که دارد می­‌کشد بتواند میزانی از خدمات به بدنه­‌ی اجتماعی را محسوس‌­تر بکند تا این امیدواری که متأسفانه در گذشته از مردم گرفته شده با روش­‌های لیبرالیستی و نئولیبرالیستی و خیانت­‌هایی که بوده انشالله برگردد.

 

 

به نظر شما برای پیروزی تنها اتکا به قدرت نظامی کافی است یا باید اقدامات دیگری مانند توکل و توسل نیز داشت؟

پیامبر(ص) بعد از احزاب در واقع رو به فتوحات رفت، کارهایی را انجام داد در خود احزاب و بعد از احزاب؛ که ما هم باید این را انجام بدهیم،یکی بحث استغاثه است، پیامبر در احزاب در مسجد فتح ساعت­‌ها استغاثه کردند درباره پروردگار و موجبات پیروزی فراهم شد. فقط ضربه­‌ی امیرالمؤمنین موجب پیروزی در احزاب نشد، استغاثه­‌هایی که مسلمین کردند هم مهم بود؛ ما امروزه باید به درگاه پروردگار استغاثه کنیم.

 

دوم تدابیر پیامبر بود، پیامبر در احزاب بین دشمن اختلاف انداخت، نگذاشت آن اتحاد مخالفان موجب فزونی و موجبب آسیب حکومت اسلامی بشود بلکه بین آن ها اختلاف انداخت. باید دولتمردان ما به این نکته توجه داشته باشند.

 

خوشبختانه مسلمین جهان به حرکت افتادند و با جهاد تبیین مردم را آگاه کردند «ولما رای المؤمنون الاحزاب قالو هذا وغدنا الله و رسولهُ و صدق الله ورسولهُ» مؤمنین بین مردم آمدند و گفتند مردم این وعده را پیغمبر(ص) به ما داده بود که ما یک روزی در برابر کل جبهه­‌ی شرکت و کفر و نفاق قرار می­‌گیریم، چون وقتی پای ارزش­‌ها باشید دشمن وقتی در شعب ابیطالب نتواند تو را از پا دربیاورد، اگر در بدر و احد نتواند میاید احزاب درسته می­‌کند. اگر بنی نظیر نتواند، اگر در جنگ احزاب در بدر و احد نتواند همه را با هم تجمیع می­‌کنند.

 

لذا رهبر انقلاب هم در سال­ های گذشته فرموده بودند که دشمن تجمیع می­‌کند و بر علیه ما میاید. لذا باید مردم آگاه بشوند که این اتفاقات از این جهت که ما رو به پیروزی هستیم و رو به فتوحات هستیم طبیعی است. یعنی دشمن دیده است که ما داریم پیشرفت می­کنیم، داریم به نتایج می­‌رسیم، داریم قدرت‌مان در منطقه بیشتر می‌شود لذا با تمام قوا این حرکت­‌های تجزیه طلبی، خیانت­‌ها و امثالهم رو انجام می‌دهد.

 

پس آنچه که باید ما امروزه به آن توجه کنیم دو حرکت است که توسط پیامبر اکرم(ص) انجام شد و مسئولین و مومنین باید به آن اهتمام داشته باشند. اولا باید مسئولین و مؤمنین استغاثه به درگاه پروردگار کنند چراکه پیامبر(ص) هم استغاثه کرد و دوما بین دشمن اختلاف ایجاد کرد.

 

در تاریخ اسلام شاهد هستیم که گاهی اهل‌بیت(ع) به جای جنگ، صلح را انتخاب می کردند، به نظر شما جایگاه صلح چیست و ما باید از آن چگونه استفاده کنیم؟ البته یک صلح استراتژیک به نام صلح حدیبه انجام شد که در این مجال نمی­‌گنجد که من بخواهم آن را مفصل توضیح بدهم که پیامبر(ص) بعد از احزاب از سر قدرت صلح کرد و در این صلح یک بخشی از دشمنان را که مشرکین بودند پشت دیوان صلح نگه داشت و آمد در مدینه و فتح خیبر اتفاق افتاد و منافقین تنبیه شدند.

 

ما نباید دشمنان خودمان را یک جا پشت یک میز جمع کنیم، این سیاست نیست که متأسفانه در مذاکرات هسته­‌ای این اشتباه را بعضی از مسئولین ما کردند که انشاالله از سر جهل بوده نه از عناد، لذا دو عملکرد پیامبر اکرم(ص) علاوه بر استغاثه که بگیم سه تا می‌شود یک استغاثه پیامبر(ص)یعنی مسئولین ما هم باید استغاثه بکنند، دوم اختلاف افکنی بین احزاب، سوم منفعل کردن برخی از جبهه‌­های دشمنی مثل صلح حدیبیه که به نظرم میاد که دولت باید با بعضی از این موافقت­‌هایی که با دنیا انجام میده البته نه با رژیم‌­های خبیث بتواند برخی از دشمنان را متوقف و به اوضاع داخلی سر و سامان بدهد.

 

 

 

کد خبر 1232577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha