تولید شایعه محور فعالیت رسانه‌های غربی/ رسانه‌ انقلاب روشنگری و جهاد تبیین را در صدر قرار دهد

کمالی تولید شایعه را محور فعالیت رسانه‌های تروریستی نظیر ایران اینترنشنال خواند و گفت: در این جنگ نرم ترکیبی رسانه‌های انقلاب باید روشنگری و جهاد تبیین را در صدر ماموریت خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، نوید کمالی امروز (یکشنبه، ۶ آذر) در نشست مجازی نقش رسانه‌های انقلاب در جهاد تبیین که در فضای اسکای روم با عنوان فتنه ترکیبی، بازخوانی ناآرامی‌های ۱۴۰۱ برگزار شد اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر شاهد یک جنگ ترکیبی تمام عیار علیه انقلاب اسلامی بودیم.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی در این اغتشاشات در حوزه جنگ نرم و جنگ شناختی بسیار فعال بودند عنوان کرد: کشور ما چهار دهه است که دچار تحریم است اما در سالهای اخیر دشمن با پررنگ کردن جنبه‌های شناختی آن درصدد برآمد تا مردم را رودرروی انقلاب و نظام قرار دهد.

 

کمالی با تاکید بر اینکه وقتی کشوری دچار بی‌نظمی و ناآرامی شود درگیر بی ثباتی و عقب رفت خواهد شد تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا اعتراض و نارضایتی وجود دارد و در کشور ما هم به همین صورت است و کلا اعتراض مسالمت آمیز از لحاظ قانونی پذیرفته است اما ما در اغتشاشات اخیر شاهد بی‌ثباتی و حتی تلاش برای براندازی بودیم.

 

وی جامعه بی ثبات را جامعه‌ای که در معرض انواع مخاطرات از جمله تجزیه است، خواند و اذعان کرد: اگر تاریخ کشورمان را در ۵۰۰ سال اخیر مطالعه کنیم، می‌بینیم هروقت کشورمان دچار بی‌نظمی شده بخشی از کشور از آن جدا شده است به همین دلیل دشمن به شدت درصدد اخلال، آشوبگری، اغتشاش و تضعیف کردن ماست.

 

این پژوهشگر امنیت ملی دلیل پاسداری یک نظام را از قول مقام معظم رهبری حفظ دو رکن دین مردم و دوم خود مردم ذکر کرد و گفت: اگر این دو رکن در نظامی حفظ و حراست شود، آن نظام پایدار خواهد ماند و در صورت تضعیف این دو رکن تبعات منفی آن متوجه نظام خواهد بود، به همین دلیل دشمن در چهل سال اخیر تلاش کرد دینداری، ایدئولوژی حاکم بر جامعه و خود این سرمایه یعنی مردم را تضعیف کند تا در جنگ ترکیبی به هدف خود برسد.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی ظلم‌هایی که در دو ماهه اخیر به روحانیت شد و کمپین‌هایی که در همین راستا به راه افتاد را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: دشمن درصدد شکاف و اختلال در ارکان نظام اسلامی است و ما اگر می‌خواهیم از نظام خود حراست کنیم باید در این راستا هوشیار باشیم و برای خنثی‌سازی برنامه دشمن وارد عمل شویم.

 

کمالی اقدامات هوشمندانه در عرصه فضای رسانه را در جنگ ترکیبی خواسته مقام معظم رهبری از رسانه‌های داخلی دانست و اضافه کرد: از حیث علمی و امنیت ملی یک حکومت وقتی مقتدر خواهد بود و مشروعیت خواهد داشت که بتواند توان مجازات، دسترسی به منابع انسانی، منابع مالی و نظایر اینها را برای خود حفظ کند.

 

وی با تاکید بر اینکه دشمن با دعوت به اعتصاب درصدد محروم کردن نظام اسلامی از منابع انسانی آن است ابراز داشت: وقتی دشمن علیه بسیج و نیروهای مسلح کمپین راه می‌اندازد، تلاش می‌کند تا نظام را از جایگاه مقتدرش پایین بکشد که تمام این موارد را ما در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی یادآور شد: ماهیت ناآرامی‌هایی که در ۵۰ سال اخیر در کشور به راه افتاد نظیر شورش‌های ۵۸ تا ۶۰ و آشوب‌های مرداد ماه قزوین در سال ۷۳ ریشه اقتصادی داشتند و به بیان دیگر دشمن از همه فرصتها برای تولید بحران در کشورمان استفاده کرده که البته در اینجا سو مدیریتهایی هم تاثیر گذار بود.

 

کمالی ضمن برشمردن تفاوت ناآرامی‌های سابق و امروز اظهار داشت: تمرکز گرا بودن، مطالبه محور بودن،  دهه محوری و موج‌ها و‌ چرخه‌های اعتراض، برخورداری نسبی از نقش رهبری، تاکید بر بازسازی فرآیندها، حمایت از سوی طبقه متوسط و سطح حمایت جامعه دانشگاهی و احزاب منتقد ویژگی ناآرامی‌های قبل از سال ۹۶ بود.

 

این پژوهشگر امنیت ملی با بیان اینکه ناآرامی‌ها در کشور بعد از سال ۹۶ کم کم رنگ و بوی اجتماعی و فرهنگی به خود گرفت افزود: تفاوت عمده این ناآرامی‌ها با ناآرامی‌های قبل است است که رهبر خاصی را در آنجا مشاهده نمی‌کنیم و در عوض می‌بینیم که افراد مختلفی لیدری آشوب‌ها را بر عهده می‌گیرند.

 

وی ویژگیهای دور جدید اعتراضات را برشمرد و اظهار داشت: سایبر پایه بودن، کثرت گرا بودن، غیر نهادینه و انتشار سریع کنش جمعی، تاکید بر تغییر بنیادین نظام سیاسی، حمایت حداکثری لایه‌ها و گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی و پشتیبانی حداکثری از سوی مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج کشور ویژگی مهم ناآرامی‌های دور جدید به شمار می‌روند.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با تاکید بر اینکه حضور نسل z در اعتراضات تمام کشورهای جهان مورد توجه و تحقیق قرار دارد تصریح کرد: تفاوت اصلی و اساسی آشوب‌های پسا سال ۹۶ با سایر وقایع اعتراضی تاریخ جمهوری اسلامی این است که ما با جنگ هیبریدی و بروز گسترده و همزمان اشکال مختلف اعتراض بدون خشونت و با خشونت مواجهیم و برای همین است که مقام معظم رهبری اینهمه به موضوع جهاد تبیین و جنگ روایتها تاکید میکند.

 

کمالی عنوان کرد: از جمله زمینه های اقتصادی شکل‌گیری ناآرامی‌ها نرخ تورم، میزان دستمزد و نرخ بهره‌وری است به بیان دیگر اگر هر جامعه‌ای در این شاخص از معیار خود منحرف شود مستعد شکل گیری ناآرامی است.

 

وی با بیان اینکه طبق نظریه محرومیت نسبی شکاف بین انتظارات و واقعیت‌ها موجب بروز اعتراض، شورش و انقلاب می‌شود  تصریح کرد: بر اساس نظریه ساموئل هانتینگتون ریشه بی‌ثباتی و اعتراض سیاسی در یک جامعه ایجاد فاصله و شکاف میان گستره آرزوها و انتظارات اجتماعی افراد است.

 

این پژوهشگر امنیت ملی نقش رسانه‌ها در تهدیدات هوشمندانه دشمن را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: در جنگ شناختی تنها نمی توان با اقدامات تاکتیکی و کوتاه مدت مقابله کرد و این موضوعی است که ما رسانه‌ای ها باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشیم.

 

کمالی تلاش دشمن برای هدف قرار دادن ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی نظیر حجاب و ایجاد شکاف در جامعه با هدف زیر سوال بردن مشروعیت نظام را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جنگ شناختی نمیتوان با قدرت سخت کار اساسی انجام داد بلکه در این حوزه باید کار رسانه‌ای موثر و هوشمندانه انجام دهیم.

 

این پژوهشگر امنیت ملی اذعان کرد: در اعتراضات اخیر درک ذهنی مخاطبان از واقعیت، عامل اولیه یا انگیزه تحریک آنان علیه وضع موجود بوده است و ما اگر درصدد مقابله با دشمن هستیم باید از دریچه تبیین واقعیتها وارد شویم.

 

وی یکی از راهکارهای دشمن در اغتشاشات اخیر را ایجاد احساس تبعیض ذکر کرد و افزود: با برنامه و طراحی دشمن، در ناآرامی‌های سال ۹۶ و پس از آن احساس محرومیت نسبی با احساس تبعیض همراه گردید که نتیجه آن تشدید احساس ظلم در جامعه بود.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی اظهار داشت: احساس محرومیت، احساس تبعیض و احساس فراموش شدن از انواع احساس ظلم‌های مشترک در ناآرامی‌های کشور است که در حوزه احساس فراموش شدن شاهد بروز اغتشاشات خوزستان، ناآرامی‌های شمال غرب، اعتصاب کامیون داران و تجمعات دهه شصتی‌ها هستیم.

 

کمالی قبیله‌گرایی رسانه‌‌ای را برنامه دشمن برای پیشبرد برنامه خود در ناآرامی‌ها دانست و گفت: جنگ ترکیبی مفهوم جدیدی نیست و اما آنچیزی که موجب شده جنگ ترکیبی به عنوان یک مفهوم جدید مورد توجه قرار گیرد این است که جنبه نرم آن در حال تبدیل به یک بازیگر اثرگذار است.

 

وی با بیان اینکه نسل بین ۱۵ تا ۲۲ سال بازیگر اصلی اغتشاشات اخیر بودند یادآور شد: به نسل z نسل اینترنت هم گفته میشود که از ابتدا با ابزارهای هوشمند، اینترنت و فضای مجازی درگیر بودند و طبیعتاً دارای نظامات ارزشی، فکری و مطلوبیت جداگانه ای هستند از طرفی تمام نظام‌های جهان نیز درصدد یک برنامه‌ریزی هستند که با آنان چگونه باید تعامل و گفتگو کرد.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: اگر ما به عنوان رسانه می‌خواهیم کار رسانه‌ای خوب، مطلوب و اثرگذار انجام دهیم باید با تکیه بر پژوهش و‌ دانش فهم به هنگامی از تهدیدها داشته، تهدیدها را از قبل آشکار سازیم و تلاش کنیم نسل z را بشناسیم و بتوانیم با آنان گفت‌وگو کنیم.

 

کمالی شایعه پردازی و تحریک عاطفی را یکی از موثرترین تکنیک‌های عملیات روانی برای ایجاد یک آشوب خواند و بیان داشت: فعالان رسانه‌ای ما باید اقدام به هنگامی در حوزه مسائلی که بار روانی و احساسی دارد داشته باشند تا اجازه ندهند دشمن روایت پرداز غالب باشد.

 

وی یکی از محورهای اصلی فعالیت رسانه تروریستی ایران اینترنشنال را تولید شایعه خواند و اظهار داشت: اگر رسانه‌های دوستدار انقلاب و کشور رفع ابهام،  روشنگری و جهاد تبیین خوبی در جامعه نداشته باشند شایعات ایجاد شده توسط این رسانه‌ها می‌توانند در جامعه اثرگذار شوند.

 

این پژوهشگر امنیت ملی انسانیت زدایی را برنامه‌ای که دشمن در فضای مجازی در پیش گرفته است ذکر نمود و عنوان کرد: هدف شعارهایی که علیه بسیج و نیروی انتظامی در شبکه‌های معاند شکل می‌گیرد انسانیت زدایی است.

 

کمالی دروغ بزرگ و پیشگویی فاجعه آمیز  را دو ابراز دیگر دشمن در اغتشاشات و دامن زدن به ناآرامی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که فعالان رسانه باید به آن توجه داشته باشند این است که در کنار ماموریت‌های خود در حوزه جهاد تبیین و روشنگری گام مثبتی بردارند.

کد خبر 1235821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha