انجام ۵۰ پیوند در کشور با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف

ضرابی از انجام ۵۰ پیوند در کشور با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف خبر داد و گفت: دفاتر جمع‌آوری خون بند ناف در ۳۱ استان کشور از جمله گیلان راه‌اندازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مرتضی ضرابی شامگاه دوشنبه (۳۰ آبان ) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: خون بند ناف مملو از سلولهای بنیادی خونساز است و طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه خون بند ناف می‌تواند در درمان بیماری‌های بدخیم خصوصا بیماری‌های منشأ خونی اثرگذار باشند عنوان کرد: سال‌هاست کسانی که دچار سرطان خون می‌شوند برای انجام پیوند از مغز استخوان نزدیکان آنان و کسانی که تطابق لازم را دارند، استفاده می‌کنند و خون بند ناف جایگزینی برای مغز استخوان است.
 
ضرابی جایگاه ایران در درمان بیماری‌ها از طریق سلول‌های بنیادی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دانش فنی استفاده از سلول‌های بنیادی و طبقه بندی آنان در شرکت رویان بومی شده و کشور ایران را در ردیف کشورهای پیشرو قرار داده است.
 
وی از ذخیره ۱۸۵ هزار خون بند ناف در شرکت رویان خبر داد و با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این نمونه‌ها در درمان و پیوندها مورد استفاده قرار گرفتند افزود: برنامه‌ریزی کردیم تا پنج سال آینده پنج درصد از خون بند ناف زایمان‌های انجام شده در کشور را جمع‌آوری کنیم. 
 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اضافه کرد: تامین ابزارهای لازم برای فریز و ذخیره سازی خون بند ناف از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز رسیدن به این هدف است که خوشبختانه در این حوزه هم موفقیت‌های زیادی داشتیم.
 
ضرابی با تاکید بر اینکه دفاتر جمع‌آوری خون بند ناف در ۳۱ استان کشور از جمله در گیلان راه‌اندازی شده‌اند اذعان کرد: مجموعا در طی سالهای گذشته نزدیک به ۲۵۰ پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور برای بیماری‌های خونی انجام شده است. 
 
وی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده نتیجه گرفتیم که از زباله های بیولوژیکی زایمان نظیر خون بند ناف، پرده‌های جنینی، جفت و مایعی که جنین در آن غوطه ور است میتوان بیش از ۲۰ محصول را فرآوری کرد. 
 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ابراز داشت: خانواده‌هایی که در آستانه بچه‌دار شدن و زایمان هستند اگر از قبل هماهنگی‌های لازم را در سایت بانک خون بند ناف داشته باشند و ثبت نام کنند خونگیری از بند ناف و فرآیند جمع‌آوری انجام می‌شود.   
 
ضرابی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند از این نمونه خون‌های بند ناف جمع‌آوری شده استفاده کنند عنوان کرد: در صورت تطبیق ژنتیکی افراد، خواهر و برادر و حتی افراد غیر این نمونه خون بند ناف جمع‌آوری شده قابل استفاده است.
 
وی با بیان اینکه بانک ذخیره سازی خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی وجود دارد خاطرنشان کرد: برای هزینه‌‌های نگهداری در بانک‌های خصوصی شرایطی را برای خانواده‌ها جهت نگهداری از خون بند ناف فراهم کردیم که خانواده‌ها هم می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و هم مبالغ آن را تقسیط نمایند.
 
 
کد خبر 1234257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha