کتابداران مساجد نگران کمبود امکانات

کتابداران کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان پیشگامان حرکت کتابخوانی در این مراکز به دلیل کمبود امکانات و کتاب نگران مدیریت این حوزه هستند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،‌ کتابداران کتابخانه های مساجد از جمله ارکان تشکیلاتی مهم و اساسی کانون های فرهنگی و هنری مساجد محسوب می شوند که در کنار مسئول کتابخانه در مدیریت و ارائه خدمات پیشگام و ماموریت اساسی داشته اند.

 

مدیریت کتابخانه، امانت دهی کتاب، برگزاری مسابقات و انجام اقدامات تاثیر گذار در جذب به این بخش از وظایف کتابدار بوده که بر اساس سطح ظرفیت هر کتابخانه با همکاری دیگر بخش ها انجام می دهند.

 

در مدیریت کتابخانه های مساجد در گذشته بیمه کتابداران هم مطرح شد و در مقطعی از سال ها این خدمت از سوی دولت به این قشر اختصاص یافت ولی موضوع اینجاست که این موضوع به دلیل کمبود اعتبارات فراموش شد.

 

حقوق و بیمه کتابداران جز دغدغه های مدیریت کتابخانه ها قرار گرفته اما موضوع کمبود امکانات و منابع کتاب نگرانی خاصی برای کتابداران ایجاد کرده که پاسخی برای نیازهای متعدد اعضا ندارند.

 

بررسی میدانی در کتابخانه های مساجد نشان می دهد که توزیع منابع کتاب متوزان نبوده و در بخشی از نقاط، کتابخانه کمترین تعداد کتاب را دارد و قادر به پاسخگویی در برابر نیاز اقشار مختلف نیست.

 

لزوم تقویت منابع کتابخانه های مساجد

 

بچه های مسجد در برخی از نقاط از کمبود کتاب و یا نبود بعضی از کتاب های جذاب و به روز گلایه داشته و نسبت به این موضوع اعتراض داشته اند.

اعتراض در خصوص کمبود تنوع و محتوای کتاب در کتابخانه های مساجد در جذب اعضا به کانون و عضویت در کتابخانه و مطالعه تاثیر گذاشته است.

کتابداران نسبت به این موضوع خواهان همکاری مسئولان و خیرین شده اند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری آیت الله مظاهری در این خصوص گفت: تنوع کتاب ها کم بوده و نیاز به تقویت کتب هستیم.

 

رسول شیرازی اضافه کرد: مردم مشارکت خوبی در اهدا کتاب دارند اما به اختصاص منابع کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای متولی در این حوزه هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: تنوع کتاب انگیزه مطالعه را نیز افزایش می دهد ولی اگر به نیازهای امروز جامعه و مخاطب شناسی توجه نکنیم قادر به رونق این بخش نخواهیم بود.

 

امکانات زیرساختی مکمل جریان کتابخوانی

 

کمبود و یا نبود امکانات زیر ساختی مثل قفسه، میز و صندلی مطالعه و تجهیزات رایانه ای بر بهره گیری از کتابخانه های مساجد تاثیر گذاشته است.

 

کانون های فرهنگی و هنری که توانسته اند محیط مطالعه ای استاندارد تعریف کنند، در جذب و تقویت خدمت در مطالعه برای گروه های مختلف مثل دانشجویان و دانش آموزان پشت کنکوری هم موفق شده اند.

 

کارشناس کتابداری نهاد کتابخانه های عمومی معتقد است امکانات زیرساختی مکمل جریان کتابخوانی خواهد بود و حلقه مطالعه را پس از تامین کتاب های متنوع در مراکز تکمیل خواهد کرد.

 

فرزانه دواشی افزود: توجه به محیط کتابخانه و استفاده از کتابداران خوش ذوق می تواند جذابیت برای اعضا ایجاد و در عضو گیری موفق باشد.

 

نذر کتاب و دستاوردهای آن برای توسعه کتابخانه های مساجد

نذر کتاب یکی از برنامه ها و اقدامات ستاد فهما برای توسعه منابع و تجهیزات کتابخانه های مساجد بوده که این اقدام به سبب جایگاه مردمی کانون های فرهنگی و هنری و همچنین کمبود منابع وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی کارگشا و اثر بخش است.

 

ستاد فهما استان اصفهان در یک حرکت فرهنگی این اقدام را بر رفع نیاز کتابخانه های مساجد روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته متمرکز کرد.

 

اهدای کتاب اهدای دانایی عنوان این طرح است که با محوریت حمایت از کتابخانه های مساجد روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته اجرا شده و ادامه دارد.

کد خبر 1232658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha