آماده همکاری های اقتصادی با ایران برای اجرای پروژه های زیرساختی هستیم

صدیق اف گفت: قرقیزستان آماده توسعه همکاری از طریق سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در پروژه‌ نیروگاه‌های آبی، صنایع تبدیلی، حوزه صنعتی و عمرانی، کشاورزی، بهداشت و درمان و گردشگری با ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، تورداقون صدیق اف امروز (۵ آذر) در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: این استان بسیار غنی به‌ویژه در حوزه مواد معدنی است که پتانسیل‌های زیادی به خصوص در حوزه صنایع فراروی، کشاورزی، تکنولوژی، ارتباطات، تزانزیت دارد.

 

سفیر قرقیزستان در ایران با اشاره به اینکه ایده‌های زیادی برای همکاری بین خراسان جنوبی و قرقیزستان وجود دارد، ادامه داد: از نمایندگان و تجار اقتصادی خراسان جنوبی دعوت می‌کنم تا سال آینده در مجمع تجاری، نمایشگاه و بازارچه کالاهای صادراتی قرقیزستان که به صورت مشترک در ایران برگزار خواهیم کرد شرکت کنند.

 

وی دعوت کرد تا تجار و فعالان اقتصادی برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری از جمله افتتاح شرکت‌های تولیدی مشترک از قرقیزستان بازدید کنند.

 

صدیق اف با اشاره به برگزاری اجلاس سرمایه‌گذاری بیشکک در ۱۷ و ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ، گفت: شرکت فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در این مجمع این امکان را به شما می‌دهد با نمایندگان جامع تجاری قرقیزستان، کشورهای عضو اوراسیا و سایر کشورهای خارجی ارتباط تجاری و همکاری برقرار کنید.

 

سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه قرقیزستان امروز دارای اقتصاد متفاوت و پویای در حال رشد است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران به صورت گسترده در این کشور حضور دارند و کارآفرینان ایرانی وارد بازار قرقیزستان شدند و نمایشگاه‌هایی در پایتخت این کشور برگزار کردند که اکنون بسیاری از آنها با موفقیت مشغول به‌کار هستند.

 

وی در ادامه آمادگی قرقیزستان برای توسعه همکاری از طریق سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در پروژه‌های زیرسطحی اساسی از جمله نیروگاه آبی، جاده، حوزه صنعتی و عمرانی، کشاورزی، صنایع تبدیلی، بهداشت و درمان و گردشگری با ایران را اعلام کرد و گفت: برای ورود تجار ایرانی به این کشور تسهیلاتی ویژه ویزا وجود دارد که شهروندان ایرانی می‌توانند در بدو ورود به فرودگاه بیشکک و سفارت از طریق درگاه الکترونیک برای دریافت ویزا اقدام کنند.

 

صدیق اف از تلاش برای برقراری پرواز تهران - بیشکک و انجام مذاکرات و رایزنی‌هایی با ایران‌ایر برای توسعه روابط تجاری خبر داد و افزود: قرقیزستان عضو بسیاری از سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی است که فرصت‌های بزرگی را در اختیار تجار قرار می‌دهد.

 

به گفته وی، قرقیزستان از سال ۲۰۱۶ عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان با جمعیت بیش از ۱۸۰ میلیون نفر از دیگر اعضای این اتحادیه هستند. و در چارچوب این اتحادیه، جابه‌جایی کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات آزاد است یعنی کالاهای تولید شده در قلمرو جمهوری قرقیزستان را می‌توان در تمامی این کشورها، بدون پرداخت عوارض فروخت.

 

سفیر قرقیزستان در ایران بیان کرد: عضویت جمهوری قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی (WTO) این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که کالاهای خود از جمله محصولات ارگانیک کشاورزی را به کشور چین صادر کنیم، در چارچوب توافقنامه منطقه آزاد تجاری کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز صادرات محصولاتمان به کشورهایی نظیر ازبکستان و تاجیکستان به راحتی انجام می‌شود.

 

صدیق اف با بیان اینکه موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری میان دولت‌های ایران و قرقیزستان حدود ۲۵ سال پیش به امضا رسید، افزود: به همین دلیل در حاضر مانعی برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری میان دو کشور وجود ندارد.

 

وی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایرانی دعوت کرد شرکت‌های صنعتی مشترک در قرقیزستان با هدف فروش بیشتر محصولات نهایی به بازارهای کشورهای اتحادیه اوراسیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها ایجاد کنند.

 

سفیر قرقیزستان در ایران خاطر نشان کرد: دولت جمهوری قرقیزستان تلاش‌های زیادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌دهد و قانون این دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری تصویب شد که این قانون برای اتباع خارجی و جمهوری قرقیزستان شرایط مساوی برای انجام تجارت فراهم می‌کند و صادرات سرمایه به خارج از کشور مجاز است.

 

صدیق اف با تأکید بر اینکه قانون اساسی جمهوری قرقیزستان از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت می‌کند، افزود: در حال حاضر هیچ مانعی برای همکاری‌های تجاری بین این ۲ کشور وجود ندارد و تمایل داریم همه اطلاعاتی که در این نشست توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی ارائه شد را با ما به اشتراک بگذارید چون خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.

 

ظرفیت سرمایه‌گذاری در پروژه نیروگاه‌های آبی قرقیزستان وجود دارد

زارکان بیک نیازوف، رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان هم در این نشست با اشاره به پتانسیل های جمهوری قرقیزستان در حوزه انرژی آبی، اظهار کرد: ۱۶ پروژه بزرگ و کوچک در این زمینه داریم که هزینه هر کدام از این پروژه‌ها از ۲.۷ میلیون دلار تا ۳.۷ میلیون دلار متفاوت است.

 

وی تصریح کرد: قرقیزستان قوانین ویژه‌ای برای همکاری دولت و بخش خصوصی دارد و اگر بخش خصوصی بتواند یک نیروگاه آبی تولید کند دولت خرید برق آن را تضمین می‌کند.

 

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان با اشاره به بخش کشاورزی قرقیزستان، ادامه داد: تفاوت زیادی بین قیمت محصولات تولیدی از جمله سبزیجات و میوه‌ها در فصل گرما و سرما وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با قیمت مناسبی محصولات باغی را خریداری و در انبارها برای ۲ تا سه ماه نگهداری کنند و سپس در بازار داخلی یا صادرات با قیمت چهار تا پنچ برابر بیشتر عرضه کنند.

 

نیازوف با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه کنسروسازی سبزیجات و میوه‌ها در این کشور، افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌هایی کشاورزی و دامی سود زیادی در این زمینه کسب کنند.

 

رایزن اقتصادی سفارت قرقیزستان با بیان ظرفیت سرمایه گذاری در خط تولید ساخت ماشین آلات برقی یا خط تولید کارخانه سیمان، عنوان کرد: هر سال یک میلیون توریست خارجی از کشورهای نزدیک مانند روسیه، ازبکستان و قزاقستان بدون ویزا از ظرفیت‌های گردشگری این کشور بازدید می‌کنند و اکنون تعداد گردشگران کشورهای عربی رو به افزایش است.

 

وی در ادامه بیان کرد: بخش اعظم پروژه‌های توریستی در زمینه بازسازی مراکز تفریحی است.

 

نیازوف با اشاره به اینکه ایران در برخورد با تحریم‌های بین‌المللی محدودیت‌هایی برای تجارت و همچنین در حوزه نقل و انقالات بانکی و بین‌المللی دارد برخی تجار شاید بخواهند کاری خارج از این محدودیت‌ها انجام دهند که قرقیزستان فرصت بسیار خوبی برای شروع کردن است، افزود: در ۲ سال گذشته هیچ موردی از ویزا برای ایرانیان را رد نکرده‌ایم و از سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی حمایت خواهیم کرد.

 

 

کد خبر 1235690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha