اعمال فلسفه در اخلاق اجتماعی شرافت و کرامت انسان را تامین می کند

حجت الاسلام دکتر عسکر دیرباز گفت: اگر در روابط با دیگران به کرامت و شرافت‌شان توجه کنیم مبنای تحسین و رفتار اخلاقی پسندیده خواهد شد


به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عسکر دیرباز در همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» که به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد اظهار داشت: هر رفتاری که محبوب و مطلوب انسان باشد می تواند رفتار اخلاقی محسوب شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: اگر ما انسان ها روابط خود را براساس نقشی که بر عهده ما گذاشته اند، تنظیم کنیم و هر کسی در روابط با دیگران، به کرامت شرافت شان توجه کند و میدان دهد تا دیگری نیز نقش خود را ایفا کند همان طورکه نقش خود را ایفا می کنیم و اگر این تناسب وجودی در رفتارهای اخلاقی بین ما و دیگران تامین شود، این مبنای تحسین و رفتار اخلاقی پسندیده خواهد شد.
وی تصریح کرد: این موضوع به معنایی ناشی از رابطه ای می شود که ما انسان ها با خدای متعال داریم؛ خدای متعال آفریننده ماست و به ما حیات و نعمات داده و ادامه حیات ما منوط به خواست و اراده الهی است که چه شرایطی را برای ما فراهم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز بیان کرد: احسان بی پایان الهی، نقشی است که خدای متعال در مورد ما انسان ها و سایر موجودات ایفا می کند، ما نیز در مقابل، بندگی و پرستش خدا را انجام می دهیم و خداوند محبوب ماست؛ این رابطه طرفینی بین ما و خدای متعال که از طرف او احسان و محبت و از طرف ما بندگی و تسلیم و محبت متقابل است خودش را می‌تواند در روابط ما با دیگران نیز منعکس کند.
وی عنوان کرد: اگر ما در ارتباط با دیگران و روابط به گونه ای باشیم که دیگران را نیز به لحاظ اخلاقی و انسانی به رسمیت بشناسیم و کرامت انسانیت آنها را در نظر بگیریم کار اخلاقی شکل می گیرد.


رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: اما اگر ارتباط ما با دیگران به گونه ای شکل بگیرد که بخواهیم آنها را استثمار کنیم و خودمان غایت و مقصود نهایی باشیم در روابط با دیگران آن تناسب وجودی را به هم زده ایم و کار غیر اخلاقی انجام داده‌ایم.
وی اظهار داشت: فعالیتی می تواند اتصاف به صفت اخلاقی پیدا کند که این تناسب وجودی بین ما با دیگران را تامین کند و شرایط و زمینه ایفای نقش را برای دیگران فراهم کند، در این صورت است که ما می توانیم از رابطه عقلانیت و فلسفه و حقایق هستی و روابط اخلاقی دفاع کنیم و دم بزنیم
 

کد خبر 1234356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha