بزرگترین درس مکتب حضرت زینب(س) ولایتمداری و پایداری است/صبر همراه با معرفت از ویژگی های مهم عقیله بنی هاشم

حجت الاسلام ضرابی با بیان اینکه مهمترین درسی که می توان از مکتب حضرت زینب (س) گرفت درس پایداری است گفت: وی به زنان و مردان مسلمان یاد داد تا در برابر بحران ها پایداری پیشه کنند و در سایه پایداری است که ظفر محقق می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ حضرت زینب(س) نقش نگهداری از قیام خون بار حسینی را بر عهده داشت که قطعا اگر او این بار را بر دوش نمی گرفت، خون حسین(ع) پایمال می شدو بسیار دشوار بود که نهضت ابی عبد الله (ع)به مردم اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله(ص) و پیش تازی زینب کبری (س) در رسوا نمودن هیئت حاکم، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش، یزیدیان به هدف پلید خود نائل می آمدند و نام رسول الله(ص) را نه تنها از مناره های مساجد بلکه از تاریخ، پاک و محو می کردند و این بود نیت شوم آنان. و آن حضرت با مجاهدت و قیام شجاعانه خویش در برابر زورگویان و همچنین فریب خوردگان زمانش، آن چنان از قیام امام حسین(ع) دفاع کرد که تا قیام قیامت ، همانند او نه در مردان و نه در زنان، وجود ندارد و این نام جاودان و مقدس برای همیشه با عظمت و شموخ باید برده شود. لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «ایمان ضرابی» پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاهگفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 در خصوص سیره و سبک زندگی حضرت زینب کبری (س) توضیح دهید؟

کمالات اخلاقی و فضایل دختری که زادۀ دامان پاک فاطمه زهرا (س) و از صلب امیر المومنین علی (ع) باشد، بدون شک در بیان این کمترین نمی گنجد. بانویی که منبع فضایل انسانی است اما از آنچه که در روایات ما و سیره زندگی ایشان آمده می توان فهرست وار  اینگونه آن حضرت را معرفی کرد که زینب کبری (س):توجه به طهارت اخلاقی و تقوا ، اهمیت دادن به ارزش‌های اصیل بیش از هر چیز دیگری در زندگی، توجه به علم و معرفت، انجام ‌فعالیت‌های سیاسی و امدادرسانی به انسان‌ها ،شجاعت و رسیدگی ویژه به محیط خانه و خانواده است.

 

اما سه نکته قابل تأمل برای بنده در خصوص شخصیت ایشان ؛ حجاب، عبادت و صبر ایشان است چنانکه در تاریخ تون تاریخی نقل شده است سه ویژگی بارز که حضرت زینب (س) در زندگی خود کاملا آن را پیاده کرده بود و تا روزی که چشم از جهان فرو بست این سه ویژگی در جسم و روح ایشان عجین شده بود، جالب است امام زین العابدین (ع) و خواهراشان، فاطمه دختر امام حسین (ع) می‌گویند: «در شب عاشورا، عمّه‌ مان پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت و پیوسته اشک‌هایش سرازیر می‌شد».

 

حضرت زینب(س) زنی نبود که از علم و معرفت بی‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها، برترین و صافی‌ترین معرفت‌ها در دست او بود.ایشان معلم زنان زمان خود بودند و به پرورش زنان می پرداختند. آن چیزی که دنیای غرب، کسب دانش زن را شعار خود می داند و زن مسلمان را منزوی می  خوانند و می گویند اسلام با کسب دانش زن مخالف است، چشمانتان را باز کنید، نگاهی به زندگی و سیره حضرت زینب (س) و جلسات علمی ایشان کنید، زنی که برای بالا بردن سطح فرهنگی جامعه زمان خود به آموختن رو آورد، چرا که او به خوبی می دانست که اگر جامعه ای زنانش با فرهنگ باشند، فرزندانی با فرهنگ و مردانی فرهیخته تحویل جامعه می دهند. این یک حرکت راهبردی در سیره ایشان بوده ؛ این در حالی ایست که عفت‌  ‌و حجاب ان حضرت در کنار مقام علمی ایشان می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای برای منور الفکرانی باشد که به بهانه حمایت از زن ،زندگی، آزادی پیشرفت فرهنگی جامعه زنان را و به قول خودشان متمدن و با کلاس بودن را در برهنگی و پوشش متاثر از غرب می دانند.



چرا روز تولد حضرت زینب روز پرستار نامیده شد؟

علت نام گذاری این روز به نام روز پرستار این است که حضرت زینب(س) پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین (ع) که در بستر بیماری بودند و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت((ع) را برعهده داشتند، و ضمن این که رسالت مهم صیانت و تبلیغ از نهضت حسینی را به عهده داشتند ، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد. کم لطفی به ساحت مقدس زینب کبری (س)  است که او را پرستار بیمار بخوانند زیرا پرستاری از بیمار یکی از کوچک ترین مسؤولیت های زینب(س) بود، و هر چند پرستاری وظیفه سنگین و ارزشمندی است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات برای انجام خدمتش بنماید و چنین کاری از عهده هر کس برنمی آید ولی با این حال مقام زینب(س)، آن قدر والا و عظیم است که او را رهبر نهضت و انقلاب حسینی پس از شهادت امام حسین (ع)باید بنامیم، زیرا این رهبری به مراتب مهم تر و سرنوشت سازتر از پرستاری بیماران بود.

 

حضرت زینب(س) نقش نگهداری از قیام خون بار حسینی را بر عهده داشت که قطعا اگر او این بار را بر دوش نمی گرفت، خون حسین(ع) پایمال می شدو بسیار دشوار بود که نهضت ابی عبد الله (ع)به مردم اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله(ص) و پیش تازی زینب کبری (س) در رسوا نمودن هیئت حاکم، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش، یزیدیان به هدف پلید خود نائل می آمدند و نام رسول الله(ص) را نه تنها از مناره های مساجد بلکه از تاریخ، پاک و محو می کردند و این بود نیت شوم آنان. و آن حضرت با مجاهدت و قیام شجاعانه خویش در برابر زورگویان و همچنین فریب خوردگان زمانش، آن چنان از قیام امام حسین(ع) دفاع کرد که تا قیام قیامت ، همانند او نه در مردان و نه در زنان، وجود ندارد و این نام جاودان و مقدس برای همیشه با عظمت و شموخ باید برده شود. فلسفه  نام گذاری روز پرستار با روز تولد حضرت زینب (س) به خاطر دو نکته است: تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب(س) است که با برگزاری این مراسم یادی از این بزرگ بانو می شود و باعث الگو سازی در جامعه می گردد. دیگری تقویت روحیه زینب گونه در میان پرستاران و تقدیر و تشکر از زحمات و نقش پرارزش پرستار در جامعه.


جلوه های عقلانيت در سیره حضرت زینب (س) را تببین بفرمایید؟

 عقلانیت در انسان محصول بکار گیری آموخته ها در زندگی روزمره است ؛ صرف داشتن دانش دلیل بر عقلانیت نیست اینکه انسان بتواند قواعد علمی آموخته شده را در مسیر زندگی خود بکار ببندد بسیار مهم است، چرا که در جهت گیری ها و گفتار انسان آنجایی عقلانیت بروز می کند که ملکات علمی درونی بروز و ظهور می کند. بینش سیاسی ، دشمن شناسی و اطلاع از مسائل روز حضرت زینب(س) و همراهی کامل ایشان  با امام حسین(ع) نیز نتیجه همین دانش کاربردی وداشتن درک صحیح از مسائل موجود در جامعه بود و می‌بینیم پس از قیام عاشورا در جهت آگاهی مردم وظیفه رساندن پیام امام و مقابله با تحریف گران را برعهده می گیرد و اندیشه و حرکت انقلابی امام حسین(ع) را تداوم می‌بخشد.

 

خطبه‌های غراء حضرت زینب(س) در کوفه و شام و دفاع از مردان قیام و شناساندن جایگاه رفیع امامت و ولایت توانست مردم را نسبت به جنایت بنی امیه آگاه کند. همچنین دفاع آگاهانه ایشان از ولایت تا آنجا پیش رفت که برای حفظ جان برادر زاده اش امام سجاد(ع) خود را پیش مرگ امام نمودند و بدین وسیله حمایت جانی از آن حضرت به عمل آوردند. اینها همه محصول تحلیل آگاهانه و در عین حال عقلانیت برگرفته از یک جهانبینی درست است که از ایشان چنان صلابتی را نشان می دهد که ظالم را در می شکند و در عین مظلومیت سیاست بازی عاملان حکومت را خنثی می کند.

 

تمام انسان‌های مومن در مقابل دین الهی مسئول هستند و باید در راه پیشبرد اهداف دین تلاش و جهاد داشته باشند، آیات متعددی به این مسئله اشاره کرده و با تعابیر مختلفی مانند «جاهدوا باموالهم و انفسهم» و یا «جاهدوا فی سبیل الله» از آن یاد شده است؛ حضرت زینب(س) در راه انجام این مسئولیت، با کمال شهامت و فداکاری از همسر و زندگی خود دست کشید و در قیام امام حسین(ع) همراهی تام و تبعیت محض از آن حضرت داشت که این نیز خود نشان از عقلانیت او در تصمیم گیری های کلیدی زندگیش دارد .

 


 مهمترین درسی که جامعه ما به ویژه زنان ما می توانند از حضرت زینب (س) بگیرند چیست؟

مهمترین درسی که می توان از مکتب حضرت زینب (س) گرفت درس پایداری است ؛او به زنان و مردان مسلمان یاد داد تا در برابر بحران ها پایداری پیشه کنند و در سایه پایداری است که ظفر محقق می شود ؛شما وقتی به وقایع تاریخی دار الاماره کوفه و مجلس عبیدالله نگاه می کنید و نوع ادبیات پسر مرجانه با حضرت زینب (س) که در بین این همه جمعیت مخالف می خواهد از روحیه زنانه و لطیف او استفاده کند  و با غلیان احساسات او پیروزی خود را به رخ بکشد، ناگهان با کوهی از استقامت و پایداری مواجه می شود آن چنان با صلابت و درشتی سخن گفت که عبیدالله که معروف به سیاس بودن بود به لکنت افتاد و با آشفته گی سخنش را به موضوعی دیگر کشاند گویی چون شکاری پریشان که بدام صیاد افتاده باشد، بدنبال کلمات می گشت  اینجا بود که همگان فهمیدند که اینجا امیر واقعی دختر صدیقه طاهره(س) است نه پسر مرجانه و این بزرگی از استقامت و پایداری زینب(س) بدست آمد .

 

این درسی است که باید آن را مردان و زنان ما بیاموزند ،بیاموزند که در هجمه های بی امان دشمن فقط پایداری است که می تواند دشمن را به زانو درآورد ؛در این زمانه که دشمن با بکار گیری فضای مجازی در پی سست کردن پایه های اعتقادی مسلمانان خصوصا نسل جوان است و با ایجاد بهانه هایی مانند حجاب اجباری دست به قشون کشی رسانه ای زده ما نیز باید پایداری کنیم و در مقابل این تهاجمات استقامت کنیم تا به بدخواهان بفهمانیم ما در پرتو معارف قرآن و اهل بیت(ع) قرار است به تعالی و امیری برسیم نه اینکه آلت دست استثمار گران و زورگویان قرار بگیریم.


 

 

 

 

کد خبر 1236222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha