توجه به اقتضائات اختلاف نسلی، لازمه توفیق در تربیت است

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اگر می خواهیم که در تربیت نسل جدید موفق باشیم چاره ای نداریم جز آن که به اقتضائات بحث اختلاف نسلی توجه کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی طی سخنانی در نشست "بازخوانی تربیت دینی در نظام آموزشی" که به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم برگزار شد، گفت: در بروز حوادث و اتفاقات، هم عوامل بیرونی غیرقابل‌کنترل و هم عوامل درونی قابل‌کنترل، دخیل هستند و لذا می بایست با بکارگیری روش‌های درست و معقول، عوامل درونی را که در اختیارمان است به درستی مهار و کنترل نماییم.

 

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: به عنوان مثال، در بررسی حوادث و قضایای اخیر کشور آن چه مسلم است این که توطئه دشمنان دخیل بوده که شاید مهار بخش مهمی از آن دست ما نبوده اما با این حال، عوامل درونی قابل‌کنترل است که باید روی آن متمرکز شویم و برایشان چاره اندیشی کنیم.

 

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: واقعیت آن است که ما در شرایط اختلاف نسلی قرار داریم که بحث بسیار جدی است و لذا چنانچه می‌خواهیم روی تربیت دینی و تأثیر بر هویت دینی خودمان اثرگذار باشیم باید به بحث اختلاف نسلی توجه کنیم و این نکته کلیدی را هم در نظر بگیریم که به هر حال در نوع ارایه الگوهای رفتاری، اختلاف نظر و دیدگاه امری طبیعی است.

 

وی گفت: در باورهای مشترک اگر گفتگو کنیم می‌توانیم روی الگوهای رفتاری هم تأثیر بگذاریم و درعین‌حال نباید از همه افراد یک توقع را داشته باشیم بلکه همان طور که عرض شد به اقتضائات و اختلافات نسلی باید عنایت کنیم.

 

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: درعین‌حال می بایست آموزش قوی و استوار را در نظر بگیریم چرا که در غیر این صورت شاهد یک‌نواختی در آموزش از مدرسه تا دانشگاه هستیم که این روند باید اصلاح گردد.

 

وی همچنین بیان داشت: تبیین فلسفه احکام برای نسل جدید مساله مهمی است که باید به شیوه ای درست و عقلانی آن را برای فرزندانمان تبیین کنیم و البته این مهم را در روند تربیتی جزو اولویت های اصلی قرار دهیم.

کد خبر 1237019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha