خردورزی از ویژگی های فیلسوفان صدرایی است

حجت الاسلام شریفی گفت: اسلام نگاه جامع را دنبال می کند و کسانی که این نگاه را دارند عمیق ترین فهم را دارند و بیشترین خدمت را کرده اند. فلسفه صدرا چنین ویژگی هایی دارند زیرا صدرا نمی توانست فقه و اخلاق و عرفان و تفسیر و حدیث را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ دکترحجت الاسلام احمدحسین شریفی در همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» که به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد بیان کرد: فرآورده ها متفاوتند و با فلسفه های مختلف روبرو هستیم، فرآورده ممکن است هستی باشد فلسفه هستی شناسی می‌شود.


این اخلاق پژوه اسلامی افزود: گاهی فرآورده فلسفه، ذهن است و فلسفه ذهن را پدید می آورد گاهی معرفت است و معرفت شناسی را شکل می دهد؛ گاهی متخلق به اخلاق می شود فلسفه اخلاقی می شود، در حوزه اخلاق اینکه اخلاق به چه معناست تنوع فراوانی را شاهد هستیم در یک تعریف شایع از گذشگان منحصر به خلقیات بود یعنی صفات راسخ در نفس و ملکات نفسانی بود.
وی تصریح کرد: اخلاق را به سررشت باطنی تعریف می کردند در نگاه جدید نگاه به بعد بیرونی اخلاق نیز هست یعنی ثمره آن صفات است، به همین دلیل در مورد رفتارها نیز بحث می کنند، اخلاق اجتماعی دو معنا دارد اول خلقیات و ملکات درونی است که در ارتباط با اجتماع و دیگری رفتار ما از نظر خوبی و بدی .


دکترحجت الاسلام شریفی بیان کرد: موضوع بحث این است که آثار رفتاری و عملی فرایند فلسفه ورزی و خرد ورزی و فرآورده های فلسفه اسلامی به خصوص صدرایی مد نظر است یعنی یک فیلسوف که به حکمت متعالیه متلخق است، در مقام عمل و ناظر به اجتماع چه انتظاراتی از آن می رود، از ویژگی مهم ادمیان خردورزی است، حتی می گویند انسان حیوان ناطق است اما تاریخ بشر بویی از اخلاق ندارد.
وی با اشاره به زندگی فلاسفه عنوان کرد: ویژگی های فیلسوف صدرایی، خرد ورزی در آنها زیاد است و نفس را در کنترل می گیرد و زندگی معتدل دارد، دغدغه های اجتماعی خوبی چون تحقق عدالت را داشتند؛ امام خمینی نیز فیلسوفی صدرایی است.


این استاد فلسفه خاطرنشان کرد: آنها تعادل درونی و انسان شناسی واقع بینانه و زیستی آرام دارند واگر در مرکز تلاطمات بودند، اما از روح آرامی برخورار بودند، نظام عالم را معنا دار و هوشمند می داند و به این دلیل هیچ امری را بی حکمت نمی بینند و فهم این حکمت نیاز به آرامش دارد لذا اسیر حوادث نیستند بلکه امیران حادثه اند.
وی گفت: آنها امید به آینده دارند و تقویت روحیه امید وامیدواری داشته و فیلسوفان اصیل هیچ گاه نا امید نمی شوند، حتی فیلسوفان معاصر صدرایی چنین آند و امید در گفتار و عمل آنها مشخص است و البته امید منطقی مد نظر است.


دکترحجت الاسلام شریفی عنوان کرد: اسلام نگاه جامع را دنبال می کند و کسانی که این ناگاه را دارند عمیق ترین فهم را دارند و بیشترین خدمت را کرده اند و فلسفه صدرا چنین ویژگی هایی دارند زیرا صدرا نمی توانست فقه و اخلاق و عرفان و تفسیر و حدیث را نادیده بگیرد.
 

کد خبر 1234431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha