ایمنی برای حفظ جان/ لزوم رعایت الگوی مصرف انرژی

بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی از ضروریاتی است که در محیط کار، منزل و ادارات باید مورد توجه قرار گیرد و بی‌شک لازمه حفظ جان آدمی، «ایمنی» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛

 

با شروع فصل سرما، استفاده از وسایل گرمازا چه در منازل و چه در محل کار افزایش می‌یابد و در این راستا مشترکان خانگی و اداری وسایل گازسوز درون خانه‌ها و ادارات خود را باید کنترل کنند تا شاهد بروز حوادث نباشیم.

 

 

آموزش حرکتی موثر در راستای رعایت نکات ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف گاز است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در این راستا شرکت گاز استان کردستان نیز به منظور آشنایی ادارات با روش‌های ایمنی و بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی اخیرا اقدام به برگزاری یک رویداد آموزشی در سنندج کرد.

 

 

شکی نیست که از رموز موفقیت در فرهنگ‌سازی، آموزش است و این دوره آموزشی نیز گامی موثر برای بالا بردن سطح آگاهی در خصوص تجهیزات گازسوز و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ صحیح استفاده از گاز طبیعی،رعایت نکات ایمنی و کاهش خطرات و حوادث احتمالی خواهد بود.

 

 

لزوم رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در فصل سرما

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با اشاره به برگزاری رویداد آموزشی ایمنی و بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی برای مدیران، کارشناسان روابط عمومی و مسئولان تاسیسات ادارات اظهار کرد: مصرف بهینه گاز طبیعی در آستانه ورود به فصل سرما به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح است بنابراین شرکت گاز استان کردستان با همکاری مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این دوره آموزشی را برگزار کرد.

 


 

احمد فعله‌گری با بیان این سوال که چرا ایمنی و مدیریت مصرف انرژی اهمیت دارد، گفت: ایمنی برای حفظ جان و سرمایه‌ها و همچنین مدیریت انرژی برای کاهش هزینه‌ها، محیط زیست و حفظ منابع انرژی اهمیت دارد.

 

 

وی یادآور شد: دوره آموزشی اصلاح الگوی مصرف با تاکید بر مصرف بهینه گاز طبیعی در آستانه ورود به فصل سرما به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح است و رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات دولتی و مراکز صنعتی  و تولیدی از اهم واجبات است و همه باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

 

 

فعله‌گری بیان کرد: براساس ماده 43 قانون بودجه سال 99، ادارات و ارگان‌هاي دولتي مكلفند در سال جاري با راهكارهاي عملي 10 درصد از مصرف گاز طبيعي را كاهش دهند و براي بررسی رعایت این مصوبه، شركت گاز استان كردستان هرسال از طریق  گروه پايش انرژي ادارات دولتی را رصد می‌کند  و به همین مناسبت دوره آموزشی با محوریت مصرف بهینه و رعایت نکات ایمنی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی به همراه مسئولین تاسیسات دستگاه‌های اجرایی استان کردستان برگزار شد.

 

 

سهم بالای هزینه‌های انرژی در ادارات را نباید نادیده گرفت

 

 

رئیس بهینه مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان نیز در مورد راه‌های صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی گفت: سهم بالای هزینه‌های انرژی در ادارات را نمی‌شود نادیده گرفت، به خصوص این که با سرد شدن هوا و به تبع آن، بیشتر شدن مصرف گازطبیعی در ادارات، در صورت واقعی‌سازی هزینه‌های انرژی و اعمال مصوبات هیات وزیران به یک بحران اقتصادی در ادارات تبدیل می‌شود.

 

 

حامد روحی افزود: بهترین و موثرترین راهکار صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی است  به تبع آن در صورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی موجب اعمال برای مصرف کنندگان سازمان‌های اجرایی می‌شود.

 

 

وی عنوان کرد: شاید اگر کمی تامل کنید راهکار‌های زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز به یاد آورید. راهکار‌هایی که هر کدام به طریقی به گوشتان رسیده، یا آن را جایی خوانده و یا در رسانه‌ها دیده‌اید. از دو جداره و عایق کردن در و پنجره‌ها گرفته تا نصب پرده‌های ضخیم و قطور و سایر مواردی  که برخی از آن‌ها نیازمند تغییرات ساختاری و اساسی در ساختمان و فضای زندگی و کاری شماست و وقتی این راه‌ها را می‌شنوید، این تغییرات برایتان مشکل و گاه ناممکن به نظر می‌رسد.

 

 

روحی تصریح کرد: از ساده‌ترین راه‌های صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی می‌توان به مواردی اشاره کرد که بستن منافذ خروج هوا تا حد مقدور، پوشیدن لباس مناسب فصل سرما، رعایت دمای رفاه 18 تا 21 درجه سانتیگراد در منازل مسکونی و در ادارات دولتی 18 در سالن‌ها و 21 در اتاق‌ها، سرویس موتور خانه و اصلاح آنها شامل تنظیم مشعل، عایق کاری و نصب رسوب گیر، اصلاح تجهیزات فرسوده، روشن کردن سیستم گرمایشی نیم ساعت قبل از شروع ساعت کاری و خاموش کردن 1 ساعت قبل از اتمام ساعت کاری از جمله این موارد است.

 

 

رئیس بهینه مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان اعلام کرد: خاموش کردن سیستم گرمایشی در روزهای تعطیل، جدا کردن سیستم گرمایشی سرایداری از سیستم اداری، استفاده از نور خورشید در روزهای آفتابی و تنظیم درجه حرارت پکیج در منازل مسکونی بین 50 تا 55 درجه، جزء راهکارهای ساده و کم هزینه صرفه‌جویی است.

 

 

روحی در پایان به طرح رایگان بهینه‌سازی موتورخانه‌ها اشاره کرد و گفت: کلیه مشترکین خانگی، تجاری، ادارات، اماکن آموزشی و اماکن مذهبی و خیریه می‌توانند با ثبت نام در سایت www.Goc.nigc.ir درخواست اصلاح موتورخانه خود را ثبت نمایند.  

 

 

راههای جلوگیری از نشت گاز را باید آموخت

 

 

فریدون خسروی رئیس ایمنی و آتش نشانی شرکت گاز استان کردستان نیز به استفاده ایمن از گاز طبیعی و وسایل گازسوز و راههای جلوگیری از نشت گاز اشاره و تصریح کرد: استفاده از بست، سرشیلنگی و شیلنگ مناسب، کنترل پوسیدگی لوله‌های گاز، نشت‌یابی خانگی با کف صابون، بستن شیر اصلی مصرف گاز هنگام مسافرت و مسدود کردن شیرهای گازی که از آنها استفاده نمی‌شود با استفاده از درپوش از جمله راههای جلوگیری از نشست گاز است که باید به آنها توجه شود.

 

 

 

وی گفت: استاندارد شیلنگ گاز یک متر و بیست سانتی متر است، شیلنگ گاز انواع مختلفی چون، پوست ماری، دو لایه، تقویت شده لاستیک، لاستیکی در یک نوار فلز، شیلنگ گاز فلزی و غیره دارد که بررسی و کنترل دوره ای شیلنگ گاز ضروری است.

 

 

خسروی به خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن اشاره و بیان کرد: سردرد، تهوع، کم نفسی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری از نشانه‌های مسمومیت با مونواکسید کربن است و هشدار داد: افراد پیش از نصب و روشن کردن بخاری از باز بودن مسیر دودکش و قرار داشتن کلاهک اچ شکل بر روی آن اطمینان حاصل کنند. سرد بودن قسمت فوقانی لوله بخاری نشانه عدم خروج گازهای خطرناک ناشی از شعله وسایل گاز سوز است و باید وسایل گاز سوز سریعا خاموش شود، علاوه بر این بر نصب صحیح دودکش هم باید دقت شود.

کد خبر 1234801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha