۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در دست اجراست

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۲۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری این استان در دست اجراست که اتمام آن بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.

حسین فردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: عرصه منابع طبیعی این استان، دو میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتار در شرایط بحرانی قرار دارد و نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری است.

 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ورود گل و لای به سدها یکی از نگرانی ها در زمینه فرسایش خاک استان است که این امر موجب کاهش عمر مفید این سازه ها می شود.

 

فردی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده؛ ۸۰ درصد از مساحت عرصه طبیعی استان فرسایش پذیر و ۷۵ درصد آن سیل‌خیز است و برخی از این عرصه ها همپوشانی سیل و فرسایش را با هم دارد.

 

وی با بیان اینکه با اصلاح روش های شخم و شیار باید از فرسایش خاک جلوگیری کرد، افزود: این روش سالانه دو تا سه درصد از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

 

وی بیان کرد: خراسان شمالی تا قبل از اجرای طرح های آبخیزداری ضریب بالای سیل‌خیزی را داشت که سالانه خسارت های زیادی ناشی از این سیلاب به محصولات کشاورزی و باغی وارد می شد که  افزایش اعتبارات در این حوزه با هدف مقابله با سیل، فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهان در سال های اخیرٰ نتایج مهمی را به دنبال داشته است.

 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مطالعه، ارزیابی و پایش در مناطقی که عملیات آبخیزداری انجام شده است، هر بار کاهش ۲۱ درصدی حجم سیلاب را نشان می دهد.

 

فردی افزود: ۳۳ درصد عملیات آبخیزداری در حوزه سدها انجام شده، ۱۴ درصد عملیات خارج از حوزه سدها(مناطق بحرانی) انجام شده و به طور متوسط در کل استان ۱۷.۵ درصد عملیات آبخیزداری صورت گرفته است.

 

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

کد خبر 1237376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha