ایران باید در نظم در حال قوام جهانی جایگاه شایسته خود را بیابد

حجت الاسلام قائمی با اشاره به تحولاتی كه در جهان بین‌الملل در حال شکل گیری است،گفت: امروز نظم بین‌الملل تغییر کرده و ما بعنوان یک کشور قوی در این نظم جایگاه داریم اما باید به دنبال جایگاه برجسته ایران در نظم نوین بین‌الملل باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام محمدجواد قائمي امروز(۷آذر) در جمع کاربران و کتابداران کتابخانه عمومی و کارشناسان اداره کل کتابخانه های استان مازندران و کتابداران حوزه علمیه خواهران مازندران، با اشاره به موضوع تحولات نظام بین‌الملل اظهار كرد: جنگی كه از روز اول تاریخ بشریت، بین دو جبهه حق و باطل شکل گرفت، جنگ اندیشه ‌ای بود، یعنی دو اندیشه حق با محوریت خالق هستی، خالق کائنات و جبهه‌ ای که مبتنی بر انسان و اومانیسم بوده است.

 

مدير حوزه علميه خواهران مازندران ادامه داد: مباحث انسان محورانه، مباحثی نیست که متأثر از اندیشه‌های پوزیتیویستی قرن 17 به بعد شکل گرفته باشد؛ بلكه از روز اول که امثال فرعونیان (انا ربکم الأعلی) را گفتند، اندیشه حاکمیت انسان، تصمیم ساز، انسان به‌جای خدا در روی این کره شکل گرفت، اما همیشه در قالب ارائه یک سلوک زیستی بود و این تعارض توسعه پیدا کرد.

 

حجت الاسلام قائمي تاكيد كرد: مقام معظم رهبری چیزی تحت عنوان لایف استایل یا سبک زندگی را مطرح کرده، آقاي جوزف نای آن را در کتاب قدرت خود مطرح می‌کند، امری است که با سنت زیست انسانی در طول تاریخ عجین بود؛ به‌همین دليل، قدرت همواره با کسی بوده که بتواند سلوک و زیست انسانی را به جامعه ارائه بكند، به‌همین علت در کتاب قدرت با این نکته مواجه می‌شوید که امروز دیگر قدرت آن نیست که ما بتوانیم برویم یک کشور را تصرف بکنيم بلكه امروز قدرت به دست گرفتن اندیشه انسان‌های آن جامعه است.

 


وی تصریح کرد: الكساندر دوگه ميگويد، تحولات جهان به اين سمت مي رود كه جهان به انديشه هاي اوراسيايي توجه مي كند، مهم ترين مولفه انديشه سياست اوراسيايي مسئله نقش فرهنگ است كه در كتاب قدرت به آن اشاره شده؛ انقلاب ايران اولين پديده سياسي اجتماعي در جهان بود که سبب شد ما معطوف به قدرت مبتني بر فرهنگ شويم.

 


حجت الاسلام قائمی اذعان کرد: انقلاب هايي مانند سنت پترزبورگ، انقلاب اتحاد ایالت‌های شمالی و جنوبی آمریکا و ... كه در دنيا شكل گرفت، از انقلاب هاي ارادي نبود، تنها انقلاب ارادی جهان، انقلاب ایران بود، چون مبتنی بر فرهنگ شكل گرفت، یعنی یک سیر تفکری در حوزه فلسفه سیاسی جهان درحال شکل‌گیری است و یکسری تحولات اندیشه در کل فلسفه‌ی سیاست بین‌الملل رخ داده است.

 

وي با اشاره به تحولاتی كه در جهان بین‌الملل در حال شکل گيري است، بیان كرد: امروز نگاه ما باید مانند اندیشمندان غربی، تحلیلگران و سیاست مداران بزرگ جهان، به سخنان مقام معظم رهبری باشد، آنها معتقد هستند که اگر رهبر انقلاب صحبتی میکنند، یقیناً جهان در یک آبستن تحولات قرار دارد.

 


حجت الاسلام قائمی تاکید کرد: به فکر فهم جایگاه برجسته ایران در نظم نوین بین‌الملل باشید، یعنی دو چیز رخ داده، اول اینکه نظم بین‌الملل تغییر کرده و دوم اینکه ما جایگاه داریم اما باید به دنبال جایگاه برجسته باشیم.

کد خبر 1235888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha