موسیقی اقوام ایران ظرفیت عظیم فرهنگی برای کشور است/ نباید موسیقی اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شود

رعیت گفت: مردم بهترین حامیان هنرمندان و موجب دلگردمی و قوت دل هنرمندان به عنوان صاحبان احساس و اندیشه و عشق  هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان گلستان، محمد رعیت شامگاه «پنجشنبه ٢۶ آبان» در اختتامیه و چهارمین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: میزبانی از هنرمندان موسیقی نواحی اقوام ایران، مایه افتخار مردم گلستان است و در مدت برگزاری آن، آثار فاخر هنرمندان از پهنه ایران تاریخی، گوش و جان مردم این استان را نواخت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: جای جای استان گلستان علاوه بر برخورداری از ظرفیت مهم موسیقی اقوام گوناگون، مملو از صدای وحدت و انسجام اقوام گوناگون است.

 

وی افزود: موسیقی اقوام ایران ظرفیت عیظیم فرهنگی برای کشور است و هزاران رمز و راز در دل مانده دارد که این فرصت بهترین ظرفیت برای اهل تحقیق و پژوهش است.

 

رعیت ادامه داد: همچنین ظرفیت موسیقی اقوام، رسالت مدیران هنری و فرهنگی را بیشتر کرده و باید بیش از همیشه به آن توجه کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: نباید بگذاریم موسیقی اصیل و ناب ایرانی در صندوق سینه خنیاگران و پیشکسوتان موسیقی ایرانی به فراموشی سپرده شود.

 

وی افزود: موسیقی نواحی ایران زنده و جاری است و در این شرایط هنرمندان باید مثل گذشته شعر بسرایند، آواز بخوانند و بنوازند.

 

رعیت گفت: ما مسئولان و مردم، رسولان انجام کاری عظیم هستیم و باید تلاش کنیم سهم بیشتری از تعالی موسیقی داشته باشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: جشنواره موسیقی نواحی باید از برگزاری محدود به زمان و مکان خاص عبور کند و به دل و خانه مردم بازگردد و اینگونه از فراموشی و نابودی آن جلوگیری شود.

 

وی گفت: موسیقی اقوام و نواحی باید ضبط و ثبت شود تا درآینده غم نشنیدن و ندیدن هنر پیران چنگی و خنیاگران و بخشی ها و عاشیق ها و هنرمندان بزرگ را نداشته باشیم.

 

رعیت افزود: متولیان امور فرهنگی و هنری و رسانه ای در این زمینه رسالتی مهم دارند و داشتن اعتبارات کافی هنرمندان و محققان و دست اندرکاران را در تحقق این هدف یاری خواهد کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: گلستان به خاطر داشتن اقوام متعدد، نگارستان ایران اسلامی نام گرفته است و ظرفیت آن را دارد که به کانونی بزرگ برای ضبط ، ثبت و نشر موسیقی اقوام و نواحی ایران زمین تبدیل شده و محلی برای تعاملات هنری در زمینه ی موسیقی اقوام باشد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1233223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha