اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز در رشت بعد از سال ۹۶ است

علوی با بیان اینکه اجرای فونداسیون بدون مجوز در شهر رشت به حداقل ممکن رسیده است گفت: اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز انجام گرفته در رشت مربوط به بعد از سال ۹۶ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، سید امیرحسین علوی شامگاه دوشنبه( ۷ آذر) در برنامه ای با موضوع ساخت و ساز در زمین‌های نسقی اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که در مجموعه مدیریت شهری و با همکاری سایر نهادها به ویژه دستگاه قضایی گیلان انجام شد، توانستیم از اوایل امسال ابلاغیه‌ای را به مناطق شهرداری صادر کنیم تا در زمین‌های با کاربری مرتبط یعنی اراضی مسکونی و زمینهای فاقد سند رسمی با احراز مالکیت و طبق مراحل استعلامی و شیوه‌نامه، پروانه ساخت صادر شود.
 
شهردار رشت با بیان اینکه فرآیند احراز مالکیت توسط کارشناس رسمی اداره ثبت اسناد انجام می‌گیرد عنوان کرد: صدور پروانه ساخت نشانه مالکیت نیست و این موضوع در پروانه هم قید می‌شود اما دارندگان آن می‌توانند با این مجوز و نظارت فنی ساختمان مورد نظر خود را احداث کنند. 
 
علوی با تاکید بر اینکه چند ماهی است اجرای فونداسیون بدون مجوز در شهر رشت به حداقل ممکن رسیدن است افزود:‌ رأی تخریب ساختمان‌ها غالبا برای پرونده‌هایی صادر می‌شود که خارج از ضوابط فنی و ضوابط شهرداری رشت ساخته شده‌اند و برای مابقی پرونده‌ها که ضوابط مورد نظر را رعایت کردند پس از بررسی‌های کارشناسی جریمه قائل می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی توان کنترل این حجم ساخت و ساز را نداشته است یادآور شد: در برخی معابر پنج و شش و هشت متری در شهر رشت شاهدیم که حتی ساختمانهای پنج و شش طبقه ساخته شده است که بدون شک برخلاف ضوابط فنی شهرداری رشت ساخته شده‌اند.
 
شهردار رشت ضمن تایید کوتاهی‌هایی که از سوی شهرداری در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز در سال‌های گذشته صورت گرفته است اذعان کرد: در سال ۹۶ که مجلس برای حل مشکل ساخت و ساز غیر مجاز و اراضی نسقی قانونی را تصویب کرد، هدفش این بود که ساخت و ساز غیر مجاز را تا آن مقطع ساماندهی کند اما متاسفانه به جای اینکه ساماندهی صورت بگیرد باعث شد رواج گسترده‌ای از ساخت و ساز غیرمجاز را در شهری مانند رشت شاهد باشیم. 
 
علوی ادامه داد: بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز انجام گرفته در شهر رشت با این تفکر که انشعابات لازم را از دستگاه‌های متولی می‌گیرند، ساخته شده و شهروندان هم دانسته یا نادانسته اقدام به خرید این واحد‌های مسکونی کرده‌اند و واقعا کسی نمی‌تواند مسئولیت تبعات ناشی از اتفاقات و بلایای طبیعی و غیرطبیعی را در این ساختمان‌ها بپذیرد به همین دلیل باید مسیر قطعی بررسی‌های فنی برای این ساختمان‌ها طی شود.
 
علوی با اشاره به اینکه اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز انجام گرفته در رشت مربوط به بعد از سال ۹۶ است خاطرنشان کرد: اگر متقاضیان ساختمان‌های فاقد انشعابات مراحل تشکیل پرونده را انجام دهند شهرداری رشت به اتفاق سایر دستگاهای متولی ظرف دو هفته پاسخ استعلامات آنان را خواهد داد.
 
کد خبر 1236158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha