وقتی عشق به خدمتگزاری در سایه سار مسجد متبلور می شود

«علیرضا اقبالی» یکی از انسان های دغدغه‌مندی است که بدون هیچ چشمداشتی به فکر گره گشایی از مشکلات مردم بوده و با افتخار خود را خدمتگزار مردم می داند و به این خدمت رسانی عشق می ورزد و وقتی این خدمتگزاری در کنار مسجد باشد، ثوابی بس عظیم دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی، سمیرا نیستانی:

 

همواره در این دنیا افرادی وجود دارند که به نوعی قبله حاجات مردم به حساب آمده و عمده زندگی خود را صرف گره‌گشایی از کار دیگران می‌کنند. طوری که انسان وقتی این‌گونه افراد را در جامعه می‌بیند، کلیدواژه‌هایی نظیر مشکل‌گشا، گره‌گشا و حاجت‌روا به ذهنش تداعی می‌شود. اینکه انسان به خاطر چنین صفت پسندیده‌ای به جایگاهی برسد که پناهگاه رفع حاجات مردم زیادی باشد، نعمت بزرگی است؛ چرا که در آموزه‌های دینی آمده است که دستگیری از دیگران و کمک به آن‌ها، حتی در مقایسه با برخی عبادت‌ها مانند حج یا عمره مستحب، از ثواب بالاتری برخوردار است.

 

مرحوم کلینی در حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می‌کند، ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل ۶ هزار حسنه برای او می‌نویسد و ۶ هزار گناه از او می‌آمرزد و ۶ هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و ۶ هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمود: «قَضَاءُ حَاجَهِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً»؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ۱۰ برابر این طواف فضیلت دارد! (من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۰۸)

 

امام حسین علیه السلام در حدیثی، گره‌گشایی از مشکل مردم را از نعمت‌های الهی می‌داند و می‌فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَیْرِکُم»؛ بدانید نیازمندی‌هاى مردم که (به شما مراجعه مى‌کنند) از نعمت‌هاى الهى است؛ پس از نعمت‌ها خسته نشوید وگرنه این وظیفه خدمت‌رسانى به دیگران واگذار خواهد شد. (مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۲۰۹.)

 

این دو روایت تنها بخش کوچکی از منابع دینی در خصوص رفع نیاز‌ها و حاجات مردم است که تأمل در آن‌ها می‌تواند منجر به تشویق و ترغیب افراد به این کار خداپسندانه شود. خوشا به سعادت افرادی که همواره در حال خدمت رسانی به بندگان خدا هستند و در این راه نیز خسته و ملول نمی‌شوند.

 

انسان های دغدغه‌مند کم نیستند، کسانی که بدون هیچ چشمداشتی حتی در دورافتاده ترین مناطق و روستاها، به فکر گره گشایی از مشکلات مردم بوده و خود را خدمتگزار مردم می دانند، البته «خدمتگزار واقعی» نه آنچه که برخی از مدیران و مسئولان به خود منتسب کرده ولی عملا  فرسنگ ها با این واژه و عمق آن فاصله دارند.

 

یکی از این افراد دغدغه مند، «علیرضا اقبالی» مدیر کانون فرهنگی و هنری اباصالح مسجد جامع روستای حسین آباد شهرستان شیروان است که نه به دلیل مدیریت کانون بلکه پیش از حضور در فعالیت های کانون مسجد هم در کمک به اهالی روستا و رفع مشکلات مردم و همچنین توسعه فعالیت های فرهنگی نقش داشته است.

 

علیرضا اقبالی در معرفی کامل خود می گوید: من متولد سال 53 در همین روستای حسین آباد هستم و تحصیلاتم را تا مقطع سیکل ادامه دادم و بعد وارد حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام بجنورد شدم و دوره های مقدماتی حوزه علمیه را با موفقیت طی کردم و بعد از فراغت از تحصیل مشغول فعالیت کشاورزی شدم.

 

وی از علاقه خود به مداحی سخن گفت و ادامه داد: برای پاسخگویی به علاقه خود، در دوره های آموزشی مداحی کانون مداحان استان شرکت کردم و موفق به اخذ مدرک این دوره شدم.

 

روستای حسین آباد دارای 1300 خانوار با جمعیتی بالغ بر چهارهزار نفر از قومیت های کرد، ترک، بلوچ و فارس است که این تعداد جمعیت از فعالیت های پنج مسجد بهره مند هستند اما محور فعالیت ها در مسجد جامع برقرار است.

 

تربیت ۱۲ مکبر در روستای حسین آباد

کانون فرهنگی و هنری اباصالح مسجد جامع روستای حسین آباد شهرستان شیروان که 16 سال پیش به ثبت رسیده دارای 70 عضو فعال است که با دارا بودن 1380 جلد کتاب، توانسته 121 نفر را به عنوان عضو کتابخانه ثبت کند و با تربیت 12 مکبر و درخشش اعضای کانون در مسابقات ورزشی و هنری، به عنوان یکی از کانون های فعال شناخته شود.

 

اقبالی که طی 6 سال اخیر مدیریت کانون را به عهده گرفته، با بیان اینکه مسجد جامع روستا دارای امام جماعت است و بسیاری از فعالیت های مردمی از جمله مرکز نیکوکاری هم در این مسجد فعال است، بیان می کند: البته با توجه به کوچک بودن محیط و آشنا بودن همه روستاییان، سعی می کنیم کمک های جمع آوری شده در گمنامی به دست نیازمندان برسد.

 

وی کمک مالی و فکری به بیماران سخت و همچنین معتادان را از دیگر فعالیت های مسجد نام برد و افزود: از آنجایی که بنده، خودم را خدمتگزار مردم می دانم و به خدمتگزاری عشق می ورزم، سعی می کنم از هر طریقی با جمع آوری کمک چه از داخل روستا و چه از خارج روستا، به این دو قشر توجه ویژه داشته باشم.

 

برگزاری کلاس های ورزشی در باشگاه ورزشی چندمنظوره روستا

مدیر کانون فرهنگی و هنری اباصالح، به اجرای طرح های فرهنگی و ورزشی برای نوجوانان و دانش آموزان روستا اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های هدفمند ما اجاره باشگاه ورزشی چندمنظوره روستا برای استفاده دختران و پسران است که کلاس هایی از جمله ژیمناستیک و کونگ‌فو برای دختران و والیبال و فوتبال و بستکبال برای پسران برگزار می شود.

 

هرچند فضای مسجد جامع روستای حسین آباد شهرستان شیروان مدتی در حال تعمیر و مرمت است اما این موضوع مانع برگزاری برنامه ها و فعالیت ها نشده و از آنجایی که آقای اقبالی تعامل خوبی با سایر مساجد روستا دارد، تلاش می کند فعالیت های فرهنگی و مذهبی در تمام مساجد روستا تداوم داشته باشد.

 

جذب دانش آموزان به مسجد با فعال سازی مودم وای فای

وی به تلاش برای پیوند مسجد و مدرسه اشاره می کند و می گوید: از آنجایی که مسئولیت انجمن اولیا و مربیان را بر عهده دارم همواره در راستای برقراری تعامل بین خیران و مدرسه پیشگام بوده ام به طوری که اخیرا موفق شدیم با کمک خیران یک دستگاه دیتا برای مدرسه خریداری کنیم تا بتوانیم آموزش های لازم به دانش آموزان ارائه دهیم.

 

اقبالی دعوت از دانش آموزان برای حضور در فعالیت های مسجد و برگزاری جشن تکلیف برای دختران را بخشی از برنامه ها نام برد و افزود: برگزاری اردوهای تفریحی زیارتی به مشهد مقدس طی سه دوره مجزا و حضور در کلاس های آموزشی هلال احمر شیروان، برنامه هایی بوده که اخیرا اجرایی شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری اباصالح با بیان اینکه اخیرا آنتن دهی اینترنت همراه با اختلال مواجه شده، از خرید مودم وای فای برای مسجد و کانون خبر داد و اظهارکرد: با توجه به گرایش نسل جوان به شبکه مجازی، بهتر دیدم با انجام این کار ضمن ترغیب نوجوانان به مسجد، تا حدودی بر چگونگی استفاده نسل جوان از این فضا بتوان نظارت کرد.

 

ثبت کانون فرهنگی و هنری خواهران در مسجد صاحب الزمان (عج)

وی که رابط چهار مسجد صاحب الزمان (عج)، امام حسن مجتبی (ع)، محمد رسول الله و فاطمیه روستا هم هست، به فعالیت مستمر خواهران در مسجد صاحب الزمان (عج) از جمله برگزاری همیشگی دعای ندبه در روزهای جمعه اشاره کرد و گفت: بنا داریم کانون فرهنگی و هنری خواهران را در این مسجد ثبت کنیم.

 

اقبالی به پیگیری در خصوص ساخت زمین والیبال ساحلی اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از خیران مبلغ 40 میلیون تومان برای این امر اهدا کرد، افزود: «هاشم امینیان» یکی از خیران روستا با اختصاص این مبلغ، هزینه های آماده سازی زمین والیبال ساحلی را تقبل کرد.

 

بسته های معیشتی و حواله نان، زینت بخش سفره محرومان

اقبالی که راننده خطی مسیر روستا به شیروان بوده و به گفته خودش در مسیر طی شده شنونده بسیاری از مشکلات و کمبودهای مردم روستا در شرایط بد اقتصادی حال حاضر است، می گوید: برای حل برخی از مشکلات معیشتی مردم از حواله های نان که از اوقاف تهیه کرده ام استفاده می کنم که به صورت هفتگی 500 هزار تومان حواله دریافت و در اختیار نانوایی روستا قرار می دهم تا نان مورد نیاز محرومان را در اختیارشان قرار دهد.

 

وی به کمک های مردم در قالب گوشت و برنج، روغن، عدس و ... به صورت خام و بعضا غذای گرم اشاره کرد و افزود: تمام این کمک ها در مسجد جمع آوری می شود و هر پنج شنبه به صورت مخفیانه برای حفظ کرامت افراد، در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری اباصالح، از دولتمردان خواست حمایت های بخش فرهنگی و مسجدی توسعه یابد و بنا بر توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام کار فرهنگی، مسئولان فرهنگی نسبت به این حوزه بیشتر اهتمام داشته باشند و اگر حتی محدودیت بودجه ای دارند، با سرکشی از فعالیت ها و بازدید از برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شده به خصوص در روستاها، به فعالان این بخش دلگرمی دهند.

کد خبر 1234410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha