تربیت افسران نظامی مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی/روحیه ایثار و شهادت عجین با شغل نظامی است

امیر نصیرپور با بیان اینکه تربیت افسران در دانشگاه دافوس منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی است، گفت: افسران دانشگاه دافوس در مواجه با دشمن نه تنها از تمامیت ارضی، آب و خاک دفاع می کنند بلکه از هویت دینی و مذهبی و انقلابی نیز دفاع می کنند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: افسران نظامی همواره در هر کشوری جایگاه ممتاز و ویژه ای را در دفاع سرزمینی، هویت ملی و تمامیت ارضی آن کشور بعهده دارند که این امر در جمهوری اسلامی با الگوهای دینی و اسلامی ترکیب شده و رنگ و بوی دیگری دارد در همین رابطه گفتگویی با امیر سرتیپ دوم غلامرضا نصیرپور، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ستاد و فرماندهی آجا (دافوس) به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد شکل گیری و سیر تحولی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس آجا) توضیح بفرمایید؟

تاریخ کهن میهن اسلامی ما همواره مرهون رشادت های فرماندهان نظامی بوده است که به واقع دل در گروی میهن اسلامی داشتند و با نثار جان خود توانستند این کشور را از گزند دشمنان حفظ کنند. اندیشه تشکیل یک دانشگاهی که بتواند این تاکتیک های نظامی و اندیشه های نظامی را به نسل های بعدی انتقال دهد، قریب به 90 سال پیش شکل گرفت و در سال 1312 ارتش ایران تصمیم گرفت تا دانشگاهی برای آموزش افسران در سطح بالا ایجاد کند تا مهارت های فنی افسران در دانشگاه های افسری که در آن زمان مدرسه "صاحب نظام" بود، ارتقا یابد و افسران بتوانند در رده های بالای عملیاتی و استراتژیک مهارت داشته باشند، بر همین اساس این دانشگاه شروع به فعالیت کرد.

 

 

در مورد ویژگیهای افسران ارتش در زمان انقلاب توضیح بفرمایید؟

وقتی به انقلاب می رسیم، می بینیم که افسران ما آموزش هایی را دیدند که به سرعت ارتش ایران توانست مدافع انقلاب باشد و وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، تمامی اساتید دانشگاه با علاقه مندی دانشگاه را رها کرده و به میدان های جنگ رفتند و نه تنها جان خود بلکه دانش خود را نیز در اختیار کشور اسلامی قرار دادند تا بتوانند میهن اسلامی را از گزند دشمن بعثی که به مرزهای ایران حمله کرده بود و هدفش از بین بردن انقلاب بود، حفظ کند.

 

جایگاه علمی و دانشی این دانشگاه را در میان دانشگاههای دنیا چگونه ارزیابی می کنید؟

 دانشگاه دافوس ارتش یکی از دانشگاه های تراز اول در منطقه است که این ادعا ارزیابی هیئت های خارجی از این دانشگاه است که در بازدیدهای مختلف نظرات خود را در خصوص سطح علمی و فنی این دانشگاه اعلام کردند.

 

اساتید بزرگی در این دانشگاه حضور دارند که طراح عملیات های مختلف جنگ بودند، این عملیات ها مانند عملیات بیت المقدس و دیگر عملیات ها است که امروز نیز این تدریس ها با حضور اساتید برجسته همچون سرتیپ دکتر معین وزیری، سرتیپ دکتر مسعود بختیاری و ... ادامه دارد و این دانشگاه امروز وظیفه دارد افسران را در مواجهه با انواع تهدیدات ترکیبی حفظ کند.

 

 

 

تربیت افسران نظامی در دانشگاه دافوس را چگونه ارزیابی می کنید؟ رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شود را توضیح بفرمایید؟

این دانشگاه افسرانی را تربیت می کند که می توانند در مواجهه با انواع تهدیدات از جمله تهدیدات زمینی، هوایی، دریایی، سایبری و ترکیبی و شناختی مقابله کنند، برای رسیدن به این مقصود علاوه بر رشته اصلی دانشگاه، رشته فرماندهی ستاد که پایه و اساس دانشگاه محسوب می شود نیز ارائه می شود و افسران را در طرح ریزی و هدایت یگان های مختلف ارتش از تیپ تا لشکر یا پایگاه های مختلف هوایی و زمینی دربر می گیرد تا بتوانند با سایر تهدیدات مواجه و مقابله کنند، از دیگر رشته های دیگر این دانشگاه رشته آینده پژوهی است که در این رشته افسران می آموزند که روندهای تهدیدات در آینده چگونه خواهد بود. در رشته ژئوپولوتیک نیز افسران می آموزند که چگونه از زمین و جغرافیا استفاده کنند تا اهداف ملی ما در رقابت با سایر کشورهای دیگر منطقه حفظ و کسب کنند. از دیگر رشته ها می توانیم به مدیریت بحران اشاره کنیم که در این رشته ها افسران می آموزند تا بتوانند در بحران و مواجهه ارتش با بلایای طبیعی و مسایلی از این دست به کشور کمک کنند. در رشته مدیریت دانش نیز تجارب گذشتگان به درستی به آیندگان منتقل می شود.

 

تفاوت آموزش های دوران انقلاب نسبت به گذشته در این دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ضمن ارج نهادن به زحمات گذشتگان باید بگوییم که آنچه که ما امروز آموزش می دهیم، اصلا قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست زیرا در حال حاضر حوزه های فکری افراد نیز مد نظر قرار دارد و صرفا به مباحث فنی نظامی پرداخته نشده است و ما باورهای دینی و فکری افسران را منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور آموزش می دهیم تا وقتی افسران با نیروی دشمن مواجه می شوند، آنها مزیت هایی نسبت به دشمن داشته باشند و می دانند که این کشور هویتی دارد و صرفا از خاک، آب و هوافضا دفاع نمی کنند بلکه دفاع از هویت دینی، مذهبی و انقلابی کشور نیز برای آنها اهمیت دارد و به درستی از آن دفاع می کنند. این نوع باورها موجب می شود تا تلاش افسران در مواجهه با سختی ها و مرارت ها بیش از پیش شود زیرا مبانی فکری و اندیشه ای آنها با خواست ملت ایران منطبق است.

 

 

در مورد روحیه ایثار و شهادت طلبی توضیح بفرمایید؟

 روحیه ایثار و شهادت عجین با شغل نظامی است و برای این گونه آموزش ها از اساتید برجسته که در جنگ حضور داشتند، دعوت می کنیم و این اساتید بدون واسطه آنچه را که برای حفظ کشور تجربه کرده اند را به افسران منتقل کنند و در گام بعد در دوره های کوتاه مدت بصیرت در شهر مقدس قم آموزش های مختلف را از طریق مراجع و اساتید بزرگ حوزوی دریافت می کنند تا بتوانند تفکرات دینی خود را ارتقا دهند.

 

همچنین از اساتید درجه یک حوزه و اساتید دانشگاهی که امروز صاحب فکر و اندیشه هستند به این دانشگاه دعوت می کنیم که در دروس مدیریت اسلامی مبتنی بر فرامین حضرت علی (ع) در فرمان به مالک اشتر را تدریس کنند. در درس علوم سیاسی نیز آموزش های لازم برای آشنایی با واقعیت های سیاسی جهان فارغ از آنچه در رسانه ها و فضای مجازی رخ می دهد افسران نظامی به درستی آموزشهای لازم را دریافت می کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1237672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha