کتابفروشی نیستیم|تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی ساری تا پایان امسال

ولیپور با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی ساری از سال ۸۷ در زمینی به مساحت ۲هزار متر و زیربنای ۷ هزار و۶۰۰ متر آغاز شد،‌گفت: مردم استان به ویژه ساری با پیگیری های زیاد همچنان منتظر تکمیل این پروژه هستند که امید است با تزریق بودجه بعد۱۱سال تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،‌آرزو ولیپور،‌امروز(۲۵آبان) در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، شعار سی امین دوره هفته کتاب را «ما همانیم که می خوانیم» اعلام و اظهار کرد:‌۱۱۹باب کتابخانه عمومی به مساحت ۵۴هزار و ۷۰۸متر مربع شامل ۹۴باب کتابخانه عمومی نهادی،‌۲۴باب کتابخانه عمومی مشارکتی و یک باب کتابخانه عمومی مستقل در استان فعال هستند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران از عضویت ۸۳هزار مازندرانی در کتابخانه های عمومی استان خبر دادو گفت: تعداد ۵باب کتابخانه در یک سال گذشته با زیربنای تقریبی هزار و ۸۰۰متر مربع افتتاح شد.به زودی تعداد کتابخانه های عمومی استان به عدد ۱۶می رسد.

 

وی به کرونا و کاهش عضویت کتابخانه های استان اشاره و بیان کرد:‌میزان امانت کتابخانه های عمومی استان به واسطه طرح کتاب رانی هشت برابر رشد داشت.

 

ولیپور با بیان اینکه امسال با بازگشایی مجدد کتابخانه های عمومی میزان عضویت ۹۱ درصد رشد داشته است، گفت: ۶۶۰هزار نسخه کتاب امسال امانت رفته است و ۲میلیون و ۲۲۰هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان موجود است.

 

وی یادآورشد: بیش از ۴۶هزار نسخه کتاب به ارزش ۱۴میلیارد ریال به همت خیرین برای کتابخانه های عمومی استان خریداری شد و بیش از ۲۸۳میلیارد ریال کمک نقدی و غیر نقدی به کتابخانه های عمومی استان کمک کردند.

 

ولیپور با بیان اینکه پروژه کتابخانه مرکزی ساری از سال ۸۷ در زمینی به مساحت دو هزار متر و زیربنای ۷ هزار و ۶۰۰ متر آغاز شده و امسال بعد از ۱۱سال تکمیل خواهد شد،‌گفت: مردم استان به ویژه شهرستان ساری با پیگیری های زیاد همچنان منتظر تکمیل کتابخانه مرکزی ساری هستند،که با تلاش های صورت گرفته و تزریق اعتبار روند پروژه شتاب گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ۴۶۰برنامه در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه ای برای هفته کتاب تدبیر شده است، افزود: زنگ مطالعه در مدرسه شهید منانی ساری به صدا درآمد.

 

ولیپور از فعالیت سه کتابخانه ویژه روشندلان در استان خبر داد و گفت: عضویت رایگان و طرح بخشش جریمه دیر کرد کتاب را طی یک هفته داشتیم.

 

وی با بیان اینکه به دنبال عدالت فرهنگی در حوزه ترویج کتابخوانی در سطح استان هستیم، افزود: پویش «دستت چیه» و برگزاری ۵۷نشست کتابخوان و ۵۰کارگاه آموزشی و... برای هفته کتاب تدارک دیده شده است.

 

ولیپور از کتابخانه های عمومی بعنوان یک شبکه فرهنگی عمومی بعد از دستگاه تعلیم و تربیت یاد کرد و یادآورشد: ۴۷خدمت در کتابخانه مرکزی برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با تاکید براینکه کتابفروشی نیستیم،‌گفت:عهده دار به امانت دادن کتاب و ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه هستیم.

 

وی با بیان اینکه رسالت کتابخانه ها روی کتاب کاغذی است اگر عده ای براین تفکر معتقدند که کار با کتاب چاپی عقب ماندگی است باید فکر خود را عوض کنند، گفت: رسالت کتابخانه ها را اگر نمی دانیم بدون آگاهی و کسب دانایی،‌قضاوت نکنیم.

 

ولیپور از ورود کتابخانه های عمومی به حوزه کتاب دیجیتال خبر داد و افزود: فعالیت های فرهنگی و ترویجی برای ایجاد انگیزه بین مردم جهت کتابخوان شدن مردم مورد توجه است.

 

وی با بیان اینکه ۱۰هزار فعالیت کتابخانه ای در حوزه ترویجی با مشارکت یک میلیون و ۴۰۰هزار نفری مازندرانی ها در استان برگزار شد، گفت: رتبه نخست کتابخانه سازی در کشور،‌بیش از ۲۰عنوان منتخب ملی در مسابقات کشوری با محوریت کتاب و کتابخوانی، شش عنوان منتخب ملی در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، عناوین مسئول،‌خدمتگذار،‌کتابخوان نوجوان و بزرگسال منتخب ملی،‌۲ عنوان منتخب ملی در جشنواره سرود آوای کتابخانه،‌ چهار عنوان منتخب ملی در جشنواره کتاب،‌ یک عنوان منتخب ملی در جشنواره نقالی و... از جمله افتخاراتی است که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان کسب شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با اشاره به اینکه استان مازندران هر ساله بالاترین میزان حضور در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را به خود اختصاص داده،‌گفت: امسال نیز برای چندمین سال متوالی افتخار دیگری نصیب مردم کتابخوان و فرهنگ دوست مازندران شد و در هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب،‌کتابخانه حاج عیسی رضایی روستای عرب محله ساری و کتابخانه شهید عشقعلی آقاجانی روستای درویش خیل بابل بعنوان برگزیده ملی انتخاب و تجلیل شدند.

 

وی به رشد شرکت کنندگان و برگزیدگان استان مازندران در جشنواره روستاها وعشایر دوستدار کتاب اشاره کرد و افزود: امسال با ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای حضور منتخبین این جشنواره در آئین احتتامیه ملی،‌ نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در روستای برگزیده آئین تجلیل از منتخبین این جشنواره را برگزار کردند که شایسته تحسین است.

 

ولیپور با بیان اینکه این دو کتابخانه با محوریت اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران منتخب شوند،‌ گفت: قدردان همت والای کتابخانه های روستایی استان هستیم که با کمبود امکانات و فضای کتابخانه ای اما در عرصه ترویج فعالیت های کتابخانه ای و آشتی مردم با یار مهربان فعال هستند.

کد خبر 1232741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha