حل مشکل صنوف آلاینده بیرجند در صحن علنی شورا هم نتیجه نگرفت

پروژه ۱۴ ساله احداث سایت و انتقال صنوف آلاینده با وجود پیگیری های فراوان، امروز دوشنبه (۷ آذر) در صحن علنی شورا هم به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حمیدرضا یوسفی امروز دوشنبه (7 آذر) در جلسه شورای شهر بیرجند با اشاره به مشکلات پیش روی این پروژه 14 ساله شامل نبود راه دسترسی، آماده نبودن زیرساخت آب، برق، گاز و... گفت: از ۲ هزار و 70 قطعه زمین موجود در سایت صنوف آلاینده، هزار و 635 قطعه زمین با کاربری کارگاهی برای صنوف دیده شده و مابه التفاوت اراضی مربوط به شهرداری و اداره راه و شهرسازی است.

 

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده افزود: آماده سازی اراضی به عهده شرکت واگذار شد و شرکت تعاونی در همه معابر اصلی جدول گذاری، جوی، آسفالت و ... را آماده کرده است و در معابر فرعی هم به علت جلوگیری از کندوکاری مجدد با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها، هنوز اقدامی انجام نشده است.

 

یوسفی میزان بدهی شهرداری را بنا به نظر سه کارشناس در تاریخ 27 فروردین ماه امسال بالغ بر ۲ میلیارد و 853 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: از زمان اعلام بدهی با وجود گذشت 9 ماه و پیگیری های انجام شده تاکنون رقمی از این میزان بدهی به حساب شرکت واریز نشده است.

 

وی با بیان اینکه هزینه های مرتبط برای آماده سازی اراضی در سایت صنوف آلاینده با همکاری مردم و اعضا انجام شده است، گفت: شهرداری برای حل مشکلات پیش روی سایت باید رقم بدهی را پرداخت کند در غیر صورت می تواند از اراضی تجاری موجود در سایت به میزان بدهی تهاتر انجام دهد.

 

وی از دیگر مشکلات به عدم نامگذاری خیابان ها در این سایت اشاره کرده و افزود: پروژه بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 17 واحد موفق به دریافت پایان کار شده اند و این نشان از رفتن سایت به سمت بهره برداری است.

 

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در ادامه خواستار دریافت مجوز از شهرداری برای نصب تابلو در ورودی سایت شد و گفت: از دیگر مشکلات سایت صنوف آلاینده نبود راه دسترسی مناسب است که در جلسات مختلف مطرح شده است.

 

امضا فروشی

یوسفی انتخاب مجری برای احداث ساختمان در سایت را از مشکلات پیش رو دانست و گفت: بر اساس برآورد انجام شده برای مدیریت مجری نیاز به سرپرست کارگاه بوده که این مهم هم مستلزم پرداخت حقوق و ... به سرپرست کارگاه است که با توجه به عدم توجیه اقتصادی باعث امضا فروشی می شود.

 

وی تأکید کرد: اداره برق برای سایت 70 ترانس درنظر گرفته که به علت کمبود اعتبار 18 ترانس در سایت نصب شده و همین امر باعث اضافه شدن بار مالی برای صنوف است چرا که با توجه به کم شدن تعداد ترانس های برق، صنوف ملزم به کابل کشی شده که این مهم علاوه بر هزینه کرد 60 تا 70 میلیون تومانی باعث افت ولتاژ برق نیز می شود.

 

مدیر عامل تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند هم به نبود فضای سبز در سایت اشاره کرد و با توجه به قرار داشتن در فصل زمستان خواستار کاشت و احداث فضای سبز در این سایت شد.

 

احسان نجارباشی توجه به میدان ورودی سایت، نصب تابلو در ورودی برای حل مشکل شهروندان، پیش بینی ساختمان آتش نشانی، مساعدت شهرداری در زمینه نامگذاری خیابان ها و... شد.

 

جانمایی نامناسب زمین

بارزس شرکت تعاونی هم با اشاره به قدمت 14 ساله این پروژه گفت: ما وظیفه شورا و شهرداری را انجام می دهیم.

 

حسن پاسبان از جانمایی سایت گلایه کرد و افزود: در زمان تعریف پروژه باید استعلامات مربوطه دریافت می شد و متأسفانه بدون توافق با معارضان، زمین در اختیار صنوف آلاینده قرار گرفت که خود مشکلاتی به همراه دارد و باعث ضرر و زیان میلیاردی به اعضای شرکت تعاونی و صنوف شده است.

 

وی ضمن گلایه از کم کاری برخی اعضای شورا، با توجه به داشتن شهدای اصناف در استان، خواستار نامگذاری خیابان های سایت به نام شهدای اصناف، تعیین تکلیف قیمت اراضی و... شد.

 

یکی از اعضای شورا هم با بیان اینکه صنوف در جانمایی سایت دخالتی نداشته است، گفت: راه و شهرسازی در کارگروهی این مهم را تنظیم و سپس اراضی واگذار شده است.

 

مرتضی یزدان شناس افزود: تنها اتاق اصنافی که اقدام به ساخت سایت صنوف آلاینده کرد بیرجند بود که این اقدام از افتخارات بوده که بدون هیچ تخلفی انجام شده است.

 

شهردار بیرجند هم تعداد قطعات صنوف آلاینده در سایت را 2 هزار و 67 قطعه، تعداد قطعات متعلق به شهرداری را 353 قطعه، تعداد قراردادهای منعقد شده از بابت قطعات شهرداری را 220 فقره، تعداد پروانه های صادره برای شهرداری و راه و شهرسازی را هزار و 71 مورد، پایان کار صادر شده تاکنون 16 مورد، قراردادهای منعقد شده به تفکیک اصناف شامل مصنوعات فلزی را 72 فقره، صافکار 44 فقره، مصالح ساختمانی 55 فقره و تعمیرکار 29 فقره اعلام کرد.

 

مهدی بهترین با بیان اینکه شورا و شهرداری همکاری خوبی با صنوف آلاینده داشتند، افزود: تخفیفات اعمال شده در سال 98 و 99؛ 25 درصد و چهار نوبت هم تخفیفات 50 درصدی اعمال شده است.

 

وی با بیان اینکه در راستای همکاری، شهرداری ماشین آلات سنگین و چاه آب را در اختیار سایت صنوف آلاینده قرار داده است، این اقدامات را نشان از عزم شورا و شهرداری برای حل مشکل دانست.

 

بدهی 28 میلیاردریالی شهرداری

به گفته وی با کمک کارشناسان رسمی، مجموع سهم و قدر برای آماده سازی اراضی شهرداری بالغ بر 28 میلیارد ریال اعلام شده و شهرداری آمادگی دارد نسبت به ارائه خدمات آماده سازی اقدام کند.

 

شهردار بیرجند با بیان اینکه از مجموع 2 هزار و 67 قطعه تاکنون برای هزار متر پروانه صادر شده است، خواستار تسریع این مهم شد و گفت: مردم خواستار انتقال صنوفی مانند تعمیرکار، صافکار و نقاش به سایت هستند.

 

بهترین راه دسترسی را قصه پر غصه توصیف کرد و یادآور شد: سه  راه یشنهادی در شورای ترافیک مورد تأیید پلیس راهور قرار گرفت. تقاطعی که 70 میلیارد تومان هزینه دارد و اراضی مثتثنیات که بابت این راه باید تملک شود نیز در مجموع بیش از 400 میلیارد تومان هزینه راه دسترسی است.

 

به گفته وی پرداخت این هزینه از توان شهر و استان خارج است و باید دستگاه های فرااستانی ورود کنند و از مصوبات سفر، شخصیت تراز اول وارده به بیرجند مساعدت گرفت.

 

شهردار بیرجند یادآور شد: در بحث هیأت 4 نفره تشکیل شده برای تعرفه های ساختمانی و نظام مهندسی تنها عضو مخالف شهردار بود با این وجود تعرفه ها مصوب شد اما خوشبختانه مصوبه برگشت یافته و مصوبات مربوط به ساختمان تعدیل شد.

 

قول احداث ساختمان آتش نشانی در سایت

وی در خصوص احداث فضای سبز، احداث آتش نشانی هم قول پیگیری و مساعدت داد و گفت: در حال حاضر تنها 16 پایان کار گرفته شده و هرچه کار پیش برود شهرداری هم به موازات مساعدت خواهد کرد.

 

یکی از اعضای هم انتقال صنوف آلاینده را مهم دانست و گفت: صنوف مورد اعتراض مردم باید سریع تر به سایت منتقل شوند.

 

عباس سروری با اشاره به هزینه اعلام شده (28 میلیارد ریال) افزود: با توجه به بودجه شهرداری پرداخت این هزینه برای شهرداری و شورا توجیه ندارد و باید مسئولان استانی و کشوری برای حل مشکل ورود کنند.

 

اجرای فاز 2 و 3 سایت صنوف

یزدان شناس دیگر عضو شورای شهر بیرجند هم خواستار انجام فاز 2 و 3 این پروژه به موازات فاز اول شد و خاطرنشان کرد: به علت کمبود فضا همه صنوف در فاز اول منتقل نمی شوند و این امر باعث ایجاد رقابت ناسالم و بروز مشکلات از سوی شهروندان و صنوف خواهد شد.

 

فرید فروزانفر هم به وجود جاذبه در خیابان عدل برای صنوف اشاره کرد و این اقدام را باعث عدم استقبال و جابجایی صنوف از داخل شهر به سایت اعلام کرد و گفت: باید برای اجرای فاز 2 و 3 هم زمین مناسب در نظر گرفته شود تا بدون کمترین معارض اقدامات لازم انجام شود.

 

رئیس شورای شهر بیرجند هم پس از بحث و تبادل نظر اعضا گفت: برای حل مشکل باید جلسه تخصصی با حضور هیأت ریسه صنوف در کمیسیون عمران برگزار و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

 

رضا حسنی صفت یادآور شد: در راستای اجرای فازهای بعدی، سایت صنوف شورا و شهرداری آمادگی همکاری دارد.

 

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورا به مشکل برخی شهروندان اشاره کرد و گفت: اهالی خیابان 17 شهریور خواستار حل مشکل جوی آب، ساماندهی درختان، تپه مجاور میدان فلسطین، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان بالای تپه شدند.

 

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد کمبود حقوق و مزایای کارگران به کار گرفته شده در پروژه اکبریه را از خواسته های این قشر دانست و با توجه به شنیده ها در خصوص مباحث مالی و اضافه کار و پاداش برخی پرسنل شهرداری خواستار رسیدگی به این مشکل شد.

 

وی گریزی به مقوله ورزش زد و با بیان اینکه شهرداری در زمینه ورزش کم توجهی دارد، خواستار رسیدگی به این مهم شد.

 

در ادامه منشی شورا به قرائت نامه های ارسالی پرداخت. نامه ای از شهرداری مبنی بر انعقاد تفاهم نامه با بنیاد شهید در خصوص ایجاد بستر لازم ناوگان شهری در جهت خدمت رسانی به آزادگان، خانواده شهدا، ایثارگران مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر اکثریت اعضا با این مهم موافقت کردند.

 

عباش سروری نامه شهردار به شورا را مبنی بر واگذاری پروژه سردرب بازار مرکزی به صورت ترک تشریفات را مطرح کرد که به اتفاق آرا رأی موافق گرفت.

 

فاصله گرفتن ار زبان فارسی

در ادامه پس از قرآئت نامه ها یزدان شناس، یکی از اعضا ضمن گلایه از فاصله گرفتن از استفاده از واژگان فارسی گفت: فاصله گرفتن از واژگان و دستور زبان فارسی زنگ خطر است و متأسفانه در حال حاضر شاهد استفاده از کلمات غیر فارسی در نامه ها و مکاتبات اداری هستیم.

 

زهرا هلال بیرجندی یکی از اعضای شورا هم به برگزاری جلسه مبنی بر پاسداشت زبان فارسی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات جلسه مقرر شد نماینده هر سازمان پیگیر امورات در محاوره، مکاتبات اداری و... باشد.

 

 

 

کد خبر 1236051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha