ارائه ۴۵۳ مشاوره ژنتیک برای نیازمندان خراسان شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در راستای حمایت از خانوارهای نیازمند و جلوگیری از تولد فرزند معلول در سال جاری، ۴۵۳ مشاوره ژنتیک در این استان انجام شد.

محسن توحیدی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: هزینه این مشاوره های ژنتیک ۸۰۰ میلیون تومان بوده که توسط سازمان بهزیستی استان پرداخت شده است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی بیان کرد: همچنین برای خانوارهای دارای دو فرزند معلول برنامه های پیشگیرانه از تولد فرزندان معلول گذاشته ایم که این خانواده ها در بحث های ازدواج به ویژه ازدواج های فامیلی و باردار شدن مشاوره خواهند شد.

 

وی گفت: زنان سرپرست خانوار نیز در پیشگیری از معلولیت ها مشاوره خواهند شد که در این زمنیه ۷۰۰ نفر زیر پوشش قرار می گیرند.

 

توحیدی مقدم همچنین بر حمایت از قشر سالمند نیز تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از معلولیت ها در دو گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال و ۶۰ سال به بالا برنامه های آموزشی پیشگیری از معلولیت برگزار می شود که در این خصوص دو هزار و ۴۰۰ نفر زیر پوشش قرار می گیرند.

 

وی همچنین به اجرای طرح تنبلی چشم نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص کودکان سه تا ۶ سال مورد غربالگری قرار می گیرند و از نظر بینایی، سنجش خواهند شد.

 

وی افزود: تمام نوزادان پس از تولد مورد ارزیابی شنوایی قرار می گیرند که این طرح در تمامی بیمارستان های این استان اجرا می شود.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه در ازدواج های فامیلی باید قبل از ازدواج آزمایش های ژنتیکی زوجین انجام شود، اظهارداشت: زوجینی که با توجه به وضعیت خانواده، ریسک پذیری بیشتری دارند توصیه می شود قبل از ازدواج نیز آزمایش های ژنتیکی را انجام دهند.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر سه مرکز ژنتیک در این استان فعال است که از خانوارها می خواهیم قبل از ازدواج و بارداری به این مراکز مراجعه کنند.

 

توحیدی مقدم افزود: در استان خراسان شمالی بیش از ۲۴ هزار معلول وجود دارد.

 

 

کد خبر 1237281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha