پرداختن به وصایای شهدا یکی از منابع شناختی جنگ است

ضامنی با بیان اینکه گاهی تصور می‌شد برای شناخت جنگ باید به سراغ نقشه‌های جنگ برویم، گفت: بازخوانی وصایای شهدا ابعاد جدیدی از معنا و مفاهیم را برای ما باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، « داوود ضامنی» عصر دیروز، نهم آذر، در نشست «مبانی نظری معرفتی دفاع مقدس» که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت:شرایط دفاع مقدس همچون ظرفی در طول تاریخ ما بود که به واسطه آن برخی از ارزش‌ها نمود بیرونی پیدا کرد. البته بدین معنا نیست که در گذشته  ایثار را درک نمی‌کردیم بلکه جلوه‌ای از گذشت، جهاد و ایثاردر طول هشت سال دفاع مقدس نمود پیدا کرد که ممکن است در ادوار گذشته تاریخ آنها را ندیده باشیم یا کمتر دیده باشیم.

 

 این نویسنده با بیان اینکه بروز و ظهور جنگ صرفا در میادین جنگ نبود، گفت: گاهی این ارزش‌ها در حافظه فردی افراد بودند. باید کاری کرد که مجموعه ارزش‌هایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس بروز کرد از حافظه جمعی ما ایرانیان خارج نشود.

 

وی یکی از منابع شناختی جنگ را پرداختن به وصایای شهیدان دانست و افزود: گاهی تصور می‌شد برای شناخت جنگ باید به سراغ نقشه‌های جنگ برویم اما بازخوانی وصایای شهدا ابعاد جدیدی از معنا و مفاهیم را برای ما باز می‌کند. هرچه ارزش‌های جنگ را در آینه ‌های مختلف ببینیم افق‌ های جدیدی پیش رو ما باز می‌شود.

 

ضامنی با بیان اینکه انسان دفاع مقدس باید پدیدارشناختی شود، عنوان کرد: اگر به تاریخ جنگ از منظر انسان‌‌شناسی نگاه کنیم باید به همه ابعاد انسان حاضر در جنگ نگاه کنیم. جنگ، صیرورتی در درون انسان ایجاد کرد که به واسطه آن یک انسان خاکی به یک انسان اعلا تبدیل شد. در تاریخ‌نگاری جنگ باید به سیر و مسیر افراد حاضر در جنگ توجه شود.

 

این پژوهشگر با اشاره به اینکه بسیاری از فیلسوفان معاصر جنگ را به عنوان یک موضوع فلسفی در دستور کار قرار نداده‌اند، بیان کرد:  دوران دفاع مقدس بعد از پذیرش قطعنامه به پایان نرسیده است. بعد نظامی جنگ به پایان رسید اما ساحت‌های آن همچنان ادامه دارد. باید کاری کنیم که به جنگ به عنوان یک مساله فلسفی نگاه شود نه یک مساله تاریخی.

 

کد خبر 1236780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha