دینداری با حب و بغض ساخته می‌شود/ تهدید و تطمیع  در انسان کامل اثر نمی گذارد

آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه تهدید و تطمیع در انسان کامل اثر نمی گذارد، گفت: کسی می تواند به بصیرت برسد که عقل، فرمانده کل قوای او قرار گیرد و تهدید و تطمیع در او موثر واقع نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی امروز دوشنبه (۱۴ آذر) در دومین دوره بصیرتی نیروهای انتظامی استان اظهار کرد: مسئله تشخیص دوست و دشمن که از زوایای بصیرت محسوب می شود ایجاب می کند که قبل از اینکه دوست و دشمن را مطرح کنیم مشخص کنیم دوستی و دشمنی چیست.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری شاید تصور کنند که مسئله دوستی و دشمنی صرفا یک احساس است و به همین ختم می شود در حالی که به لحاظ علمی، دینی و میدانی اینگونه نیست و به قدری این مسئله مهم است که در روایت از امام معصوم پرسیده می شود که آیا دوستی و دشمنی یک مسئله دینی است؟ امام فرمودند: «هل الدّین الّا الحبّ و البغض»، و آیا ایمان چیزی جز حبّ و بغض است؟

 

وی بیان کرد: مسائل مختلفی را که ما در فروع و اصول دین مطرح می کنیم اینها مظاهر دوستی و دشمنی هستند و همه چیز را باید با این بسنجیم.

 

آیت الله عبادی در ادامه تصریح کرد: دوستی که ممکن است ظهورش در یک احساس باشد، اگر کاذب نباشد هر آنچه انسان در حرکت از نقص به کمال و در این سیر و سلوک به حق کمک می کند دوست او است و هر چه که مانع می شود دشمن اوست.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه اگر نفس مطیع عقل باشد ابزار خوبی است اما اگر سرکش باشد آفت عقل است، افزود: آدمی وقتی بر نفس خود مسلط باشد می تواند از عقل خود به نحو صحیح استفاده کند.

 

وی عنوان کرد: انسانی که تهدید و تطمیع در او موثر واقع نشود سلامت عقل دارد اما اگر تهدید و تطمیع در او اثر می گذارد پیداست که عقل او مغلوب است.

 

آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه کسی می تواند به بصیرت برسد که عقل، فرمانده کل قوای او قرار گیرد، گفت: اینکه شما در صحنه های میدانی می بینید و دشمنان شما دشمن بشریت و عقل و دین هستند همواره ابتدا سعی دارند که با استفاده از نقاط ضعف جامعه، آنان را به نحوی گرفتار مسائل حیوانی کنند بنابراین شهوات، شرب خمر، فحشا و منکرات را ترویج می دهند یا آنان را تطمیع به کسب اموال نامشروع و گرفتار در اعتیادها می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: وقتی جامعه گرفتار شد دشمن هم می تواند آنان را بترساند و هم آنان را به تطمبع اندازد و به قول خودشان چماغ و هویچ.

 

وی افزود: اگر انسان به مرحله کمال همانند ابوذر غفاری و عمار یاسر برسد تهدید و تطمیع بر او اثری نخواهد داشت. تهدید و تطمیع و فریب در ایستادگی امام خمینی(ره) هم اثر نگذاشت.

 

سردار ناصر فرشید، فرمانده نیروی انتظامی خراسان جنوبی در ابتدای این دوره بصیرتی اظهار کرد: سازمان انتظامی در جهت اجرای هر چه بهتر مأموریت های که برای خدمت گذاری به مردم دارد برنامه های متعدد را در طی سال تدوین و ابلاغ می کنند که یکی اجرای دوره های بصیرتی است.

 

وی در ادامه گفت: هر چه بصیرت و آگاهی افزایش یابد نه تنها در اجرای مأموریت های کاری بلکه در امور زندگی نیز می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

 

فرشید بیان کرد: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی با مرکزیت شهر بیرجند این دوره های بصیرتی در لایه های مختلف مدیریتی چندین سال است که برگزار می شود.

 

 

کد خبر 1237648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha