توجه به هویت واقعی زن در اسلام؛ عامل بازدارنده  هجمه‌های دشمن

حجت الاسلام پیمبری با بیان اینکه توجه به هویت واقعی زنان در اسلام عاملی بازدارنده در مقابل هجمه های دشمن است، گفت: دنیای غرب از بازگو کردن جایگاه واقعی زن از دیدگاه دین مبین اسلام می هراسد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: رهبر معظم انقلاب الگوی سومی را برای زن و ایده جدیدی از کارآمدی زنان در تمامی عرصه‌ها مطرح کردند با عنوان "الگوی زن مسلمان ایرانی". این الگو نه شرقی است و نه غربی؛ این زن همانی است که می‌تواند در ایجاد تمدن نوین اسلامی و ارتقای آن پیش‌قدم باشد و مطابق ایده امت و پیام جهانی انقلاب، شخصیت و الگوی جهانی زن مسلمان را بعد از قرن‌ها ارائه کند. اهمیت طراحی چنین الگویی به اندازه‌ای است که اگر تمدن اسلامی را نظام فرض کنیم، این تمدن بدون داشتن الگوی جامع شخصیت مطلوب زن مسلمان و متناسب با عصر حاضر نمی‌تواند فرایند نوسازی جامعه را به‌سمت آرمان‌های اسلامی هدایت کند. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید حجت پیمبری، رییس اداره عقیدتی سیاسی سازمان اتکا درباره جایگاه زن در تمدن اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه زن در تمدن نوین اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیچ مکتب، مذهب، دین نسبت به جایگاه زن به اندازه اسلام توجه نکرد. در اسلام آن قدر مقام زن بالاست که هدف تمام اعمال مرتبط به آخرت این است که ما کاری کنیم که بهشتی شویم. در دین مبین اسلام اگر بخواهیم بهشتی شویم، بهشت زیر پای مادران است و مادران؛ زنان جامعه هستند.

 

کدام مکتب نسبت به جایگاه و شان زن جایگاهی به اندازه دین اسلام بلند و رفیع تعریف کرده است؟ کسانی که نسبت به انحراف جایگاه زن مانور می دهند و تعدادی را نیز از مسیر درست منحرف کرده اند و از روی غفلت با شعار "زن زندگی آزادی این زن" به سوی خود جذب کردند می توانند به این پرسش پاسخ دهند که آیا ادیان دیگر مانند اسلام چنین جایگاهی را برای زن تعریف کرده است؟

 

زنان چگونه جایگاه واقعی خود را بشناسند؟

زنانی که می خواهند جایگاه حقیقی خود را پیدا کنند اعم از مسلمان و غیر مسلمان به ادیان الهی مراجعه کنند و ببینند جایگاه زن در دین اسلام چگونه تعریف شده است. باید ببینیم که غرب به ظاهر متمدن نسبت به پیشرفت زن چه دیدگاهی دارد؟ حضرت زینب (س) یک زن مسلمان است که به عنوان الگوی تمام عیار در دین اسلام معرفی شده است و در یک صحنه عجیب و شگفت انگیز در کل تاریخ جهان حضور دارند که هر انسانی را از پای در می آورد. در مقابل این بانوی بزرگ اسلام برادری همچون امام حسین (ع) را سر می برند و 72 نفر از یاران باوفای امام حسین (ع) به شهادت می رسند .شدیدترین جنایت در واقعه عاشورا تاختن اسب ها بر روی اجساد شهدا تا سر بریدن همه آنها به چشم می بینند، در این واقعه حضرت زینب (س) چون به شان و شئون و جایگاه زن معرفت و بصیرت واقعی داشت، هدف امام حسین (ع) را به دیگران با جهاد تبیین معرفی کردند.

 

حضرت زینب(س) از چه راهبردی برای مقابله با دشمن و معرفی جایگاه زن مسلمان استفاده کردند؟

رهبر انقلاب جهاد تبیین را یک تکلیف دینی و اجتماعی معرفی کردند، حضرت زینب (س) نیز در جهاد تبیین سخنان آتشینی را در حضور عبیدالله و یزید بن معاویه ایراد می کنند که این دو سخنرانی کل صحنه عاشورا و دیدگاه مردم را نسبت به واقعه کربلا تغییر می دهد و این جایگاه واقعی زن است که می تواند برای دنیای بشریت معرفی شود اما آیا زنی که خود را در معرض دید نامحرمان قرار می دهد، می تواند از این بصیرت و از این جایگاه زن برخوردار باشد؟

 

آیا شان و جایگاه زن با برهنگی و بی حجابی معنا می شود؟

باید به مقام زن بصیرت داشته باشیم. مقام زن یعنی برهنه راه رفتن یا سر عریان بودن؟ خیر، مقام زن یعنی در کل زوایای زندگی بشری دخیل و صاحب نظر باشیم. اکنون در جمهوری اسلامی ایران برخلاف نظام ستمشاهی، زنان با حفظ قداست، عفت و شخصیت ذاتی خود یعنی حجاب و رعایت حریم های عمومی و خصوصی محرم و نامحرم توانسته است در تمام ابعاد مورد نیاز این جامعه حضور موثر در حوزه های فنی مهندسی، تحقیقات، پزشکی و .... داشته باشد.

 

دیدگاه غرب نسبت به جایگاه زن چیست؟

امروز عقب ماندگی دیدگاه دنیای غرب در تبیین جایگاه زن کاملا مشهود است، دنیای غرب که داعیه دار رهبری جامعه بشری است، می بیند که اسلام تمام موانع را کنار گذاشته و به جایگاه واقعی زن پرداخته است. دنیای غرب از بازگو کردن جایگاه واقعی زن از دیدگاه دین مبین اسلام می هراسد؛ بر همین اساس با توطئه، تطمیع و ترویج فحشا و منکر قصد از بین بردن اسلام و این جایگاه را دارند.

 

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فریضه در دین ما معرفی شده است و بر اساس آن باید مقام والای زن را در جامعه معرفی کنیم و بگوییم این زن در دامنش افرادی پرورش می یابند که می توانند به معراج راه یابند. اگر بانوان و دختران جامعه ما به هویت واقعی خود توجه کنند به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل هجمه های دشمن هستند در این صورت می دانند که به عنوان یک زن در دین مبین اسلام چه مقام و جایگاه بلندی و چه مسئولیت سرنوشت سازی را بر عهده دارند .دین مبین اسلام در پی آن است تا جایگاه واقعی انسان و زن را به وی بازگرداند. انسانی که به جایگاه واقعی بشری خود در دین مبین اسلام به طور کامل آگاه و بصیر باشد، دین فروشی نمی کند و انقلاب را زیر پا نگذاشته و پرچم و هویت ملی کشور خود را به آتش نمی کشد.

 

ما در جنگ فرهنگی در یک دست سلاح و در دست دیگر قرآن داریم، به برکت خون شهدا و قیام پیغمبرگونه رهبر انقلاب و راهنمایی ها و هدایت های رهبر معظم انقلاب و حمایت بی دریغ امت اسلامی از انقلاب اسلامی و آرمان های دین مبین اسلام روز به روز شاهد پیشرفت جامعه اسلامی و جایگاه زنان هستیم و این آخرین تیر دشمن است که شلیک شده و انشاءالله در این میدان نیز پیروز میدان خواهیم بود. یکی از آموزه های قرآنی توجه به شخصیت و جایگاه زنان است و امیدواریم با دوره های قرآنی این جایگاه را به خوبی به جامعه بشناسانیم.

 

 

 

کد خبر 1237219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha