به نام باغداران به کام دلالان/ یاقوت سرخ سرایان اسیر دست دلالان

برداشت انار در شهرستان سرایان به عنوان دومین تولید کننده انار خراسان جنوبی درحالی آغاز شده است که انارکاران در اوج نگرانی از نبود صنایع تکمیلی و فرآوری این محصول، نظارگر حضور دلالان در بازار این محصول هستند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی؛ انارکاران سرایانی با گلایه از نبود برنامه ریزی در حوزه معرفی یکی از شرکت های تعاونی کشاورزی و تولید به عنوان عامل خرید محصول از باغداران، این مهم را عامل جولان بیشتر دلالان عنوان کردند و اظهار داشتند: این روند نه تنها دسترنج سالیانه باغداران را نصیب دلالان می کند بلکه تعیین قیمت محصول را نیز در اختیار آنان قرار داده است و انارکار در واقع هیچ نقشی در تعیین قیمت محصولش ندارد.

 


مهدی طالبی، از باغداران سرایانی با اشاره به قصه پرقصه کشاورزان سرایانی که هرساله تکرار می شود، گفت: نبود سردخانه و کارگاه فرآوری، یکی از نیازهای اساسی در حوزه نگهداری محصولات کشاورزی در شهرستان سرایان است.

 


وی استقرار این صنایع را علاوه بر رونق صنایع تبدیلی شهرستان، باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر محصول یاقوت سرخ برای کشاورزان سرایانی و فراهم کردن زمان بیشتر در عرضه و فروش محصول با قیمت مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر باغداران با توجه به شروع فصل سرما و همزمانی با برداشت زعفران، به دلیل نبود سردخانه قادر به نگهداری محصول انار تولیدی خود نیستند و مجبور به فروش آن به قیمت ناچیز به دلالان می باشند.

 


وی تصریح کرد: باغداران سرایانی با توجه به هزینه های بالای آبیاری و تامین کود و دیگر اقلام لازم برای تولید انار، نه تنها سودی نصیبشان نمی شود بلکه با ادامه این روند ضرر سنگینی هم بر آنان تحمیل شده که دلسردی آنان را حوزه نگهداری باغات انار به دنبال خواهد داشت.

 


این باغدار سرایانی اضافه کرد: نبود سردخانه و امکانات فرآوری و هزینه های بالای آب در شهرستان سبب شده تا سالانه از سطح باغات انار این شهرستان کاسته شود و باغداران علی رغم سرمایه گذاری چندین ساله در حوزه باغات انار از ادامه سرمایه گذاری انصراف دهند و عطایش را به لقایش بخشند.

 


طالبی با اشاره به باغ یک هکتاری انارش، هزینه های تامین آب و ... در سال جاری را بالغ بر۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: کل محصول انارم را دلالان به مبلغ ۴۰ میلیون تومان خریداری کردند درحالی که اگر مسولان اقدام به تعیین عامل خرید دیگری در شهرستان می کردند با جو رقابتی که ایجاد می شد این مبلغ به دو برابر افزایش می یافت.

 


وی از مسئولان خواست تا امکانات سردخانه و فرآوری محصول انار را در شهرستان سرایان فراهم کنند تا باغداران فرصت بیشتری برای فروش و فرآوری محصول داشته باشند.

 


محسن مقدس از انارکاران بخش آیسک هم با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و نبود امکانات سردخانه ای، در بیشتر مواقع دلالان به بهانه های مختلف از خرید محصول امتناع می‌کنند، تصریح کرد: در واقع یکی از شگردهای آنان در خرید محصول این رویه است تا کشاورزان با کمترین قیمت محصول تولیدیشان به آنان بفروشند.

 


رضا خالقی یکی دیگر از انارکاران شهرستان گفت: در شرایط کنونی جای سردخانه و کارگاه فرآوری رب انار و تولید لواشک و محصولات دیگر به دلیل وجود انارهای دانه سفید و ترکیده در شهرستان خالی است و بدلیل ماندگاری پایین این انارها، چاره ای جز فرآوری آن نیست.

 


به گفته وی دلالان فقط اقدام به خرید انارهای سالم و شیرین می کنند و انارهای ترکیده و ترش روی دستان باغداران سنگینی می کند.

 


این باغدار سرایانی نبود سردخانه و صنایع تبدیلی را از مهمترین مشکلات فراروی کشاورزان معرفی کرد و با گلایه از نبود ساده ترین صنایع تکمیلی در این شهرستان گفت: در سال جاری به دلیل تغییرات آب و هوایی یکی از مشکلات انارکاران، وجود انارهای ترکیده نسبتا قابل توجه است و این موضوع ضرورت راه اندازی کارگاه فرآوری انار در سرایان، به عنوان دومین تولیدکننده انار استان را بیشتر کرده است.

 


وی با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما می گوید: باغداران به دلیل نبود صنایع تبدیلی مجبور به فروش محصول هستند و با ادامه این روند ناچار به فروش محصول تولیدی به قیمت نازل به دلالان هستند و در واقع نبود صنایع تبدیلی همواره به نفع دلالان بوده و میدان را برای مانور قیمتی آنان فراهم کرده است.

 


وی نبود شبکه فروش محصول و عدم ارتباط با میادین بزرگ میوه و تره‌بار و نیز نبود سردخانه در منطقه را از مشکلات فراوری انار کاران برشمرد و اظهار کرد: در نبود برنامه ریزی متولیان کشاورزی، دلالان در واقع این شبکه را به نفع خود مدیریت کرده و سود واقعی تولید محصول به جیب آنان می رود.

 


حسین محمدی که سه هکتار باغ انار در سرایان دارد با بیان اینکه از این میزان بالغ بر پنج تن از محصولش باید فرآوری شود از نبود کارخانه رب انار در منطقه گلایه کرد و ادامه داد: برای تبدیل محصول تولیدیم به کارگاه های شهرستان فردوس و طبس زنگ زدم و هیچ کدام جوابگو نبودند و این روند ضرر فراوانی را به باغداران تحمیل می‌کند.

 


علی اکبر بردبار مدیر جهاد کشاورزی سرایان هم سطح باغات انار شهرستان سرایان را ۸۰۰ هزار هکتار اعلام و گفت: سالانه بالغ بر سه هزار تن انار از این سطح تولید می شود.

 


وی با بیان اینکه انار برای نگهداری نیازمند سردخانه می‌باشد و تاکنون اقدامی در راستای احداث آن صورت نگرفته است؛ از اعلام آمادگی دو نفر متقاضی جدید برای سرمایه گذاری در حوزه احداث سردخانه خبر داد.

 


بردباری با بیان اینکه تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش و ثابت، مشکل اساسی پیش روی این دو واحد است، ادامه داد: با بهره برداری از این طرح‌ها از بابت ذخیره محصول انار و دیگر محصولات کشاورزی و باغی و فروش به موقع آن در دوره طولانی تر، ارزش افزوده محصولات نصیب باغداران شهرستان خواهد شد.

 


وی با بیان اینکه محصولات خریداری شده توسط دلالان به شهرهای بزرگ همانند مشهد، شاهرود و دیگر نقاط کشور منتقل و در سردخانه ها دپو می شود، تصریح کرد: سود واقعی تولید انار با این روند نصیب دلالان می شود.

 


مدیر جهاد کشاورزی سرایان ادامه داد: شهرستان سرایان به عنوان یکی از مناطق عمده تولید انار رقم های شیشه کپ، شیرین و ملس یزدی در خراسان جنوبی است.

 


وی با بیان اینکه شهرستان سرایان رتبه دوم تولید انار خراسان جنوبی را دارا است، گفت: در حال حاضر هزار و ۸۷۵ نفر بهره بردار این محصول در شهرستان سرایان مشغول فعالیت هستند.

 

 

 

کد خبر 1235676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha