جای خالی نشاط اجتماعی در فاروج

رنگ نشاط اجتماعی در شهر فاروج کم رنگ است و آمارها و شاخص های مرتبط با این مولفه توسعه، توجه ویژه تری را در برنامه ریزی های شهرستان می طلبد.

 خبرگزاری شبستان _خراسان شمالی؛ مرضیه مهربان:

رو به رشد نبودن آمار جمعیت، کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق به طوری که در هشت ماهه امسال، آمار ازدواج در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزون بر 19 درصد کاهش و طلاق 38 درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری بر اساس سرشماری مرکز آمار در سال 95، در شهرستان 9.5  بوده و با توجه به اینکه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان شمالی در بهمن ماه سال 98 در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی «سلامت، بانوان و خانواده» با محوریت پیشگیری و مقابله با مصادیق و مظاهر خشونت با اشاره به اینکه شهرستان فاروج از حیث فراوانی ضرب و جرح در رتبه نخست استان خراسان شمالی قرار دارد، از این شهرستان به عنوان پایلوت استان برای محوریت اقدامات کارگروه فرهنگی و اجتماعی یاد کرد.

 

در این نشست «اسپیدکار» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان شمالی اظهار کرده بود، عناوین اتهامی و مجرمانه‌ای از قبیل ایراد ضرب و جرح عمدی معمولا با نوعی خشونت نهادینه شده همراه است. به دلالت داده‌های آماری این عنوان جزائی، در ردیف جرائم مهم و اولیه در سطح استان شناخته شده و با توجه به پیوند ناگسستنی آن با خشونت، تصریح کرد: خشونت، مراتب و مصادیق فراوانی دارد و در این میان با توجه به اینکه ضرب و جرح عمدی در سطح کلان کشوری و نیز در استان خراسان شمالی از زمره سه عنوان اتهامی و مجرمانه اولیه قرار دارد، لذا انجام اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه به ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و ایجاد نشاط اجتماعی  امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

 

حالا با این تصویر به سراغ تعدادی از مدیران شهرستان رفته ایم تا باتعریف آنان از نشاط اجتماعی از اقداماتشان برای تحقق آن در شهرستان بیشتر بدانیم.

 


ایجاد نشاط اجتماعی یکی از وظایف دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری است


شهردار فاروج گفت: یکی از وظایف دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری ایجاد نشاط اجتماعی با شاداب سازی فضای شهری، انجام نظافت و نقاشی و دیوار نویسی است.

 

علی اصغر گل محمدی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: برای داشتن محیط شهری مناسب، نظافت شهر پررنگ تر شده و گُل کاری آیلندها به تناسب فصل انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه به تناسب اعتبار و در آمدها فعالیت ها از ابتدای سال انجام و در برنامه های فرهنگی سطح شهر، شهرداری نقش ایفا کرده است، بیان کرد: در تبلیغات محیطی به رغم داشتن وظیفه، دستگاه هایی همچون  تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد، شانه خالی می کنند و نگاه ها فقط  به سمت شهرداری است.

 

گل محمدی، نداشتن درآمد پایدار را از موانع انجام فعالیت های بیشتر فرهنگی و عمرانی برشمرد و گفت: با اندک داشته ها و توان نیروها سعی در ایجاد محیط با نشاط داشته ایم.

 

وی گفت: ساخت کمربندی در راستای پدافند غیرعامل یکی از اولویت های شهرداری است که با توجه به خالی بودن جیب شهرداری در نبود در آمد پایدار این امر به مشکلات شهری افزوده است.

 

نشاط اجتماعی در سایه انجام برنامه های امید آفرین اتفاق می افتد

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج هم گفت: مردم و شهروندان در برنامه ریزی ها با رویکرد نشاط اجتماعی باید در محوریت قرار گیرند و نشاط اجتماعی در سایه انجام برنامه های امید آفرین و شادی بخش اتفاق می افتد.

 

حسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: از ابتدای امسال مشارکت در برنامه جنگ شادی هفته مبارزه با مواد مخدر، برگزاری عصر موسیقی، ویژه برنامه جشن عید غدیر که از سوی یکی از موسسات فرهنگی فرهنگ و ارشاد در سطح شهرهای استان از جمله فاروج برگزار شد، انجام پذیرفته است.

 

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج، برگزاری مسابقات فرهنگی (مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان)، برگزاری نمایشگاه  های فرهنگی هنری از جمله عکس، دوره های آموزشی خوشنویسی و موسیقی و فعالیت های اوقات فراغت را از برنامه های انجام شده در این هشت ماه برشمرد و افزود: همه این فعالیت ها در عین محدودیت های اعتباری انجام شده است.

 


ایجاد فضای شاد، زیبا و مناسب شهری به نشاط اجتماعی کمک می کند

رئیس شورای شهر فاروج هم در تعریف نشاط اجتماعی، تغییر و زیبا سازی مبلمان شهری، برگزاری برنامه های تفریحی، ورزش همگانی را از مولفه های ایجاد مشاط  برشمرد و گفت: زیبا سازی فضای شهر می تواند به نشاط اجتماعی کمک کند.

 

رجبعلی ایزدجو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: دو تا سه برنامه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و عید غدیر در سطح شهر برای ایجاد نشاط برگزار شده است.

 

رئیس شورای شهر با اذعان بر کاستی های پارک بانوان افزود: این فضا جذابیت لازم را ندارد اما در حد استفاده اولیه آماده سازی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در این هشت ماه برنامه مستمری در حوزه ایجاد نشاط نداشته ایم که دلایلی دارد که فعلا قابل بازگویی نیست، بیان کرد: طراحی میدان و المان هایی در دست تهیه است که در زمان نصب اطلاع رسانی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه دیوارنویسی در حوزه کار شهرداری نیست و باید اداره تبلیغات اسلامی در این حوزه وارد عمل شود، افزود: با توجه به امکانات و اعتبار شهرداری، آسفالت، نظافت شهری، گُلکاری و مشارکت در برگزاری مسابقات ورزشی برای جوانان انجام شده است.

 

ایزدجو به افزایش حقوق کارگران هم اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ها برای به روز شدن پرداخت حقوق کارکنان و کارگران بوده است.

 

نشاط اجتماعی باعث پیشگیری از آسیب های اجتماعی می شود

عضو شورای اسلامی شهر فاروج گفت: شادی و نشاط یکی از مولفه های زندگی اجتماعی است و اگر  نشاط به معنای پویایی و شادابی مورد توجه قرار گیرد از بسیاری از آسیب های اجتماعی پیگیری می شود.

 

ابوالفضل اسکندری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  اظهارکرد: با همین رویکرد از ابتدای امسال، طرح های استقبال از بهار در حوزه های مختلف زیباسازی شهر در دستور کار قرار گرفت.

 

وی، برگزاری دو جُنگ شادی در هفته مبارزه با مواد مخدر (در همکاری با بهزیستی) و عید غدیر (با دعوت از گروه های مطرح کشوری از سوی شهرداری)، پیاده روی خانوادگی با تامین هدایای آن در مشارکت با دستگاه های برگزار کننده، مشارکت و همکاری شهرداری و شورای شهر در برگزای مسابقات جام رمضان مستقیم یا با همکاری با مجموعه های دیگر را از برنامه های اجرا شده در حوزه نشاط اجتماعی در هشت ماه گذشته عنوان کرد.

 

وی بااشاره به اینکه، کرونا در چند سال گذشته زمینه ساز بروز افسردگی به ویژه در میان بانوان و مشکلات اجتماعی شد، بیان کرد: برای دوران پسا کرونا باید برنامه ها و محافل شادی آفرین و نشاط انگیز بیشتر شود تا نشاط به جامعه برگردد.

 


انسان های شاد آسانتر تصمیم گیری می کند

مدیر اداره ورزش و جوانان فاروج گفت: منظور از نشاط اجتماعی در واقع شاد و گشاده رویی قلبی و ظاهری افراد است.

 

محسن وافری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  اظهارکرد: افراد با نشاط  در تصمیم گیری ها بهتر و آسان تر عمل می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی ارتباط مستقیمی با ورزش دارد، گفت: ورزش عاملی برای نشاط اجتماعی در جوانان است و اگر ورزش در فضاهای سبز، پارک و بوستان ها نهادینه شود، شاهد کاهش در حوزه بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

 

مدیر اداره ورزش و جوانان فاروج افزود: با همین رویکرد از ابتدای امسال فعالیت‌های ورزشی مختلفی در شهرستان انجام شد که شروع این برنامه ها با برگزاری مسابقه کُشتی چوخه بود که علاوه بر ورزشی بودن این حرکت، رویکردی بومی و محلی و تاریخی هم دارد.

 

وافری، برگزاری جشنواره ازدواج، میزبانی مسابقات کونگ فو استانی، میزبانی مسابقات هانمادانگ در دو بخش خانم ها و آقایان، برگزاری مسابقات والیبال شهرستانی در مناسبت های هفته دولت و هفته دفاع مقدس، برگزاری مسابقات تنیس روی میز(آقایان و بانوان)، برگزاری پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته بسیج در روستای خرق را از فعالیت های انجام شده در طی هشت ماه امسال عنوان کرد.

 

وی گفت: جشنواره داییک در قالب بازی های بومی و محلی در سطح دهستان حصار فرصتی برای اجتماع اهالی روستاها و گذراندن یک روز نشاط انگیز را به همت هیات مربوط فراهم کرد.

 

مدیر ورزش و جوانان شهرستان فاروج، همکاری در برگزاری همایش ورزش های همگانی در روستای مایوان، برگزاری همایش صبحگاهی بانوان با همکاری محیط زیست، برگزاری مسابقات فوتبال روستایی جام پرچم و میزبانی مسابقات والیبال لیگ استانی و... را از دیگر فعالیت های انجام شده برشمرد.

 

نشاط اجتماعی از دیدگاه کارشناسان

یک کارشناس علوم ارتباطات در خصوص نشاط اجتماعی گفت: برنامه‌ریزی برای تحقق نشاط اجتماعی از اصلی‌ترین نیازهای زندگی شهری است، زیرا شهروندان کمتر فرصت پیدا می‌کنند به خودشان و نیازهای‌شان فکر کنند و به شدت مستعد افسردگی هستند.

 

محمود قاسم خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  اظهارکرد:  جامعه با نشاط جامعه‌ای است که استعدادهای افراد آن شکوفا شده و رفاه و امنیت را برای آحاد آن جامعه به ارمغان آورد؛ در مقابل، جامعه افسرده، خموده و غمگین، هر روز بر مشکلاتش افزوده و به دشواری و سختی بیشتر می‌گراید.

 

وی با بیان اینکه نبود  و یا از بین رفتن نشاط اجتماعی در یک جامعه به دو عامل اساسی بستگی دارد، یک مورد عوامل فردی-خانوادگی است،  عواملی مانند اشکال در سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، دستمزد پایین و مشکلات شدید اقتصادی، کمبود وسایل تفریحی و رفاهی، ضعف در مهارت‌های ارتباطی با دیگران و انزوا و گوشه گیری، مشکلات خانوادگی و کاهش روابط خانوادگی و اجتماعی است، بیان کرد: عامل دیگر محیطی-اجتماعی است.

 

قاسم خانی با اشاره به اینکه عواملی چون بافت شهر و محله که با استانداردهای روحی و روانی و فرهنگی در تعارض باشند، آلودگی‌های صوتی و سر و صدای شدید و خشن و از بین رفتن صدای طبیعت مانند صدای آب جاری، نغمه دلنشین پرندگان و وزش باد در شاخسار درختان، تنش‌های عصبی و پایین بودن نقطه جوش افراد و گلاویز شدن افراد به دلایل بسیار ساده ناشی از کاهش یا نبود نشاط اجتماع محیطی- اجتماعی است، بیان کرد: عدم ثبات اقتصادی و تورم و دسترسی سخت و دشوار به امکانات لازم و اولیه برای یک زندگی ساده، شکل گیری و نهادینه شدن بعضی ضدارزش‌ها مانند کم شدن روحیه تعاون و همدلی و نوع ‌دوستی یا زیاد شدن ریا و دروغ به این شرایط دامنه بیشتری می دهد.

 

وی، کم شدن فضای سبز و محدود شدن زیبایی فضای سبز به پارک‌های دور از دسترس و در عوض از بین رفتن فضای سبز متصل به زندگی روزانه یا آرایش بسیار نازیبای آنها، کم شدن جلوه زیبای شهری با به‌کارگیری رنگ‌های سرد و کدر مانند رنگ‌های خاکی، خاکستری و رنگ‌های تیره با درخشندگی کم، عدم استفاده از جلوه های ویژه و زیبا از نمادهای هنری و استفاده بسیار محدود از موسیقی آب روان، خرابی‌ها و زشتی‌های راه‌ها، پیاده روها، جوی‌های خیابان، دیوارهای منازل و سایر عناصر شهری و... در دایره عامل محیطی اجتماعی می گنجد.

 

وی با اشاره به نقش نهادها در افزایش نشاط اجتماعی، بیان کرد: استفاده از هنرهای خیابانی مانند مسابقات نقاشی در خیابان‌ها و مراکز تفریحی، جشنواره طراحی نمادهای هنری با ابزارهایی ساده موجود در هر منطقه، ساخت آدم برفی در زمستان می تواند به نشاط اجتماعی منجر شود.

 

قاسم خانی، اقدامات اجتماعی و حرکت‌های عمومی مانند پیاده‌روی‌های دسته جمعی، درختکاری به صورت گروهی و.... از سوی دستگاه ها موثر در نشاط اجتماعی عنوان کرد و افزود:  بهبود زیرساخت‌های تفریح و سرگرمی‌های سالم اجتماعی از جمله افزایش سرانه فضای سبز در شهر، تعریف و ایجاد مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی در بوستان‌ها، ایجاد سینماهای روباز در محل بوستان‌های شهر، ایجاد سایت‌های کوچک ورزشی (فوتسال، تنیس روی میز،...). ایجاد فرهنگسرا در بوستان‌های بزرگ و شناخته شده که مورد استفاده عمومی خانواده‌ها هستند تاثیر گذار است.

 

وی گفت: با طراحی مسابقاتی با جوایز ارزنده برای جلب مردم شهر به مقوله ورزش‌های همگانی نظیر کوه‌پیمایی عمومی و یا پیاده روی عمومی، می‌توان هم سلامت مردم را مورد توجه قرارداد و هم نشاط اجتماعی را تقویت کرد.

 

قاسم خانی، تعیین روزهای خاص عمومی مانند روز پاکسازی محیط زیست، هفته بهسازی دیوارها و پیاده‌روها و یا نظافت جامعه یا روز خنده و یا هفته مبارزه با اخم و عصبانیت طی سال برای جلب توجه مردم به مقوله نشاط را ضروری عنوان کرد و  افزود: تقویت هویت فرهنگ قومی، ملی و دینی با تدارک جشنواره غذای محلی، مسابقات محلی کشتی و یا جشنواره آیین‌های محلی، تقویت شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های مروج نشاط اجتماعی، تشویق مردم به عضویت در انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز به  افزایش نشاط اجتماعی می انجامد.

 

وی با اشاره به اینکه در بعضی شهرها شاهد هستیم که از شادی سازی فضای شهری و عرصه‌های عمومی، مشتمل بر ساختمان‌ها، خیابان‌ها و میادین و نمادهای شهری با نمادسازی، مجسمه سازی و طراحی و نقاشی‌های زیبا در دیوارهای شهر غفلت شده است، بیان کرد:  بنابراین اصلاح مبلمان شهری فرسوده یا آسیب دیده، رنگ‌آمیزی شهرها و رنگ آمیزی هماهنگ دیوارها و پاک‌سازی آلودگی دیوارها، ضروری است.

 

این کارشناس علوم ارتباطات تاکید کرد: تدوین سند نشاط اجتماعی استان‌ها با استفاده از دیدگاه‌های نخبگان آشنا با فرهنگ و هویت مردم استان و تصویب در کمیته تخصصی فرهنگی اجتماعی و شورای برنامه‌ریزی استان برای  ایجاد الزام اجرایی برای مشارکت تمام سازمان‌های مسئول می تواند موثر باشد.

 

 

 

کد خبر 1235301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha