«تخریب مساجد» ، پروژه ای برای بازنویسی تاریخ هند بر اساس ایدئولوژی هندوتوا

مساجد در هند قربانی پروژه گسترده حزب «بهاراتیا جاناتا» برای بازنویسی تاریخ این کشور بر اساس ایدئولوژی هندوتوا شده اند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: یک مسجد 300 ساله توسط دولت «نارندرا مودی»،نخست وزیر هند در «مظفرنگار» ایالت «اوتارپرادش» به بهانه تعریض بزرگراه ملی تخریب شد.

رسانه‌های محلی اعلام کردند که چندین بار از ساکنان منطقه درخواست شده بود تا این مسجد را تخریب کنند، اما با گذشت مهلت مقرر دولت دست به تخریب این مسجد زد.

 

گفته می شود ،دو بنای مذهبی دیگر که در این زمین دولتی ساخته شده اند نیز قرار است در همان مسیر بزرگراه تخریب شوند.

مسلمانان می گویند که این یک سناریوی جدید نیست و دولت هند مدت هاست به بهانه های مختلف دست به تخریب مساجد می زند.

 

اگرچه ممکن است تخریب مسجد بابری یکی از تعیین کننده‌ترین لحظات در تاریخ هند معاصر باشد  اما آنچه شاید کمتر به آن توجه می شود این است که تنها مسجد تخربب شده در هند مسجد بابری نیست و این اتفاق برای هزاران مسجد دیگر نیز به بهانه های مختلف افتاده است.

مسجد «جهارسا» در منطقه «گورگان» ، مسجد «ملک آسین» واقع در «احمدآباد» گجرات و  مسجد «خواجه» واقع در «آندرا پرادش» از جمله هزاران مسجدی هستند که به دست دولت هند در طی سال های مختلف تخریب شده اند.

 

اما وقتی دادگاه عالی هند حق مسلمانان این کشور برای بازسازی مسجد «بابری» را زیر پا گذاشت و به نفع هندوها برای ساخت معبد در زمین مورد مناقشه آنها با مسلمانان رای داد، پیش بینی می شد که راه برای هتک حرمت مساجد در این کشور هموارتر شود.

 مسجد بابری که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده بود در سال 1992 به دست یک خرابکار هندو تخریب و بحث درباره این مسجد باعث مرگبارترین درگیری ها در هند شد که در نهایت کشته شدن دو هزار نفر را که اکثر آنها مسلمان بودند، دراین کشور رقم زد.

 

 پس از اعلام رای دادگاه عالی هند به نفع هندوها، بسیاری تلاش کردند تا بگویند که اتفاق خاصی علیه مسلمانان رخ نداده است و دادگاه هم با صدور رای دیگری مبنی بر واگذاری یک قطعه زمین به مسلمانان برای ساخت مسجد، درهای هر اعتراضی را بست تا مسلمانان وادار به سکوت شوند.

مسجد جامع «شمسی» یکی دیگز از مهم‌ترین مساجدی است که هندوها تلاش کردند سرنوشتی شبیه به مسجد بابری پیدا کند.

 

عده ای این بنای 800 ساله که دارای یک گنبد سفید و یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بناها در هند است را یک مسجد می دانند اما برخی نیز مدعی هستند که این بنا به هیچ عنوان یک مسجد نیست بلکه یک معبد هندو است.

اما سوابق مربوط به سال 1856 به این مسجد در حال کار اشاره دارد و به گفته مسلمانان محلی از زمان ساخت این مسجد توسط «شمس الدین ایلتوتمیش»، پادشاه مسلمان در سال 1223،مسلمانان بدون مزاحمت در آنجا نماز می خوانند.

 

با این حال، سینگ ها روایت متفاوتی از وقایع دارند. در ماه ژوئیه، آنها به نمایندگی از یک کشاورز محلی هند و با حمایت حزب راستگرای ملی گرای هندو پرونده ای را تشکیل دادند و مدعی شدند که مسجد جامع  شمسی یک مسجد نیست، بلکه یک ساختار غیرقانونی است که بر روی یک بنا ساخته شده است. در دادخواست آنها آمده است که هندوها مالکیت قانونی زمین را دارند و باید بتوانند در آنجا نماز بخوانند.

 

آنها به عنوان مدرک ادعا می کنند که گل نیلوفر در داخل گنبد نقاشی شده است. اما زمانی که به یک ناظر اجازه دسترسی به این بنا داده شد، چنین نقش هندویی وجود نداشت و در عوض آیه قرآن به صورت خطاطی شده در داخل گنبد نمایان بود.

 

200 میلیون مسلمان اقلیت هند می گویند از سال 2014، زمانی که دولت حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به قدرت رسید تحت آزار، خشونت و تبعیض دولتی قرار گرفته اند. بر اساس دستور کار هندوتوا (ناسیونالیست هندو) که هدف آن ایجاد هند به عنوان یک کشور هندو است ، غیرنظامیان مسلمان، فعالان و روزنامه نگاران به طور معمول هدف قرار می گیرند، مشاغل مسلمانان بایکوت می شوند و لفاظی های اسلام هراسانه توسط رهبران حزب بهاراتیا جاناتا مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مساجد هم در همین دوارن قربانی پروژه گسترده تحت حمایت حزب بهاراتیا جاناتا برای بازنویسی تاریخ هند بر اساس ایدئولوژی هندوتوا شده اند؛ نسخه ای از تاریخ که اکنون توسط رهبران حزب بهاراتیا جاناتا ،مورخان مورد حمایت دولت و برنامه های درسی مدارس تبلیغ می شود.

 

تخریب معابد هندو برای ساختن مساجد در این روایت نقش اساسی داشته است. در ماه می، یکی از رهبران ارشد حزب حاکم بر هند ادعا کرد که مغول ها 36 هزار معبد هندو را ویران کرده اند و  حالا هندوها همه آن معابد را یکی یکی پس خواهند گرفت.

اما ریچارد ایتون، استاد تاریخ هند در دانشگاه آریزونا، می گوید که هیچ مدرک تاریخی برای این موضوع وجود ندارد و ادعای هزاران مورد از این قبیل عجیب، غیرمسئولانه و بی اساس است.

 

مورخان ، حزب بهاراتیا جاناتا را نه تنها به بازنویسی بلکه «اختراع» تاریخ هند در تصورات خود متهم کرده‌اند.

سیدعلی ندیم رضوی، استاد تاریخ مغول در دانشگاه اسلامی علیگر، نسخه حزب بهاراتیا جاناتا از تاریخ هند را  چیزی بیش از تخیل توصیف کرد که برای خدمت به برنامه سیاسی آنها اختراع شده است.

 

رضوی گفت: تاريخ هند به صورت روايت سفید و سیاه هندوها در مقابل مسلمانان ترسيم مي شود اما هرگز اینطور نبوده است.

رضوی از معدود مورخان هند است كه هنوز جرات سخن گفتن دارد. این در حالی است که بسیاری از مورخان از سوی گروه های راستگرای هندو با تهدید مرگ مواجه شده و وادار به سکوت شده اند.

 

وی حملات و خاموش كردن مورخان و علما را به هدف قرار دادن دانشگاهيان در آلمان نازي تشبيه كرد و افزود: تعداد زیادی از مورخان از صحبت آشکار می ترسند.

از آنجایی که انگیزه انتقام گیری و بازپس گیری تاریخ هند برای هندوها مورد توجه قرار گرفته است، ده ها دادخواست توسط گروه های راستگرای هندو علیه مساجد در سراسر کشور ارسال شده است.

 

حتی مشهورترین بنای تاریخی هند، تاج محل، که توسط امپراتور مغول شاه جهان ساخته شد از دعوای حقوقی در امان نمانده است.

در ماتورا، شهری در اوتار پرادش نیز «مسجد شاهی » که توسط امپراتور مغول «اورنگ زیب» در سال 1670 ساخته شد اکنون با 12 پرونده قضایی روبرو است که ادعا می کنند در زادگاه خدای هندو، لرد کریشنا و ویرانه های یک معبد هندو ساخته شده است.

 

مناقشه حقوقی بر سر مسجد گیانواپی واقع در شهر بنارس نیز این روزها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است که که از نظر بسیاری به عنوان پرونده مهمی است که می تواند سرنوشت مساجد در سراسر هند را تعیین کند.

 

آناند سینگ، رهبر منطقه‌ای یک سازمان ملی‌گرای هندو که از پرونده حقوقی هندو حمایت مالی و لجستیکی می‌کند،در این باره  گفت: این ملک متعلق به هندوها است، هیچ چیزی در این سرزمین به مسلمانان ربطی ندارد و این لحظه بسیار مهمی برای بازیابی تاریخ و شکوه باستانی هندوها است.

 

رضوی در مورد مناقشان به وجود آمده بر سر مسجد گیانواپی می گوید: ما شاهد تخریب مسجد بابری بوده ایم و در صورت تکرار آن در مورد مسجد گیانواپی، مسلمانان مجبور خواهند شد در چارچوب حقوقی که قانون اساسی تعیین به شدت اعتراض کنند.

 

این رهبر مسلمان در ادامه سخنان خود گفت: ما اجازه نمی دهیم کسی بارها و بارها با احساسات مذهبی ما بازی کند.

کد خبر 1233533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha