زنان؛ هدف دشمن در توطئه جدید/تربیت نیروی آگاه  در تمدن نوین اسلامی از دامان مادران میسر می‌شود

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه نیروی انسانی در تمدن‌سازی یکی از مهمترین مولفه‌ها کادرسازی و اداره کننده این تمدن است، گفت: نیروهای آگاه و بصیر در این تمدن در دامن مادران جامعه تربیت می شود و به همین دلیل زنان در توطئه جدید هدف دشمن هستند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: پیامبر اسلام با تعالیم بر گرفته از قرآن توانستند مقام والای زن را در جامعه معرفی نماید و زن را از هویت انسانی بر خوردار کنند از دیدگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان دارد و از موهبتهای الهی به یک میزان برخوردارند و در جامعه نیز می توانند به یک میزان فعالیت داشته باشند و این دو مایه عفت و آرامش یکدیگرند. زن به واسطه جایگاه تربیتی خود، محور کلیدی خانواده است و خانواده به عنوان مهم­ترین عنصر نظام اجتماعی و هسته بنیادین تحولات آن، نهاد فعال جامعه‌ساز تلقی می­شود؛ بنابراین زن در خانواده  نقش بی‌بدیلی در انتقال تکامل‌گرایی به افراد خانواده و با واسطه به جامعه ایفا می‌کند. انقلاب اسلامی ‌به عنوان نقطه عطف تاریخ تکامل اجتماعی بشر و طلیعه تمدن نوین اسلامی ‌به شمار می‌رود. ظرفیت‌سازی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی ‌و نظام توحیدی افق پیش روی انقلاب اسلامی ‌است. این مهم از طریق پی‌ریزی کلیه مناسبات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی مبتنی بر مبانی اسلامی و ‌با توجه ویژه به موضوع زنان و خانواده محقق می‌شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مستضعفین به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه زنان در تمدن نوین اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 

از یک منظر ما در تحقق تمدن نوین اسلامی زن و مرد نداریم و هر کسی که در ایران، اعم از مومن و مسلمان و غیره قرار دارد، صاحب تکلیف و مسئولیت است و باید کنشگر و میدان‌دار و نقش‌آفرین باشد. اما از حیث تقسیم کار که در فرهنگ اسلام تکالیفی برای مرد و زن‌، به واسطه ظرفیت‌های مختلف آنان قرار داده، زن در این کارزار و این تمدن‌سازی نقش و جایگاه ویژه دارد و اساس جامعه ما که مبتنی بر اندیشه اسلامی است، پایه و اساس‌اش خانواده است. در اسلام پایه خانواده و تربیت آن بر حضور و نقش کلیدی مادر استوار است و اگر مادران ما که مکلف به انجام مهم‌ترین مسئولیت یعنی انسان‌سازی که همان وظیفه‌ی تخصصی انبیا و پيامبران و اولیاء است، از راه صحیح خارج شوند دشمن به اهداف خود در تربیت نسل جدید دست می‌یابد.

 

مادران غیر از فعالیت‌ها و کنشگری اجتماعی در جایگاه طبابت، قضاوت و سایر مشاغل، نقش تربیتی انسان را که مهمترین نقش کلیدی و اساسی عالم است را برعهده دارند که اگر خوب و بهینه انجام دهند، باید بگوییم بزرگ‌ترین نقش را در تمدن‌سازی داشته‌اند.

 

درباره مهمترین مولفه تمدن نوین اسلامی توضیح بفرمایید؟

 

برای تمدن‌سازی یکی از مهمترین مولفه‌ها کادرسازی و تربیت نیروی‌انسانی و انسان‌های پیش‌برنده و اداره‌ کننده آن تمدن است. این انسان‌ها در دامن مادران ساخته شده و با دست توانای آنها معماری جامعه شکل می‌گیرد. نسل جدید که نسل جلو برنده و نسل آینده نظام است، نسلی است که توسط جامعه زنان این مرز و بوم ساخته می‌شود.

 

نظام تعلیم و تربیت در این موضوع چگونه باید عمل کند؟

 

نیازمند نقدهایی درون گفتمانی هستیم که باید میان خودمان و همکاران‌مان و عوامل دست اندرکار حوزه تعلیم و تربیت بنشینیم و با آ‌نها نقد و گفت و گو کنیم. معتقدم در اصل گفت‌وگو و روش‌های گفت‌وگو و انتقال پیام و شعارهای اصلی انقلاب کم‌کاری داشته‌‌ایم و عدم اقدام‌هایی نیز وجود دارد. آنچنان که نسل قبلی ما پیام اسلام و انقلاب را دریافت کرده، برای نسل جدید مهیا نکرده و در اختیار آنها قرار نداده‌ایم. گاهی در مجموعه‌هایی که باید به این رسالت عمل می‌شده، روزمرگی و فرسودگی حاکم شده که جبران این اختلال، ضروری و الزامی است و مشخصا معتقدم که باید با نسل جوان گفت و گو کرد.

 

گفتمان انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟ این گفتمان مبتنی بر چه اصولی است؟

اندیشه اسلام و شعارهای اصلی انقلاب، گفتمانی است که حتی بیگانگان را به همراهی، تعظیم و تایید وا می‌دارد و فرزندان این کشور که حب خدای تبارک و تعالی اهل بیت(ع)، و ایران عزیز در دل آن‌ها قرار دارد، اگر به طریق اولی این گفتمان را دریافت کنند و طعم آن را چشیده و این تجربه را دریافت کنند، بعید می‌دانم که مانعی بر سر راه وجود داشته باشد.

 

دشمن چه بهره ای از فضای اغتشاشات می برد؟

آنچه امروز دشمن برای آن تلاش می‌کند، این است که فضای گفتمان وجود نداشته باشد و فضا به سمت تند شدن، هیجان و گاها به سمت اغتشاش حرکت کند که در این فضا، فضای گفت و گو و استدلال باقی نمی‌ماند.

 

راهکار ارتباط با نسل جوان و انتقال گفتمان انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟

 

معتقدم ساده‌ترین و اصلی‌ترین راهکار، گفت و گو کردن با نسل نوجوان و جوان است. نسلی که متولی این اقدام هستند، معلمان، فرهنگیان، اساتید، روحانیون و مسئولین و کسانی که احساس می‌کنند به‌ عنوان یک کنشگر فرهنگی و تربیتی می‌توانند پاسخگو باشند و مجهز به پاسخ‌ها و اندیشه‌های مورد نیاز در این گفت و گوها هستند. در این روش در کوتاه مدت و به عنوان اقدام اولیه راهگشا است و در میان مدت نیز اصلاح رویه‌های تربیتی و آموزشی می‌تواند به ما اطمینان دهد و اطمینان بخش باشد که مسیری که طی خواهیم کرد، مسیر پیروزی و سعادت جامعه است.

کد خبر 1236663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha