ضرباهنگ تار و پود ردیف‌های آوازی ایرانی در شب سوم جشنواره موسیقی نواحی

سومین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، فرصت مناسب دیگری برای علاقمندان موسیقی گلستان بود تا از نزدیک با هنر جاودانه هنرمندان ایرانی آشنا شده و روح و جان خود را با شنیدن آهنگ های خاص و بکر نقاط گوناگون کشور جلا دهند.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

هنر در طول تاریخ، یکی از پایگاه های مهم عاطفی در زمان بروز حوادث بزرگ به ویژه رویدادهای غم بار برای انسان بود و موسیقی به عنوان یکی از هنرهای متعالی، کاربردی خاص برای درمان زخم های درون آدمی داشته است.

 

موسیقی همواره داروی اثربخش بشر و مونس تنهایی ها، گرفتاریها و سرخوردگی او بود و انسان از دیرباز برای آرامش روح و جسم خود به آن متوسل شده و تحت تاثیر قرار می گرفت.

 

جهانیان از دیرباز برای کاستن دردها، مصیبت ها و آلام روحی خود به گوش کردن نغمه های آرام بخش پناه می بردند و به تاثیر شگرف آن بر روی ذهن و جسم اعتقاد داشتند.

 

تار و پود مستقل ردیف های موسیقی با احساسات، عواطف، روحیه ایرانی، وضعیت اقلیمی، فصول و حالت های زمانی، یگانی و وحدت داشت و از این رو برای درک دقیق آن باید وضعیت های گوناگون مکانی، زمانی، روحی و همچنین سیر تاریخ موسیقیایی این سرزمین را مد نظر داشت تا اهمیت این هنر متعالی و سهم آن در سازگاری و آرامش روحی مردم این دیار روشن شود.

 

سومین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، فرصت مناسب دیگری برای علاقمندان موسیقی گلستان بود تا از نزدیک با هنر جاودانه هنرمندان ایرانی آشنا شده و روح و جان خود را با شنیدن آهنگ های خاص و بکر نقاط گوناگون کشور جلا دهند.

 

در این شب هنرمندان موسیقی مقامی استان های گلستان (رامیان)، خراسان شمالی، خوزستان، آذربایجان غربی، گیلان و لرستان به روی صحنه رفتند و عطش علاقمندان هنر اصیل ایرانی را سیراب کردند.

 

 

اولین گروه اجرا کننده برنامه در شب سوم جشنواره پانزدهم، گروه بانوان قزلباش رامیان بود که محمد نعیمی (دوتارنواز و سرپرست)، ربابه بای، جمیله بای، مریم بای، صدیقه کاغذلو، ملینا صادقلو، نگار مطلبی نژاد، مهسا کاغذلو، عبدالله نکویی، حسن بسطامی و حسین رجبلو هنرمندان این گروه، 2 قطعه اصیل «حالنا قوربانم من» و «ساناما» را اجرا کردند که به دلیل آشنایی علاقمندان حاضر در سالن با ترک های قزلباش رامیان به واسطه سکونت در گلستان مورد استقبال قرار گرفت.

 

دومین برنامه توسط حمید هواشمی، استاد موسیقی نواحی خوزستان اجرا شد که وی دو قطعه «یا عناب» و «علوانیه» را اجرا کرد.

 

علوانیه یکی از سبک ها یا الحان موسیقی عربی خوزستان است. نام این سبک که به ثبت ملی نیز رسیده، برگرفته از نام سراینده آن «علوان الشویع» است که در نوازندگی این سبک تخصص داشت.

 

سومین اجرا شب سوم جشنواره پانزدهم توسط استاد محمود صادقی نوازنده پیره دست دوتار اهل شیروان انجام شد که حضار را به وجد آورد.

 

اجرای چهارم شب سوم بر عهده عاشیق مناف رنجبر و عاشیق غلامرضا اژدری هنرمندان استان آذربایجان غربی بود شد که به صورت دو طرفه قطعاتی را اجرا کردند.

 

در فرهنگ موسیقیایی، اگر هنرمندی در نوازندگی و خوانندگی به درجه استادی برسد، دارای ارج و قرب خاصی است که به این اشخص در فرهنگ عامیانه خنیاگر و در فرهنگ آذربایجان و قشقایی «عاشیق»، در ارمنستان «عاشوق» در خراسان «بخشی» و در ترکمن‌ها «یاغشی» می‌گویند.

 

در ادامه هم آرمین فریدی هفت خوانی و سهراب ظهیری ناو، خواننده و تنبور نواز تالشی روی صحنه آمده و موسیقی این خطه را اجرا کردند.

 

آخرین اجرای شب سوم جشنواره موسیقی نواحی به گروه چهار نفره لری با نام یوتاب تعلق داشت که اعضای این گروه با تنبک، سرنا، مانچه و دهل) بینندگان و علاقمدان موسیقی گلستان را در تالار فخرالدین اسعد گرگان بر سر ذوق و شوق آوردند.

 

کد خبر 1233043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha