احادیث را با مَثَل برای کودکان و نوجوانان تبیین کنید

قرائتی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه نیز همانند قرآن به تمام مشکلات و شبهات پاسخ داده است، افزود: احادیث را با مَثل برای کودکان و نوحوانان تبیین و تشریح کنید، توجه به فنون کلاس‌داری باعث جذب مخاطب می‌شود، نباید اجازه داد کلاس به سمت خستگی پیش رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی»،در دوره آموزشی توانمندسازی ائمه جماعات روحانی مدارس منطقه ۵ کشور تحت عنوان «سفیران نور»، با بیان اینکه حق در قرآن در قالب‌های مختلف بیان شده است،گفت: ۷۰۰ نوع حق در قرآن مطرح شده است، اگر فردی نمی‌تواند حق‌هایی همچون احسان به والدین، حق تقوا، حق قرآن، حق جهاد، حق تلاوت قرآن و … را انجام دهد باید سعی کند در حد توان و استطاعت حق‌ها را ادا کند.

 

 رئیس ستاد اقامه نماز  با طرح این پرسش که آیا ما طلاب حق دین را به جا آورده‌ایم یا خیر؟ بیان کرد: بدون شک حق دین را به جا نیاورده‌ایم، اما باید در حد توان نسبت به این امر مهم اهتمام و دغدغه داشته باشیم. باید فکر کنیم آیا بهتر از این نمی‌توان تحصیل کرد؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند ما را در مسیری بهتر هدایت کند.

 

قرائتی با بیان اینکه برای تصاحب دل‌ها باید خدا را در نظر گرفت، به آیه ۴۳ سوره مبارکه «نجم»: «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَىٰ، و هم اوست که (بندگان را) شاد و خندان سازد و غمین و گریان گرداند» استناد کرد و افزود: گاه خداوند به تار عنکبوت نظر کرده و همان تار محافظ رسول اکرم(ص) می‌شود و گاه به کلاغ نظر می‌کند و همان کلاغ هدایت‌گر میلیاردها انسان برای دفن پیکرها می‌شود.

 

ضبط ۳ هزار برنامه ۳ تا ۵ دقیقه‌ای

وی با اشاره به اینکه رزق ما انسان‌ها با آنچه فکر می‌کنیم متفاوت است، ادامه داد: رزق به داشتن نیست، بلکه به کامیابی است. برای انجام امور به خداوند پناه برده و نیت‌ها را برای خدا خالص کنیم. سخنرانی‌ها باید کوتاه و اثرگذار باشد. بنده در زمان کرونا ۳هزار برنامه ۳ تا ۵ دقیقه‌ای ضبط کردم تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. نیات خالص و خدایی از بین نمی‌رود و این امر بارها مورد تجربه قرار گرفته و ثابت شده است.

 

قرائتی ضرورت مطالعه در ابعاد مختلف را از طلاب خواستار شد و افزود: از فرصت‌های خود بهترین استفاده را داشته باشید و واجازه ندهید فرصت‌ها هرز رود. به طور مثال بنده از اول انقلاب تاکنون حتی یک فیلم تماشا نکرده‌ام و ضرری هم متوجه من نشده است و به جای آن ۷۰ کتاب تألیف کرده‌ام. مهندسی کارها و استفاده بهینه را بیاموزیم.

 

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه توجه به ذائقه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: بدانید در فکر و ذهن نسل جدید چه می‌گذرد و برای شبهات آنان پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشید. برخی از جوانان مشکل اعتقادی داشته و به بهانه گرانی و حقوق پایین از ازدواج و فرزندآوری خودداری می‌کنند. یکی از اشتباهات انجام تبلیغات عمومی به‌تنهایی بوده است، البته که تبلیغات عمومی اثر خود را دارد و باید هم باشد، اما تبلیغات چهره به چهره از اثرات بسیار ماندگارتری برخوردارست.

 

ضرورت توجه جوانان به رمز و راز موفقیت

قرائتی با بیان این مطلب که نهج‌البلاغه نیز همانند قرآن به تمام مشکلات و شبهات پاسخ داده است، اما چون با این کتاب ارزشمند آشنا نیستیم نمی‌توانیم از آن بهره‌مند باشیم، اضافه کرد: عدم شناخت مبانی نهج‌البلاغه نشان از مظلوم بودن حضرت امیر(ع) و کلامش بین مردم دارد. جوانان به رمز و راز موفقیت توجه داشته باشند و مطالبی را که می‌شوند یادداشت‌برداری کنند.

 

وی با تأکید براینکه احادیث را با مَثل برای کودکان و نوحوانان تبیین و تشریح کنید، ادامه داد: توجه به فنون کلاس‌داری باعث جذب مخاطب می‌شود، نباید اجازه داد کلاس به سمت خستگی پیش رود. مباحث مورد نیاز جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان باید متناسب با ذائقه آنان برایشان بازگو شود. طلاب به نیاز جامعه توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه این مطالب برای جامعه هدف جذاب‌تر خواهد بود.

 

قرائتی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شده است و قطعاً مردم دست از نظام و ارزش‌های آن برنمی‌دارند، اضافه کرد: توجیه کردن حماقت، تضعیف نظام جنایت به خون شهداست و تکریم عین رسالت است. جامعه روحانیت برای بیان سخنان خود جاذبه ایجاد کنند. استاد مطهری استاد ما بود، روزی در اهواز پای سخنرانی ایشان بودم، با وجود اینکه سنم خیلی کم بود در پایان جلسه مرا صدا کرد و پرسید نمره من از این سخنرانی چندست؟ انسان در طول زندگی دو معلم آموزگار و روزگار را تجربه می‌کند در واقع تاریخ انسان را پخته می‌کند. همچنین جوانان توجه داشته باشند داشتن مدرک مهم است، اما ارزش ندارد.

 

وی با تأکید براینکه پرداختن به مبانی قرآن باید جدی گرفته شود، ضرورت توجه به پژوهش‌ها و پرداختن به مشکلات جامعه از طریق تحقیق و پژوهش را خواستار شد و افزود: متأسفانه گاه پژوهش‌هایی انجام می‌شود که قابلیت استفاده و استناد ندارد. متأسفانه بسیاری از پژوهش‌ها منحرف شده است. اگر علم مفید نباشد ضرر دارد، پیامبر(ص) می‌فرمایند: «پناه می‌برم به خدا از علم بی‌عمل». فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای پیش برید که هیچگاه حذف نشوید. متأسفانه در فضای مجازی بی‌حرمتی‌هایی به جامعه روحانیت می‌شود که جواب تمام توهین‌ها در قرآن «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا» آمده است.

 

کد خبر 1233504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha