اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نقطه مثبتی برای حرکت به سمت شرایط ایده آل است

استاندار زنجان گفت: خوشبختانه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آغاز شده و این، نقطه مثبتی برای شروع حرکت به سمت شرایط ایده‌آل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، محسن افشارچی صبح امروز در مراسم گرامی‌داشت روز پرستار اظهار کرد: خوشبختانه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آغاز شده و این، نقطه مثبتی برای شروع حرکت به سمت شرایط ایده‌آل است.

 

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه ناکارآمدی‌های نقطه‌ای موجود در سیستم اجرایی باید علاج شود، افزود: یکی از این ناکارآمدی‌ها، مدیون بودن به خدمتگزاران عرصه‌های مختلف از جمله پرستاران است که ما با جدیّت پیگیر موضوع هستیم.

 

وی با بیان اینکه سهم استان از مالیات بر ارزش افزوده سلامت به طور کامل پرداخت شده است، تصریح کرد: با توجه به نقشی که استان در توسعه کشور دارد، باید به تناسب، از بهره‌مندی بیشتری برخوردار باشد و سیستم اجرایی و نمایندگان استان این موضوع را دنبال می‌کنند.

 

این مسئول سختی کار را یکی از وجوه تمایز شغل پرستاری با سایر مشاغل عنوان کرد و گفت: قطعا اجر کار سخت در نزد خداوند بیشتر است.

 

افشارچی خاطرنشان کرد: ارتباط با بیمار یا به عبارتی کشیدن ناز بیمار، یکی دیگر از خصوصیات شغل پرستاری است که در ارتقاء معنوی پرستاران بسیار تاثیرگذار است.

 

وی شغل پرستاری را غبطه‌برانگیز توصیف کرد و افزود: امیدواریم سختی کار و زحمات پرستاران در دنیا و آخرت ماجور باشد.

 

زحمات شبانه روزی پرستاران بر کسی پوشیده نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: حضرت زینب(ع) با ویژگیهایی شخصیتی که داشتند و پرستاری از اسرای واقعه کربلا کردند ویژگیهایی به منصه ظهور گذاشتند که در طول پرستاری دنیا بی سابقه است ایثار، بی توقع بودن، از خودگذشتگی ویژگیهایی است که در جاهای دیگر دنیا پیدا نمی شود.

 

حسن بختیاری  با تاکید بر اینکه؛ اگر دقت و همراهی پرستار نباشد کار پزشکان نتیجه قطعی نخواهد داشت گفت: همه رشته های پزشکی ارزش و جایگاه خود را دارند ولی  پرستاران نقش ویژه ای را دارا هستند. زحمات شبانه روزی که همکاران پرستار انجام می دهند؛ قطعا شاخص ویژه ایست که کمتر رشته ای این ویژگی را دارد.

 

وی با یادآوری شرایط دوران کرونا گفت: در دوران سخت بیماری کرونا زحمات این نماد ایثار خوب دیده شد، همکارانی در ICU ها و بخشهای ویژه مشغول ارائه خدمت بودند در حالی که می دانستند بدترین شرایط بیماری کروناست و افرادی با درگیری های شدید ریوی بستری هستند که می توانست خطر برای آنها ایجاد کند و می دانستند در این مراقبت و پرستاری خودشان و خانواده هایشان نیز در خطر هستند، در این راه ما عزیزان زیادی را ازدست دادیم  و تعدادی را به عنوان مدافعان سلامت یاد می کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ارزش گذاری تعرفه پرستاری گفت:  یکی از موضوعاتی است که از سالها پیش قانون و بخشنامه های آن ابلاغ شده بود ولی متاسفانه عملیاتی نشده بود با عنایت ویژه مقام معظم رهبری به این قشر و توجه ویژه ایشان که پیگیر شدند و وزیر محترم بهداشت نیز علیرغم تمام کمبودهایی که از نظر مالی در سطح کشور وجود دارد،  برای شروع  مبلغی به صورت علی الحساب پرداخت شد.

 

وی افزود: وظیفه ما در دانشگاه هم این بود که این مبلغ را بر طبق دستور العمل توزیع کنیم  و در این راستا نیز جلسات مختلفی تشکیل شد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود و برای جلوگیری از اجحاف در حق پرستاران جلسات متعددی با دفتر پرستاری و بر اساس کارکرد سه ماهه و دستور العملها ۸۵ درصد بودجه ای که اختصاص داده شده بود، برای پرستاران توزیع شد و ۱۵ درصد نیز برای خدمات دیگر اختصاص خواهد یافت.

 

وی در مورد جذب پرستار نیز گفت: برای جذب کادر پرستار دانشگاه از دو جهت در تنگناست از یک طرف عزیزانی که طرح و قراردادشان به اتمام میرسد بر طبق قانون نمی توانیم جذب کار کنیم و از طرف دیگر با خارج شدن این عزیزان  کادر پرستاری ضعیف می شود که  در نتیجه پرسنل دیگری که در بخشها حضور دارند مجبور به شیفتهای بیشتر و سخت تر می شوند ما بارها این موضوع را پیگیری کردیم خوشبختانه وزیر محترم بهداشت پیگیر استخدام ۱۰۰ هزار نفر در مجموعه کل وزارت بهداشت در رشته های مختلف در سطح کشور است که  درصد بالایی به  قشر پرستاری اختصاص دارد که  امیدواریم مجوز تا پایان سال داده شود.

 

کد خبر 1235723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha