کتابخانه ها سنگرهای بزرگ در عرصه فرهنگ هستند

حجت الاسلام گنابادی نژاد از کتابخانه ها به عنوان سنگرهای بزرگ در عرصه فرهنگ یاد کرد و گفت: مسئولین باید نسبت به کار و نحوه فعالیت شما آگاهی بیشتری داده باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد امروز دوشنبه (۳۰ آبان) در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد، تقارن هفته بسیج با هفته کتاب را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد این تقارن سر منشا اتفاقات موثری در حوزه فرهنگ عمومی شود.

 

معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: امروز در حال تجربه دوره ای هستیم که باید در مقابل یاوه گویی ها ایستادگی کنیم. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که وقت جهاد و مبارزه است. امروز جهاد و مبارزه اصلی در میدان فرهنگ است و شما کتابداران به عنوان  سربازان این جبهه هستید، نباید نقش خود را کم رنگ ببنید‌.


وی تصریح کرد: دشمن با در نظر گرفتن رشد فضای مجازی در جوامع سعی دارد مردم را دچار حس کاذب کند اما شما در کتابخانه های عمومی که بعضا با محدودیت و محرومیتهای خاصی مواجه هستند می توانید در مسیر تربیت انسانهای فکور و فهیم نقش موثری ایفا کنید. شما مجاهدان عرصه جنگ نرم هستید و مراجعین به کتابخانه سربازانی هستند که شما به عنوان افسران جبهه دانایی باید نحوه نبرد در این میدان را به آنها بیاموزید. در حدیث شریفه ای  آمده است»زمانه ای می رسد که مردم در سختی هستند و هیچ چیز آنها را آرام نمی کند مگر کتاب». این حدیث اشاره به کاری دارد که شما امروز انجام می دهید. دشمن به دنبال تربیت کاذب است در حالیکه شما بدنبال تربیتی اصیل سازنده و پر ثمر هستید.


حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه با وجود توسعه فضای مجازی کتاب همچنان اصالت و اولویت خود را حفظ کرده است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در سخنان خود فرموده اند «هر چه پیشتر برویم نیاز ما به کتاب بیشتر می شود». توجه داشته باشید که کتاب هیچ گاه منزوی نخواهد شد بلکه هر روز به اهمیت آنها افزوده خواهد شد.


وی از کتابخانه ها به عنوان سنگرهای بزرگ در عرصه فرهنگ یاد کرد و گفت: مسئولین باید نسبت به کار و نحوه فعالیت شما آگاهی بیشتری داده باشند. نهاد کتابخانه های عمومی سازمان اصلی حوزه کتاب و کتابخوانی است اما به این بدان معنا نیست که دیگر سازمانها نقشی در این حوزه ندارند، اگر امروز با مشکلاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه هستیم همه باید با همراهی و هم افزایی به دنبال رفع آن باشیم.


معاون فرهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی پیشنهاد انجام پژوهشهای علمی در خصوص بررسی مشکلات و معضلات ارتباط مردم با کتاب را مطرح کرد و افزود: امروز برای نجات کشور و رسیدن به قله تمدن اسلامی  باید از شاهراهی به نام کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.


وی نژاد ضمن تقدیر از جامعه کتابداران که چراغ کتاب و کتابخوانی را روشن نگاه داشته اند، از آنان به عنوان مجاهدین عرصه کتاب و کتابخوانی در مسیر آرمانهای شهیدان یاد کرد. 


حجت الاسلام گنابادی نژاد همچنین پیشنهاد تعیین زنگ کتابخوانی در مدارس و تهیه سند کتاب برای تعیین نقش همه دستگاه های اجرایی برای تبدیل کتاب و کتابخوانی به هویت خراسان رضوی را مطرح کرد. 

 

در پایان از کتابخانه های عمومی، انجمن کتابخانه های عمومی و کتابداران برتر کتابخانه های عمومی استان، تقدیر و قدردانی شد.

کد خبر 1234186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha