صدور بیش از ۲۶ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان مرکزی

امیدی از صدور ۲۶ هزار و ۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی از سال ۹۰ تاکنون در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، «جمشید امیدی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، با اشاره به سامانه مشاغل خانگی برای ثبت درخواست های متقاضیان گفت: کسانی که می خواهند از تسهیلات مشاغل خانگی و خرد استفاده کرده و شغلی برای خود ایجاد کنند نیازمند مجوز برای استفاده از تسهیلات بانک ها هستند که در این راستا سامانه مشاغل خانگی راه اندازی شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه متقاضیان و جویندگان شغل برای بهره‌گیری از وام مشاغل خانگی می توانند به سایت مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند، افزود: در سامانه مشاغل خانگی ۶۲۲ رشته تعریف شده که هر فرد می‌تواند بر اساس تجربه خود و بدون هیچ هزینه‌ای یک رشته انتخاب و اطلاعات را وارد کند.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ثبت نام در این سامانه هیچ هزینه ای ندارد، ادامه داد: از این تعداد رشته ۵۹۳ رشته مشاغل خانگی ثبت محور است که بلافاصله متقاضیان می‌توانند مجوز دریافت کنند و از وام این مشاغل با نرخ چهار درصد بهره‌مند شوند.

 

وی حداکثر تسهیلات برای خود اشتغالی را حدود 100 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد عنوان کرد و گفت: 29 تا از این رشته ها مجوز محور است و بعد از اینکه متقاضی مشخصات خود را وارد کرد سه روز سامانه به دستگاه مربوطه برای تعیین تکلیف فرصت می دهد که بعد از زمان مشخص شده اگر دستگاه مربوطه کاری انجام ندهد مجوز خود به خود صادر می شود.

 

امیدی اضافه کرد: تعداد مجوزهای مشاغل خانگی و خرد که از سال 1390توسط این سامانه صادر شده است 26 هزار و 600 مجوز در سطح استان مرکزی صادر شده که تعداد ۲ هزار و ۳۵۵ مجوز معادل ۱۰ درصد مجوزهای صادر شده، از ابتدای امسال تاکنون انجام شده است.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تسهیلات خوبی به استان مرکزی برای مشاغل خانگی و خرد اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: برای مشاغل خانگی که ارتباط مستقیم با این اداره کل دارند چیزی معادل ۷۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که ۳۵ درصد آن تا به امروز توسط سیستم بانکی پرداخت شده است.

 

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: تسهیلاتی که برای حمایت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص پیدا کرده و ابلاغ شده 460 میلیارد بوده که 441 میلیارد آن تخصص یافته و تا کنون 50 درصد آن پرداخت شده است.

 

وی همچنین به تسهیلاتی که برای سازمان بهزیستی تخصیص پیدا کرده نیز اشاره کرد و گفت: 225 میلیارد تومان تخصیص یافته که معال 43 درصد آن پرداخت شده است.

 

امیدی با بیان اینکه استان مرکزی در مقایسه با سال 99 وضعیت مطلوبی ازنظر اشتغال دارد، گفت: به طوری که آمار شاغلین این استان در سال ۹۶ به ۴۲۵ هزار نفر رسیده بود که در سال ۹۹ تا ۳۷۴ هزار نفر کاهش یافت و مجدد از سال ۹۹ روند افزایشی داشته و در سال ۱۴۰۰ به ۳۸۵ هزار نفر رسیده است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه نرخ بیکاری استان مرکزی در تابستان سال ۹۹ هشت و یک دهم درصد بوده اظهار کرد: این نرخ در تابستان امسال به ۶ و چهار دهم درصد کاهش یافته است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی همچنین با بیان اینکه آمار مقرری بگیران استان مرکزی در تابستان سال ۹۹ به چهار هزار ۸۲۸ نفر رسید بود، گفت: این تعداد در تابستان امسال به سه هزار و ۴۰۸ نفر کاهش یافته است.

 

امیدی همچنین در ادامه به راه اندازی واحد مشاوره ای در اراک اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون در راستای ارائه خدمات بیشتر به جامعه کارگری و کارفرمایی و کاهش اختلافات این قشر واحد مشاوره‌ای در اراک ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین دادخواست‌های واصله استان مرکزی مربوط به شهرستان اراک است و به همین دلیل مرکز مشاوره در این منطقه ایجاد شده، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۱۱۶ دادخواست در هیات تشخیص استان مرکزی وارد و رسیدگی شده که ۳۰ درصد آنها به سازش رسیده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این مدت، ۶۳۸ دادخواست نیز در هیات‌های حل اختلاف استان صادر شده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته، هیات‌های حل اختلاف استان مرکزی یک روز در میان برگزار می‌شد اما هم‌اکنون هفته ای یک روز برگزار می‌شود که این موضوع بیانگر آن است که به نوعی تعداد پرونده های واصله کاهش یافته است.

کد خبر 1236062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha