«مجلس شبیه خوانی قربانی »؛ نمایشی درباره شهدای منا که به آنها پرداخته نمی شود   

این نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر « مجلس شبیه خوانی قربانی » را نمایشی درباره شهدای منا دانست و گفت: موضوع این نمایش جنگ نیست و در مورد شهدای منا است که متاسفانه فراموش شدند و خیلی به آنها پرداخته نمی شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایش «مجلس شبیه خوانی قربانی» به نویسندگی و کارگردانی علی بیگدلی  از استان تهران شهر پردیس روز 13 آذر ماه در مشهد در بخش صحنه ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت به صحنه می رود؛ درباره تئاتر مقاومت و حضور نمایش « مجلس شبیه خوانی قربانی» در این جشنوار  با «علی بیگدلی » نمایشنامه‌نویس  و کارگردان تئاتر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

نمایش «مجلس شبیه خوانی قربانی» به چه  موضوعی می پردازد؟

 

این اثر درباره شهدای منا است و از نگاه و زاویه ای خاصی به این موضوع می پردازد . موضوع سه تا گوسفند در روز حادثه منا قربانی نشده است و به جای آنها انسان ها قربانی شده اند، حال این سه گوسفند در حال واکاوی اتفاقاتی هستند که منجر به این فاجعه شده است.

 

آیا تجربه شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت را دارید؟

بله؛  در سال های دوره زمانی که جشنواره مقاومت در خرمشهر برگزار می شد در این جشنواره شرکت داشتم.

 

چه انگیزهای برای پرداختن به موضوع مقاومت و جنگ دارید؟

موضوع این نمایش جنگ نیست و در مورد شهدای منا است که متاسفانه فراموش شدند و خیلی به آنها پرداخته نمی شود. نمایشنامه «مجلس شبیه خوانی قربانی» در سال 94 نوشته شد اما به خاطر زاویه نگاه خاص و سخت بودن اجرا تا امسال امکان اجرا پیدا نکرد، با توجه به تسهیل گری از طریق جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت این اتفاق رخ داد که بتوانیم نمایش را به صحنه ببریم و ادای دینی به شهدای حادثه منا در دوم مهر 1394 داشته باشیم.

 

 ارزیابی تان از جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت در تئاتر کشور چگونه است؟

کلا جشنواره ها مکانی هستند برای اینکه گروه های جوان و افراد با تجربه با یکدیگر تبادل نظر و آرا و تجربیات شان را داشته باشند از این منظر جشنواره تئاتر مقاومت که از دکترین مقاومت در کشورهای اسلامی و خاورمیانه سود می برد، می تواند با زبان هنر انواع نگاه ها به موضوع مقاومت را در کنار هم گردآوری نموده و باعث می شود که در جبهه فرهنگی رشد و اعتلایی هنرمندانه صورت پذیرد.

 

چرا پرداختن به واقعیت های جنگ همیشه با مقاومت هایی روبرو می شود و کسی نمی تواند به کمال به ان بپردازد؟

من از عزیزی بنام (سردار منصور احمدلو)  روایت می کنم و در تمامی کارهایی که در حوزه دفاع مقدس انجام دادم، این را مد نظر قرار دادم آن چیزی که در شهدا در دفاع مقدس گذشته است را بدون واوی اضافه و واوی کم اگر نشان دهیم تاثیر خود را به بهترین شکل خواهد گذاشت البته مقام معظم رهبری هم این دیدگاه را دارند .من از سردار منصور احمدلو تاسی کردم  و اتفاقی که افتاد را سرلوحه قرار دادم و کاری را به نام (دوازده روز) که مرتبط با زندگی شهید مصطفی هادی می باشد تولید کردیم. بسیاری از جوانان کم سن و سالی که هیچ درکی نسبت به جنگ نداشتند در این اثر بازی کردند و تاثیرات شگرفی در زندگی آنها رخ نمود و تا هم اکنون نیز طبق اطلاع بنده ادامه دارد و این صرفا به دلیل عمل کردن بر حرف سردار احمدلو در رابطه با نمایش موضوعات مرتبط با شهدا و جنگ بوده است. اگر قرار باشد نگاه هنرمندانه و استفاده از خیال و تخیل برهم زننده اصل موضوع دفاع مقدس باشد، ضررش بیشتر از منفعت اش خواهد بود.

 

عوامل نمایش «مجلس شبیه خوانی قربانی» را معرفی بفرمایید؟

بازیگران محمود درویشی، مریم غلامزاده، نازنین زهرا وفادار، طراحی نور محمود بختیاری، دستیار کارگردان علیرضا یاسری، طراح صحنه و لباس سانیا بختیاری، طراح گریم پریسا کیومرثی و ندا کریمی، مجری گریم  علی بیگدلی، عکاس مجتبی عرب زاده، افسون اسدی، موسیقی امیر هادی رضایی، تهیه کننده سوسن بابایی، گرافیک تیزر متین رئوفی، مائده ابراهیمی، پوستر و بروشور علی بیگدلی، روابط عمومی و بین الملل سانیا بختیاری هستند.

 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، نمایشنامه‌نویسی، رادیوتئاتر، تله‌تئاتر و تئاتر ملل به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سید وحید فخرموسوی از شهریور تا آذر ۱۴۰۱ و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار شده است.

کد خبر 1237196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha