چرا اروپا یک رسانه جهانی را تحریم کرد؟

اتحادیه اروپا در ۲۲ آبان ماه، اشخاص و سازمان های ایرانی را تحریم کرد که یکی از آنها پرس تی وی بود اما چرا یک شبکه خبری که فعالیت برون مرزی دارد مورد خشم اروپاییان همواره مدعی «آزادی بیان» واقع شده است؟ 

به گزارش خبرگزاری شبستان، اتحادیه اروپا در 22 آبان ماه، اشخاص و سازمان های ایرانی را تحریم کرد که یکی از آنها پرس تی وی بود اما چرا یک شبکه خبری که فعالیت برون مرزی دارد مورد خشم اروپاییان همواره مدعی «آزادی بیان» واقع شده است؟ بیایید کمی بیشتر درباره تاثیر فعالیت این رسانه ایرانی در جهان که کارایی آن را اثبات می کند بیاندیشیم تا علت اصلی تحریم پرس تی وی واضح تر گردد؛ 

 

الف) پرس تی وی همواره موفقیت های صنعتی، نظامی و ... ایران را در جهان اطلاع رسانی می کند و این بخشی از قدرت بازدارندگی دفاعی ایران در ابعاد نرم است. برای مثال زمانی که این تلویزیون درباره موشک پدافندی «صیاد4» و رادار دوربرد «سامانه باور 373» گزارش تهیه می کند یا قابلیت موشک «ماهواره بر قائم» را به مخاطبان خود نشان می دهد که البته قابلیت تبدیل شدن به موشک بالستیک قاره پیما با بُرد 12500 کیلومتر را دارد یا زمانی که دستیابی کشورمان به دانش ساخت موشک «هایپرسونیک» را اعلام می کند به این معناست که ایران امروز از توان دفاع کامل برخوردار است و می تواند سراسر اروپا و آمریکای شمالی را پوشش دهد. 

 

در حقیقت این نکته در جهان آشکار می شود که ارتش های ناتو دیگر گزینه روی میز نخواهند داشت. طبعا ناتوانی غرب در تجاوز به دیگر کشورها برای آنها ناگوار است. 

 

ب) آگاهی از افزایش توانایی های علمی و صنعتی ایران از جمله در بخش دفاعی برای ملت های مستضعف جهان شیرین و امیدبخش است چرا که آنان را به مقاومت در برابر استکبار دعوت می کند. اگر ایران توانست در زیر تحریم به موفقیت های بزرگ برسد دیگر آزادی خواهان جهان هم می توانند در مقابل فشارهای آمریکا و اروپا ایستادگی کنند و خواهان احقاق حقوق پایمال شده خویش باشند. طبعا غرب نمی خواهد این پیام از طریق پرس تی وی به دیگر ملتها منتقل شود. 

 

ج) پرس تی وی تحولات اجتماعی مهم و البته چالش های درون جوامع غربی را برای مخاطبانش گزارش می کند و از این حیث می تواند نورافکنی باشد بر نقاط تاریک اروپا و آمریکا و این هرگز مورد رضایت دولت های غربی نبوده و نیست.

 

د) به وضوح آنچه در پرس تی وی ارائه می شود را اکثر نخبگان جهان می بینند و رسانه های مطرح جهانی هم بخش هایی از تولیدات این شبکه را بازنشر می دهند بنابراین این تلویزیون چهره ای آشنا در عرصه اطلاع رسانی گیتی شده و این برای اروپا خوشایند نیست. چرا که پرس تی وی با سند و مدرک به چالش های اجتماعی، گسست طبقاتی و مشکلات روزافزون کشورهای غربی می پردازد و قطعا اتحایه اروپا تمایل ندارد این معضلات به آگاهی عمومی برسد. 

 

رسانه های غربی چهره ای سراسر پیشرفت و رفاه از آمریکا و اروپا به بینندگان عرضه می کنند و خواست استکبار این است که همواره همین تصویر در ذهن مخاطب بماند پس هر شبکه ای حقیقت را بیان کند که در تضاد با این فریب باشد تحریم می شود.

 

ه) پرس تی وی تلاش دارد رویارو و در برابر جنگ شناختی غرب علیه ایران آنچه در واقعیت در خیابان ها و شهرهای ایران می گذرد را به مردم جهان نشان دهد تا بینندگان بتوانند این دید بصری و به روز را با افسانه سازی رسانه های غربی مقایسه کنند و از ماهیت تاکتیک مدیریت ادراک (perception Management) که توسط آمریکا و اروپا علیه ایران اجرا می شود اطلاع یابند. روشنگری می تواند ترفند رسانه های نئولیبرال را به هم بزند. 

 

به بیان دیگر، پرس تی وی حقیقت گرا بوده و زمانی که «رسانه های جریان اصلی غرب» تلاش دارند ایران را ویرانه ای غرق گلوله و خون معرفی کنند می تواند آنچه در سطح شهرها وجود دارد به دیدگان مخاطبان بنمایاند. با این مقابله رسانه ای ترفندهای غرب برای فریب افکار عمومی جهان خنثی می شود. البته اختلافات سیاسی و اردوکشی خیابانی در هر کشوری از هنگ کنگ و سودان تا فرانسه و ایالات متحده کم و بیش وجود داشته و دارد. 

 

اکنون به این سوال می رسیم که چرا اتحادیه اروپا یک رسانه انگلیسی زبان را در فهرست تحریم قرار داد آن هم دو ماه بعد از شروع آشوب هایی که غرب آن را تشویق می کند؟

 

«حقوق زنان» بهانه است؛ به اوکراین دقت کنید

 

اتحادیه اروپا هر چند بیشترین آسیب را از تحریم علیه مسکو به ویژه در بخش واردات انرژی ارزان از روسیه و متحدان همسودش (CIS) و نیز صادرات کالا به آن کشورها متحمل می شود و در اصل باید هزینه های سنگین واردات گاز مایع از آمریکا را در کنار کاهش صادرات و رشد تورم و بیکاری پذیرا باشد اما به دلیل وابستگی صنعتی و مالی به آمریکا خود را در زیر مجموعه ایالات متحده تعریف کرده است. بنابراین به موازات ضعف آمریکا برای مداخله در کشورهای مستقل همان نقش را اروپا به صورت مکمل ایفا می کند البته تا جایی که با بن بست جدی در این مسیر مواجه نشود و ضربات شدید دریافت نکند دقیقا مشابه آنچه در همراهی اتحادیه اروپا با کاخ سفید در پروژه براندازی دولت قانونی کاراکاس در ونزوئلا شاهد بودیم. 

 

در چنین هنگامه ای است که اتحادیه اروپا نمی خواهد حقایق مربوط به جنگ اوکراین برای مردم کشورهای اروپایی بازنمایی شود و توجیه حمایت از دولت زلنسکی را زیر سوال ببرد بنابراین اجازه نمی دهد رسانه ای مانع شود و حقیقت را بگوید.

 

اما چیست؟ سران اروپا نیک می دانند که یکی از دلایل جنگ اوکراین قتل 16هزار تا 30 هزار روس تبار (بر اساس آمارهای موسسات مختلف) در دونباس به دست گردان آزوف اوکراین در بازه زمانی سال های 1393 تا سال 1400 است و نمی خواهند این جنایات در رسانه ای انعکاس داشته باشد.

 

از منظر سران اتحادیه اروپا آنچه باید ادامه یابد این است که رسانه های غربی بدون هیچ آلترناتیوی به هیولا سازی از روسیه ادامه دهند تا هزینه های ارسال سلاح به ارتش زلنسکی توجیه پذیر باشد.  به معنای دیگر، اقدام بروکسل برای تحریم پرس تی وی هیچ ارتباطی با «حقوق زنان» نداشته و برای حذف جریان اطلاع رسانی آزاد پیرامون حوادث درون قاره اروپا صورت می گیرد تا افکار عمومی به راحتی کنترل شود. 

 

به یاد آوریم، در زمان آشوب های پیشین در تهران (مثلا سال 1396 و سال 1398) چنین تحریم هایی مطرح نبود و البته در آن زمان جنگ اوکراین و بحران سوخت، تورم، بیکاری و تظاهرات روزافزون خیابانی در پایتخت های غربی هم وجود نداشت. 

 

این تحریم ها بعد از آن انجام گرفت که اعمال تروریستی برای حذف رسانه های آلترناتیو و مخالف غرب به نتیجه مطلوب نرسید؛ اقداماتی مانند تهدید به ترور «جانی میلر» خبرنگار پرس تی وی در اوکراین و برخی خبرنگاران مستقل اروپایی که بعد از ترور منجر به قتل «داریا دوگین» خبرنگار راشا تودی، بیشتر نمود یافت. 

 

اکنون می توانیم به علت تحریم پی ببریم؛ 

اتحادیه اروپا با دو هدف پرس تی وی را تحریم کرده است؛ اول آنکه حقیقت بیان نشود برای مثال اطلاع از توان دفاعی و قدرت مقابله به مثل ایران در جهان گسترش نیابد به ویژه بعد از آزمایش موفق موشکی که قابلیت رسیدن به سراسر آمریکا را دارد. 

دوم آنکه اروپا نمی خواهند افکار عمومی از ماهیت آنچه به بهانه حمایت از اوکراین بر مالیات دهندگان غربی تحمیل می شود کسی آگاهی یابد. آن هم در شرایطی که فاشیست های اوکراینی با کشتاری که در مدت 8 سال قبل کردند خود عامل شروع جنگ بودند. در نتیجه ساده ترین کنش برای نیل به این دو هدف، تحریم پرس تی وی بود. 

کد خبر 1233822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha