ثبات سیاسی و اقتصادی لازمه افزایش صادرات است

نماینده مردم تبریز در مجلس وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز،‌اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی امروز در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که‌ در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تا این لحظه دولت توانسته تفاهم‌نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری با چندین کشور امضا کند که در صورتی که حتی ۵۰ درصد این قرادادها تحقق یاید، نه تنها شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود، بلکه برای جوانان نیز ایجاد اشتغال می شود.

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس شورای اسلامی وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت.

میر تاج‌الدینی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهای مثل چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند، وارد تجارت شویم، ادامه داد: علیرغم تمام مسائل برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است. 

وی گفت: رتبه ایران در صادرات در جهان ۳۸ و در منطقه ۱۵ است. اما در مقایسه با دو کشور ترکیه و عربستان در سطح پایین تری هستیم. ایران در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴٪ از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد، اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصدی در جایگاه بالاتری است.

همچنین صابر پرنیان، رئیس سازمان صمت استان طی سخنانی اظهار داشت: اقتصاد آذربایجان شرقی، متکی به بخش خصوصی است، به طوریکه در ۳۰ سال گذشته سرمایه گذاری دولتی چندانی در این استان صورت نگرفته است و تمام بار اقتصادی بر دوش شرکت های خصوصی است.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات، علم، فرهنگ و تجارت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، افزود: در حال حاضر یک هزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است و ۳۳۰ صادر کننده فعالیت دارند.

پرنیان با تاکید بر اینکه چه قبل و چه بعد از انقلاب تراز تجاری کشور (نسبت صادرات به واردات) منفی بوده است، تشریح کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری ما در دو بخش صنعتی ۱۰ درصد و صنایع معدنی ۲۵ درصد رشد داشته ایم، اما در بخش پتروشیمی ۳۴ درصد، فروش و صادرات ۸۰ درصد و کشاورزی و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم.

وی با بیان اینکه ارزش هر تُن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ در کشور برابر ۳۹۴ دلار بوده، تصریح کرد: این آمار در استان ما تا ۵۸۸ دلار است و این بدان معناست که ارزش صادراتی کالاهای صادراتی استان ما ۵۰ درصد بیشتر از کشور بوده است.

 رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری میزان ارزش افزوده در کشور ۴۶۱ دلار است، افزود: این رقم در استان ما ۶۰۳ دلار است که بیشتر از میزان آمار کشوری است.
 

کد خبر 1233122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha